۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۶
قیمت روغن مصرفی از ابتدای سال با وجود تخصیص ارز دولتی ۱۰۰ درصد افزایش یافت
رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰:

قیمت روغن مصرفی از ابتدای سال با وجود تخصیص ارز دولتی ۱۰۰ درصد افزایش یافت

نادران، رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ خطاب به دولت با بیان اینکه شعار ندهید، قیمت روغن مصرفی از ابتدای سال با وجود تخصیص ارز دولتی ۱۰۰ درصد افزایش یافت، گفت: دولت باید به جای فرافکنی پاسخگو باشد.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، الیاس نادران در نشست علنی امروز (سه شنبه، ۱۴ بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی کلیات گزارش کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ کل کشور در دفاع از این گزارش گفت: پیش از شروع بحث، مزاحی با آقای نوبخت داشته باشم؛ چه کسی گفته طرح عمرانی در کشور اجرایی نشده است؟ راه آهن قزوین- رشت و آزادراه قزوین- رشت را ببینید! اعتبارات بسیاری برای این موضوعات هزینه شده در حالی که منظور رسیدگی به مناطق محروم است.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آنچه در حال حاضر مورد بررسی قرار می گیرد، گزارش کمیسیون تلفیق لایحه بودجه است، افزود: مخالفان مواردی مانند حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، افزایش منابع، عدم اصلاح ساختار بودجه و همچنین اینکه دولت بودجه اصلاحی مجلس را اجرا نمی کند، به عنوان دلایل خود مطرح می کند.

وی اضافه کرد: گزارش کمیسیون تلفیق به گونه ای تنظیم شده که هر یک از محورهای مخالفت نمایندگان قابلیت اعمال دارد، به طور مثال ما ارز ۴۲۰۰ تومانی را در تبصره ۱۴ حذف کرده و مابه ازای آن را قرار دادیم، اگر مجلس تصمیم بگیرد این ارز می تواند در ۳ ماه، ۶ ماه یا طی سال آینده ماندگار شود، هیچ ایراد و خللی به کلیات وارد نمی شود.

نادران با بیان اینکه ما تصمیم گرفتیم ارز را به واردکننده نداده و به عامه مردم بدهیم، تصریح کرد: این تصمیم مجلس است که ارز ۴۲۰۰ تومانی بماند یا حذف شود.

این نماینده مردم تهران در مجلس گفت: بخش عظیمی از منابع اضافه شده در کمیسیون تلفیق ناشی از شفاف سازی ارزها و ریال های زیرفرشی است. ما افشا و علنی کردیم اگر دولت نگران است، می توان آن را به همان شیوه ای که بود برگرداند. پنهان کاری سخت نیست و افشاگری هزینه دارد که ما هزینه آن را پذیرفتیم.

رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ مجلس ادامه داد: دولت با صادرات ۲.۳ میلیون بشکه نفت ارز را ۱۷۵۰۰ تومان دیده، در واقع ۸ میلیارد را ۴۲۰۰ تومانی محاسبه کرده و باقیمانده را با ارز ۱۷۵۰۰ تومانی در نظر گرفته است.

نادران با بیان اینکه اگر دولت عرضه داشته باشد، ارز کشور را ارزان کند، ما ۵ هزار تومان این نرخ را کم می کنیم، ادامه داد: شعار ندهید، ظرف ۳ سال گذشته ۵۰ میلیارد دلار ارز به واردکننده داده شد، اما قیمت روغن مصرفی از ابتدای سال ۱۰۰ درصد افزایش یافت.

وی تصریح کرد: مردم مرغ و تخم مرغ را با ارز ۲۳ هزار تومانی می خرند، مابه التفاوت این قیمت ها با ارز ۴۲۰۰ تومانی کجاست؟ دولت باید به جای فرافکنی پاسخگو باشد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه دولت اقرار کرد ۹۳ هزار میلیارد تومان دچار کسری بودجه است، گفت: امنیت کشور را به منابع صندوق توسعه ملی بسته اند.

نادران گفت: مسئول آشوب بنزینی چه کسی بود، قطعا دولت عرضه این را نداشته این موضوع را مهار کند و کشور را به آن روز رساند.

وی افزود: آقای نوبخت در کمیسیون ما را متهم به لیبرال بودن کرد اما ما هوشمندی به خرج دادیم و تلاش کردیم تحت تاثیر جوسازی ها قرار نگیریم و براساس مصلحت بودجه را تصویب کردیم.

رئیس کمیسیون تلفیق تاکید کرد: ما در کمیسیون آمادگی داریم هر اصلاحی که مجلس صلاح بداند در لایحه بودجه اعمال کنیم ولی از مجلس می خواهم بازی شعبده بازها را نکند، قطعا تمایل دولت به رد مصوبه کمیسیون است چرا که کمیسیون تلفیق انضباط مالی ایجاد کرده است و ساختار بودجه را اصلاح نموده است و ۳۲ هزار میلیارد تومان پول برای تولید کشور اختصاص داده و دولت از این موضوع عصبانی است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما انتظار داریم همکارانمان کمک کنند تا ما بتوانیم با تصویب بودجه اختیارات را از دولت بگیریم. برخی البته نگران مصوبه توسط دولت هستند. من عرض می کنم که دولت حق این را ندارد، ما ۳ روز کلیات را در کمیسیون نگه داشتیم تا رئیس جمهور مجبور شود نامه بدهد، مگر دولت جرأت دارد مصوبه مجلس را اجرا نکند. من اولین کسی خواهم بود که رئیس جمهور را استیضاح می کنم.

وی ادامه داد: مجلس در رأس امور است، این ما هستیم که تصمیم می گیریم که دولت چگونه اقدام کند، مجلس باید نشان دهد که تصمیم گیر است و با اقدام خود نشان دهد که دست شعبده بازان رو شده است و بازی دولت را نمی خورند البته احتیاط لازم است و باید مراقبت کرد ولی حتما اجازه نخواهیم داد که دست دولت برای پول پاشی باز باشد و با آن مقابله می کنیم. امسال در ۹۹ دولت با پول پاشی انضباط مالی کشور را به هم ریختیم و من به نمایندگان عرض می کنم که رد مصوبه تلفیق عروسی دولت است.

کد خبر: ۷۱٬۶۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha