۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۸
نشریه لانست کارایی ۹۱.۶ درصدی واکسن اسپوتنیک را تایید کرد
به دنبال انتشار نتیجه سومین مرحله از آزمایشهای بالینی؛

نشریه لانست کارایی ۹۱.۶ درصدی واکسن اسپوتنیک را تایید کرد

بالاخره بعد از گذشت ۵ ماه از زمان ثبت واکسن اسپوتنیک در روسیه ، نتیجه سومین مرحله از آزمایشهای بالینی آن منتشر شد و نشریه لانست که معتبرترین ژورنال پزشکی در دنیا است تاکید کرد واکسن ۹۱.۶ درصد کارایی دارد.

به گزارش بازار به نقل از واکسن آنلاین، واکسن اسپوتنیک وی اولین واکسنی است که برای مبارزه با بیماری کرونا در دنیا ثبت شد و بر طبق گزارشهای منتشر شده توسط موسسه گامالیا کارایی آن برابر با ۹۱.۶ درصد است.  

این واکسن از اوایل دسامبر سال قبل در روسیه تزریق شده است و شماری از کشورهای دنیا هم این واکسن را خریداری و تزریق کرده اند. تا کنون تنها اطلاعات مرحله اول و دوم آزمایشهای بالینی واکسن اسپوتنیک رسما منتشر شده بود که تمامی کارشناسان بر مبنای اطلاعات منتشر شده در نشریه لانست، این واکسن را معتبر و کارآمد ارزیابی کردند ولی قبل از تایید نهایی واکسن انتظار می رفت نتیجه سومین مرحله از آزمایشهای بالینی این واکسن هم منتشر شود. اتفاقی که افتاد و مسیر تایید نهایی واکسن در سازمان بهداشت جهانی و آژانس دارویی اروپا را تسهیل کرد.

در روز سه شنبه دوم فوریه سال ۲۰۲۱ میلادی نشریه لانست  که معتبر ترین ژورنال در حوزه پزشکی در دنیا است، نتایج سومین مرحله از آزمایشهای بالینی واکسن اسپوتنیک را منتشر کرد. این نشریه رسما اعلام کرد بررسی اطلاعات اولیه سومین مرحله از آزمایشهای بالینی  واکسن اسپوتنیک نشان دهنده کارایی ۹۱.۶ درصدی واکسن است. این نشریه تاکید کرد که مقاله پنج ماه بعد از تایید واکسن در روسیه و دو ماه بعد از شروع واکسیناسیون در این کشور منتشر شد و ارزیابی اطلاعات و داده های موجود در این مقاله توسط گروهی از برجسته ترین دانشمندان این حوزه  انجام شد.

واکسن اسپوتنیک باید دو دوز تزریق شود
دکتر جولیان تانگ، مشاور ارشد ویروس شناسی و استاد  دانشگاه لیچستر اعلام کرد کارایی واکسن بعد از تزریق  دو  دوز و در فاصله ۴۰ روز از دومین تزریق محاسبه شده است و مطالعات نشان داد که  کارایی این واکسن برابر با ۹۱.۶ درصد است. 

البته اعلام شد برای محاسبه کارایی واکسن تنها افرادی درنظر گرفته شده اند که بعد از تزریق واکسن علایم بیماری را تجربه کرده اند و برای تست دادن به مراکز درمانی مراجعه کردند. این در حالیست که برخی از افراد بعد از دریافت واکسن به ویروس مبتلا می شوند ولی علایمی ندارند.

دکتر تانگ ادامه داد: «برای ارزیابی کارایی واکسن در صورت در نظر گرفتن افرادی که به نوع بی علامت بیماری مبتلا میشوند و ارزیابی تاثیر این واکسن در انتقال ویروس کرونا باید مطالعات بیشتری انجام شود ولی بر مبنای اطلاعات امروز که اطلاعاتی تایید شده است می دانیم که کارایی واکسن ۹۱.۶ درصد است و کمتر از ۹ درصد افراد واکسینه شده  ممکن است به نوع علامت دار ویروس مبتلا شوند.»

 او در مورد انتقاداتی که به واکسن اسپوتنیک می شد گفت: «واکسن اسپوتنیک اولین واکسن تایید شده در دنیا بود و برخی در مورد سرعت بالای تولید این واکسن  و عوارض جانبی احتمالی آن نگران بودند ولی بررسی اطلاعات نشان می دهد این نگرانی بی مورد بوده است. این سیاست در مورد تغییر رژیم تزریقی واکسن در بریتانیا هم مشاهده شده است  زیرا در این کشور طرح افزایش فاصله دو دوز تزریقی  واکسن برای اولین بار اجرا شد.»

دکتر تانگ تاکید کرد در شرایط حساس کنونی باید دقت بیشتری در مورد نظراتی که می دهیم و انتقاداتی که می کنیم، داشته باشیم.

 واکسن واکنش های الرژیک ایجاد نمی کند
 نکته مهم دیگر در مورد واکسن روسی این است که هیچ گونه علایم آلرژیکی ایجاد نمی کند  و سرعت واکسیناسیون با این واکسن بسیار بالا است. واکسن اسپوتنیک علایم جانبی بسیار کمی دارد و افراد دریافت کننده واکسن تنها در مورد تب ظرف ۲۴ ساعت بعد از دریافت واکسن و درد در محل تزریق صحبت کردند.

هیچ یک از مشکلاتی که در مورد واکسن های فایزر و مدرنا در ماه های اخیر مشاهده شده است، هیچ یک از مرگ های تجربه شده بعد از تزریق واکسن و واکنش های آلرژیک شدید  بعد از تزریق  اسپوتنیک گزارش نشده است.

 طبق اطلاعات منتشر شده در نشریه لانست، بررسی سطح آنتی بادی  افراد دریافت کننده واکسن تا ۴۸ روز بعد از دریافت دومین دوز انجام شده است و تا این زمان میزان انتی بادی های موجود در بدن افراد برای مقابله با ویروس کفایت می کرد ولی مساله مهم این است که اطلاعات تکمیلی در مورد سطح انتی بادی ها بعد از این زمان منتشر نشده است و نمی توان به درستی در مورد دوره کارایی واکسن نظر داد.البته مقامات روس تاکید کرده اند که واکسن برای دو سال کارایی دارد و این نظریه را بر مبنای تجربه ای که در تولید واکسن های  مختلف برای ویروس های قبلی به دست آورده اند، اعلام کردند.

بیزینس اینسایدر به نقل از دکتر تانگ نوشت: «باید گزارشهای کامل تری در مورد دوره اثر گذاری واکسن اسپوتنیک ارایه شود ولی با توجه به اطلاعات کنونی و تاثیر آن از بین بردن احتمال ابتلا به نوع سخت بیماری، بستری شدن و مرگ ناشی از این ویروس می توان اذعان داشت، که واکسن اسپوتنیک یک واکسن خوب و کارآمد و ایمن است.»

کد خبر: ۷۱٬۷۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha