۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۳
تیشه قاچاق چوب بر ریشه جنگل های زاگرس؛ ضرورت توسعه زراعت چوب
بازار گزارش می دهد؛

تیشه قاچاق چوب بر ریشه جنگل های زاگرس؛ ضرورت توسعه زراعت چوب

شهرکرد- قاچاق چوب از جنگل های زاگرس برای تهیه زغال به یکی از مهمترین موارد در مسیر نابودی جنگل های استان های زاگرس نشین به ویژه چهارمحال و بختیاری تبدیل شده است.

بازار؛ گروه استان ها:  استان چهارمحال و بختیاری یکی از استان های زاگرس نشین کشور است که بخش قابل توجهی از جنگل های زاگرس را در خود جای داده است.

وسعت استان چهارمحال و بختیاری یک میلیون و ۶۵۳ هزار هکتار است که ۳۳۰ هزار هکتار از آن را عرصه جنگلی تشکیل می دهد که به صورت نواری از کوه‌های بازفت در شهرستان کوهرنگ آغاز و به سمت کوه‌های فلارد در شهرستان لردگان کشیده می شود.

گونه اصلی جنگل های چهارمحال و بختیاری را درخت بلوط تشکیل می دهد. زبان گنجشک، چنار، افرا، نارون، گردوی جنگلی و بنه از دیگر گونه های جنگلی این استان است.

افزایش قیمت زغال به ویژه زغال بلوط در بازار موجب شده است که دست درازی سودجویان به درختان جنگلی در این منطقه افزایش یابد. با توجه به نظارت های گسترده در محور های ارتباطی مناطق جنگلی، حمل و نقل  و قاچاق چوب بلوط در این منطقه انجام می شود و خسارت های قابل توجهی به جنگل ها وارد شده است.

استفاده از خودروهای سواری و حتی خودروهای یخچال دار برای انتقال چوب درختان بریده شده به خارج از استان برای تولید زغال مورد توجه قاچاقچیان قرار گرفته است.

۱۶۹ پرونده کشفیات چوب، زغال و محصولات فرعی جنگل در استان چهارمحال و بختیاری در سالجاری تشکیل شده است

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه ۱۶۹ پرونده کشفیات چوب، زغال و محصولات فرعی جنگل در استان چهارمحال و بختیاری تشکیل شده است، گفت: بیش از ۶۸ هزار کیلوگرم انواع چوب قاچاق توسط جنگل بانان و نیروهای انتظامی در سالجاری کشف شده است.

اسماعیل صالحی بیان کرد:  شش هزار ۳۷۴ کیلوگرم زغال نیز در سالجاری در این استان کشف شده است.

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه۵۴ هزار و ٣١٣ کیلوگرم چوب و زغال در سال گذشته در این استان کشف شده است، ادامه داد: در سال گذشته ۱۱۲ فقره پرونده برای قاچاقچیان چوب در این استان تشکیل شده است.

برای جلوگیری از قاچاق چوب تصمیم گرفته شده است که حمل و نقل هرگونه چوب نیازمند دریافت مجوز باشد

جانشین فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری نیز در گفت و گو با خبرنگار بازار ادامه داد: برای جلوگیری از قاچاق چوب تصمیم گرفته شده است که حمل و نقل هر گونه هر گونه چوب نیازمند دریافت مجوز باشد.

علی عسگری با اشاره به افزایش کنترل تمام محصولات چوبی، زغال، هیزم و محصولات فرعی جنگل و مرتع توسط واحدهای حفاظتی منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری گفت: جابجایی محصولات جنگلی و باغی در این استان نیازمند دریافت مجوز است.

جانشین فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: نظارت ها در محور های ارتباطی به ویژه مناطق جنگلی افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه مشارکت مردم در حفظ جنگل ها و کاهش قاچاق چوب جنگلی نقش به سزایی دارد، ادامه داد: قاچاق چوب یکی از مهمترین موارد در مسیر نابودی جنگل ها به شمار می رود.

جانشین فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: ترویج فرهنگ حفظ جنگل ها در جامعه ضروری است و این امر نقش مهمی در توسعه جنگل ها دارد.

 ضرورت توسعه زراعت چوب در چهارمحال وبختیاری
توسعه زراعت چوب یکی از مهمترین مواردی است که زمینه ساز تامین چوب مورد نیاز در کشور و کاهش وابستگی به جنگل را فراهم می کند و موجب حفظ جنگل ها می شود.

زراعت چوب جدا از اینکه می تواند زمینه کاهش قطع درختان جنگل شود موجب ایجاد اشتغال در کشور می شود و رونق اقتصادی فراهم کند.

طرح های زراعت چوب در راستای کاهش بهره برداری از جنگل ها در استان اجرا می شود و نقش مهمی در تامین چوب صنایع بخش چوب دارد

مسئول بخش جنگلداری و جنگل کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: توسعه زراعت چوب در استان موجب کاهش وابستگی به جنگل می شود.

علی‌حسین امینی ادامه داد: طرح های زراعت چوب در راستای کاهش بهره برداری از جنگل ها در استان اجرا می شود و نقش مهمی در تامین چوب صنایع بخش چوب دارد.

مسئول بخش جنگلداری و جنگل کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: زراعت چوب موجب ایجاد اشتغال و  بهبود مناظر طبیعی و محیط‌زیست، کاهش فرسایش خاک و استقرار صنایع چوب در شهرک های صنعتی می شود.

طرح توسعه زراعت چوب در ۵۵۰ هکتار اراضی در سالجاری در این استان  در حال اجرا است

وی با اشاره به اینکه طرح زراعت چوب در چهارمحال و بختیاری مورد توجه قرار گرفته است، ادامه داد: طرح توسعه زراعت چوب در ۵۵۰ هکتار اراضی در سالجاری در این استان  در حال اجرا است.

مسئول بخش جنگلداری و جنگل کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: هم‌اکنون یک هزار و ۶۰۰ هکتار از اراضی استان چهارمحال و بختیاری تحت پوشش طرح زراعت چوب قرار دارد.

وی ادامه داد: حمایت های لازم از سوی منابع طبیعی برای توسعه زراعت چوب در استان انجام می شود و در تلاش هستیم که این مقوله در استان فرهنگ سازی شود.

چهارمحال و بختیاری با توجه به اینکه یک استانی جنگلی به شمار می رود، ظرفیت توسعه زراعت چوب را دارد و باید تلاش شود که این امر مورد توجه بیشتر قرار گیرد تا شاهد کاهش بهره برداری از جنگل های استان باشیم.

کد خبر: ۷۱٬۷۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha