۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۶
رکود خرید و فروش پسته در کرمان؛ کاهش قیمت طلای سبز
دلالان دست به کار شدند

رکود خرید و فروش پسته در کرمان؛ کاهش قیمت طلای سبز

کرمان- کاهش قیمت دلار خریداران پسته را کاهش داده و رکود شدید بر این بازار سایه افکنده است، در این میان واسطه ها بازارشان بیش از گذشته داغ شده است.

بازار؛ گروه استان ها: استان کرمان ۷۰ درصد پسته جهان را تامین می کند و ۹۰ درصد پسته ایران نیز در بزرگترین استان کشور تولید می شود اما کرونا در کنار ضربه ای که به اقتصاد کشور وارد کرد پسته را نیز در محاق فرو برده است.

۱۳۰ تن پسته ای که در انبارها مانده است
میزان تولید پسته استان کرمان در سال جاری با وجود تغییرات اقلیمی و ادامه خشکسالی ۱۳۰ هزار تن می باشد اما بخش قابل توجهی از این میزان محصول به دلیل شیوع کرونا و تاثیری که روی تجارت جهانی گذاشته، در انبارها باقیمانده است.

اخلال در صادرات پسته ایران در بازارهای جهانی در کنار ضربه ای که به اقتصاد طلای سبز وارد کرده است بازارهای جهانی پسته ایران را نیز از دسترس تاجران ایرانی خارج کرده است.

هم اکنون بسیاری از صادرکنندگان نگرانند که در آینده این بازارها در اختیار تاجران آمریکایی به عنوان رقیب پسته ایران قرار گیرد.

بسیاری از صادر کنندگان نگرانند که در آینده این بازارها در اختیار تاجران آمریکایی به عنوان رقیب پسته ایران قرار گیرد

عدم صادرات محصول سال گذشته نیز بر مشکلات افزوده است و تولید کنندگان پسته در وضعیت نامطلوبی در زمینه صادرات محصول قرار گرفته اند.

طبق آمار موجود از مجموع پسته برداشت شده در هر سال حداکثر ۹۰ درصد محصول صادر و بقیه در بازار داخل به فروش می رود اما افزایش مشکلات اقتصادی در جامعه موجب شده است کشش بازار داخلی در خصوص این محصول کاهش یابد.

انتظارات آتی از کاهش قیمت دلار بازار را راکد کرد
طی روزهای اخیر کشاورزان با مشکلی دیگر نیز مواجه شده اند، تغییرات قیمت دلار و کاهش هر چند اندک در قیمت ارز سبب شده  میزان تقاضا برای محصول نیز کاهش یابد.

به نظر می رسد با وجود رغبت طرف عرضه اما خریداری برای پسته در بازار وجود ندارد و ادامه این روند مشکلات صادرکنندگان را دو چندان کرده است.

به نظر می رسد با وجود رغبت طرف عرضه اما خریداری برای پسته در بازار وجود ندارد و ادامه این روند مشکلات صادر کنندگان را دوچندان کرده است

دبیر خانه کشاورز استان کرمان در این خصوص به خبرنگار بازار گفت: هم اکنون در وضعیت بحرانی قرار گرفته ایم و افت قیمت دلار موجب رکود جدی در بازار شده است.

مهدی سیف‌الدینی ادامه داد: در شرایط موجود تنها مشتری پسته در بازار داخلی واسطه ها و دلالانی هستند که در انتظار انتفاع از بازار نوروز هستند و با خرید پسته می خواهند این محصول را دو ماه دیگر با افزایش قیمت چشمگیر در بازار شهرهای بزرگ به مردم بفروشند.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه اکثر کشاورزان محصول سال گذشته را هم نفروخته اند برای جبران کمبود نقدینگی چاره ای جز فروش محصول با قیمت اندک به دلالان ندارند.

کشاورزان نقدینگی ندارند
وی بیان کرد: اگر شرایط موجود ادامه یابد کشاورزان نقدینگی برای آماده کردن باغ ها برای سال آینده نخواهند داشت و این مشکل به ویژه گریبان خرده مالکان را خواهد گرفت.

سیف الدینی ادامه داد: شیوع کرونا، تحریم ها و نوسان قیمت ارز، عرصه را بر تولیدکنندگان پسته تنگ تر از قبل کرده است.

وی گفت: دولت باید از پسته کاران که مهمترین منبع درآمد غیر نفتی در استان کرمان هستند، حمایت کند و در غیر این صورت کشاورزان دلسرد تر از قبل خواهند شد.

دولت باید از پسته کاران که مهمترین منبع درامد غیر نفتی در استان کرمان هستند حمایت کند و در غیر این صورت کشاورزان دلسرد تر از قبل خواهند شد

وی گفت: تجار در انتظار افت بیشتر قیمت دلار هستند و همین امر موجب شده است عرضه کننده نسبت به یک ماه قبل پسته را تا ۳۰ هزار تومان ارزان تر بفروشد در حالیکه با نرخ ارزش قبلی اقدام به خرید نهاده ها و تامین هزینه های تولید کرده است.

سیف‌الدینی بیان کرد: توجیه خریداران این است که در صورتیکه ارز با کاهش قیمت بیشتر مواجه شود خریداران عمده پسته دچار ضرر می شوند.

محمد احمدی یکی از تجار پسته نیز به خبرنگار بازار اظهار کرد: بازار دست دلالان است و خریداران سنتی پسته جرات ورود به بازار خرید را ندارند.

دلالان فعال ترین عنصر کنونی بازار پسته
وی گفت: متاسفانه بازار کشش و مردم هم توان خرید پسته و سایر خشکبار را ندارند، در صورت تداوم وضع فعلی کشاورز و مصرف کننده متضرر می شوند و تنها کسی که سود می کند واسطه ها و دلالان موجود در بازار هستند.

احمدی با اشاره به اینکه در پاییز و زمستان بارندگی در استان کرمان روی نداده است، افزود: در باغ های پسته آب وجود ندارد و پیش بینی می کنیم سال آینده میزان تولید پسته با افت محسوس مواجه خواهد شد.

وی بیان کرد: نکته نگران کننده این است که بارندگی ۳۰ درصد کاهش یافته است در مقابل نهاده ها سیر صعودی را طی می کنند و قیمت محصول سال جاری و سال گذشته هم در حال پایین آمدن است.

وی گفت: با توجه به ادامه شرایط موجود تجربه نشان داده است که در بهار و تابستان شاهد طغیان آفتها نیز خواهیم بود.

افزایش قیمت نهاده های تولید
رئیس اتاق بازرگانی استان کرمان نیز در گفتگو با بازار اظهار داشت: گره خوردن اقتصاد به سیاست مخاطره آمیز است و مشکلات روزهای اخیر در بازار پسته نیز به همین دلیل است.

مهدی طبیب زاده می گوید: سال گذشته میزان تولید پسته نسبت به سال قبل ۹۰ درصد افزایش یافت و سال ۹۷ به دلیل تغییرات اقلیمی میزان تولید به شدت کاهش یافته بود.

وی افزود: کشاورزان امیدوار بودند که محصول سال جاری را برای جبران خسارت های سنگین سال ۹۷ به فروش برسانند که شیوع کرونا موجب رکود در بازار شد هر چند سعی شد از راه های مختلف تاثیر تحریم ها مرتفع شود اما کرونا بر مشکلات افزود.

وی بیان کرد: متاسفانه هم اکنون نیز با نوسانات ارز مواجه شده ایم و خریداران به دلیل انتظارات آتی ناشی از بازار ارز تمایلی به خرید محصول ندارند.

هم اکنون صنعت پسته به حمایت جدی برای رفع موانع صادرات نیاز دارد و دولت باید در این زمینه نقش مستقیم ایفا کند

محمد اقبالی عضو انجمن پسته رفسنجان نیز در گفتگو با بازار می گوید: پسته هم اکنون مهمترین کالاهای صادراتی و ارزآور استان کرمان است اما سوال این است که مسئولان طی سالهای اخیر چه کاری برای حمایت از کشاورزان انجام داده اند، در مقابل همیشه از این صنعت طلبکار بوده اند و با چشم حمایتی به پسته کاران نگاه نکرده اند.

وی تصریح کرد: وقتی بحث ارزآوری پسته می شود مسئولان به صف می شوند و مصاحبه می کنند و آمار و ارقام می دهند در حالیکه هیچ کاری برای حمایت از تولید انجام نمی دهند و این توان بخش خصوصی است که موجب افزایش صادرات و ارزآوری در کرمان می شود.

وی افزود: یک روز ارز گران می شود، یک روز نهاده گران می شود، یک روز کرونا می آید و مسئولان برای صادرات محصول هیچ کاری نمی کنند، وقتی بازار خود را تطبیق می دهد با ارزان شدن دلار تاجران از صادرات محصول جلوگیری می کنند.

وی گفت: دولت باید از سوء استفاده از بخش تولید دست بردارد و در قامت حمایتگر وارد شود نه اینکه خود را کنار بکشد و فقط وقتی می تواند از آمار و ارقام بخش خصوصی نفع ببرد اسم پسته را تکرار کند.

هم اکنون صنعت پسته به حمایت جدی برای رفع موانع صادرات نیاز دارد و دولت باید در این زمینه نقش مستقیم ایفا کند.

کد خبر: ۷۱٬۷۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha