۱۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۶
رفع ایراد سامانه موقعیت یابی در خودروهای داخلی| تولید قطعات الکترونیکی بدون واردات امکان‌پذیر نیست
مدیر خدمات پس از فروش یک شرکت قطعه سازی در گفتگو با بازار:

رفع ایراد سامانه موقعیت یابی در خودروهای داخلی| تولید قطعات الکترونیکی بدون واردات امکان‌پذیر نیست

کریمی، ‌ مدیر خدمات پس از فروش یک شرکت قطعه سازی با اشاره به اینکه نمی توان به عمق ساخت داخل ۱۰۰ درصدی در برخی از قطعات دست یافت، گفت: هنوز تمام تکنولوژی تولید قطعات الکترونیکی را نداریم یا تولیداتشان با تیراژ کم آنقدر صرفه اقتصادی ندارد که بخواهیم داخلی سازی را به ۱۰۰ درصد برسانیم.

بازار؛ گروه خودرو: هرچند طی سال‌های اخیر و با بازگشت تحریم‌های خصمانه آمریکا علیه ایران قطعه سازان مسیر افزایش عمق ساخت داخل و کاهش وابستگی به خارج از کشور را در پیش گرفتند اما هنوز برای برخی از قطعات نیاز به واردات دارند. قطعاتی که یا هنوز دانش فنی مهندسی آن در داخل کشور وجود ندارد یا آنقدر تیراژ تولیدشان چشم گیر نیست که کسی بخواهد برای آن سرمایه‌گذاری هنگفتی کند.

از همین رو عجیب نیست بعضی از محصولات هنوز نیاز به واردات داشته باشند. در این خصوص افشین کریمی، ‌ مدیر خدمات پس از فروش شرکت آرمان الکتریک ارگ در حاشیه آخرین روز پانزدهمین نمایشگاه بین المللی قطعات خودرو در گفتگو با بازار توضیح می‌دهد.

* از چه سالی شروع به فعالیت کرده اید و در حال حاضر چه محصولاتی را تولید می کنید؟
از سال ۱۳۹۴ در زمینه تولید دسته سیم خودرو و سیستم های صوتی و تصویری فعالیت خود را آغاز کردیم و اکنون نیز به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های  گروه صنعتی کرمان خودرو فعالیت داریم.

ضعفی که خیلی از محصولات داخلی از جمله محصولات کرمان خودرو دارند این است که سیستم نویگیشن (سیستم ناوبری یا جی پی اس) با موبایل ها دیر ست می شود یا به طور کلی جی پی اسی مشکل دارد، برای رفع این مشکلات اقدامی کرده‌اید؟
در مورد نویگیشن ها تحقیقات گسترده کردیم تا مشکلات گذشته را برطرف کنیم، ‌در همین راستا با چند شرکت خارجی و داخلی وارد مذاکره شدیم که در نهایت با راژمان سیستم یک شرکت داخلی که نرم افزار نشان را طراحی کرده است واردات فاز همکاری شدیم. این شرکت یک محصول برای تولید کرد که قرار بود آن را در نمایشگاه امسال ارائه دهیم اما کارهای آن هنوز به اتمام نرسیده است.

محصول کاملا داخلی است و بسترهای تولید کننده آن نیز بین تاکسی های اینترنتی اعتبار خوبی دارد. در نتیجه می توان گفت برای اولین بار یکی از نرم افزارهای خوب را روی خودروهایمان استفاده می کنیم. این محصول بر روی محصولات جدید یکی از شرکت های خودروساز نصب می شود ومشتریان قبلی هم می توانند از روی سایت شرکت تولیدکننده و مجموعه ما اقدام به نصب کنند.

برخی از قطعات هستند که تکنولوژی تولید آن ها در ایران نیست، مثل همان ال سی دی که اشاره کردید. اما تقریبا محصولاتمان بالای ۸۰ درصد در داخل کشور تولید می شود. از مراحل تحقیق و توسعه، ‌طراحی تولید نمونه اولیه در کارخانه و غیره را همه خودمان انجام می دهیم

ضعفی که در صنایع الکترونیک کشور بخصوص در ال سی دی، ‌ مانیتور و غیره خودروها وجود دارد این است که اجزای مختلف آن از جمله مدار چاپی، ‌ آی سی، ‌خازن و حتی خود صفحه ال سی دی از خارج وارد می شود؛ ‌ شما تولید داخل دارید یا همچنان وابسته به واردات هستید؟
برخی از قطعات هستند که تکنولوژی تولید آن ها در ایران نیست، مثل همان ال سی دی که اشاره کردید. اما تقریبا محصولاتمان بالای ۸۰ درصد در داخل کشور تولید می شود. از مراحل تحقیق و توسعه، ‌طراحی تولید نمونه اولیه در کارخانه و غیره را همه خودمان انجام می دهیم.

بعد از آن با توجه به خط اس ام بی که بردها را خودمان تولید می کنیم، قطعات را خودمان نصب می کنیم و مراحل تولید انجام می شود اما به هر صورت در هر زمینه تولیدی انقدر توانمند نیستیم که بخواهیم همه قطعات را تولید کنیم. به هر حال مجبوریم برخی از قطعات را وارد کنیم. علاوه بر این تولیدات با تیراژ کم آنقدر صرفه اقتصادی ندارد که بخواهیم داخلی سازی را ۱۰۰ درصد انجام دهیم.

* چقدر ظرفیت تیراژ سالانه دارید و چه مقدار از نیاز خودروسازان را می توانید برطرف کنید؟
ظرفیت اسمی بستگی به تقاضا دارد که اکنون به صورت منحصرا برای شرکت کرمان موتور کار می کنیم. با توجه به تیراژ تولید این شرکت محصولات ما هم بر همان اساس طبقه بندی و توزیع می شود. یعنی اگر در سال مدل های مختلف داشته باشد که مجموعا ۱۰ تا ۱۲ هزار تا باشد ما هم در همان تعداد تولید می کنیم.

* خیلی از قطعه سازان گله از پرداخت مطالبات دارند شما هم از کرمان موتور مطالبه دارید؟
این موضوع برای همه قطعه سازان یکسان است. البته با توجه به اینکه شرکت کرمان موتور یک گروه صنعتی هست و همه با هم در ارتباط هستند و از هم مطالباتی دارند.

* مشکلات گمرکی و ارزی هم در سال جاری داشته‌اید؟
بله به طور حتم مشکلات گمرکی و ارزی در سال جاری بسیار تشدید شده است.  بخصوص با توجه به نوسانات نرخ ارز و مشکلاتی که هست با بعضی از توزیع کنندگان و یا تامین کنندگان قطعات بر اساس نرخ ارز به مشکل می خوریم و از لحاظ ارسال حواله های بانکی نیز معضلاتی داریم اما همه این مسائل برای همه یکسان است چراکه تحریم برای همه مشکل ساز می شود.

کد خبر: ۷۱٬۹۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha