۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۸
آخرین لایحه بودجه روحانی؛ کلیاتش رد شد| سخنگوی دولت: آماده اصلاحات هستیم اما نه با درآمدهای واهی
مخالفت ۱۴۸ نماینده با دولت

آخرین لایحه بودجه روحانی؛ کلیاتش رد شد| سخنگوی دولت: آماده اصلاحات هستیم اما نه با درآمدهای واهی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ مخالفت کردند؛ چالش بودجه ای دولت و مجلس با این اتفاق وارد روند تازه ای می شود.

به گزارش بازار به نقل از خانه ‌ملت، نمایندگان در نشست علنی صبح امروز (سه شنبه ۱۴ بهمن ‌ماه) مجلس شورای اسلامی پس از استماع نظرات موافقان و مخالفان و رئیس سازمان برنامه و بودجه، کلیات بودجه سال ۱۴۰۰ را با ۹۹ ‌رای موافق، ۱۴۸ ‌رای مخالف و ۱۲ ‌رای ممتنع از مجموع  ۲۶۱ نماینده حاضر در مجلس رد کردند.

درگیری بین دو قوه بر سر لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ از مدتها پیش در جریان بوده و هر دو طرف، یکدیگر را به تلاش برای ارائه ای برنامه ای ناکارآمد برای بودجه نویسی کشور متهم کرده اند.

در نشست علنی امروز (سه شنبه، ۱۴ بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی، محمدباقر قالیباف، با اشاره به اظهارات رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره گزارش کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۰، گفت: شما در اظهارات خود به اسناد محرمانه ای درباره نفت اشاره کردید که فقط به دست رؤسای قوا می رسد، اگر می دانید که در صادرات نفت در وضعیت فروش حداقلی به سر می برید و با سختی و مشکلات رو به رو هستید چرا در لایحه خود پیشنهاد فروش ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه را پیشنهاد دادید.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: براساس آنچه که پیشنهاد دادید هزینه های واقعی و قطعی را در لایحه بودجه الزامی کردید، این دوگانگی را چطور مجلس باید حل کند. برهمین اساس آقای بحرینی گفتند که ما در گزارش تفریغ بودجه ۴۱ درصد کاهش داریم و مجلس برهمین اساس فروش نفت قطعی را براساس یک میلیون بشکه و نهایتا تا ۱.۵ میلیون بشکه پیش بینی کرده است. البته ما خوشحال می شویم که صادرات نفتمان به ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه برسد.

قالیباف تصریح کرد: آقای نوبخت در ادامه اظهارات خود گفت مشکلات لایحه بودجه باید بین دولت و مجلس حل شود، مجلس اصلاحاتی در لایحه دولت انجام داده اما همه دوستان در دولت با این اصلاحات مخالفت کرده اند. این اشکال در مجلس اثر می گذارد.

دولت تعامل مناسب نداشت
محمدباقر قالیباف همچنین پس از عدم پذیرش لایحه بودجه ۱۴۰۰ از سوی نمایندگان گفت: همه مردم آگاه هستند که نمایندگان و اقتصاددانان حاضر در کمیسیون تلفیق و نخبگان تلاش کردند تا لایحه بودجه اصلاح شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: لایحه بودجه ارائه شده از سوی دولت دارای مشکلاتی اعم از برآورد غیرواقعی، کسری بودجه، وابستگی به نفت و ... بود که در کمیسیون تلفیق تلاش شد در آن اصلاح صورت گیرد.

وی ادامه داد: بر این اساس تلاش شد با رویکرد توجه به معیشت مردم و مناطق محروم، حذف رانت‌ها، توجه به تولید و اشتغال، رفع تبعیض و سیاست تک نرخی برای جلوگیری از رانت در ارز در کمیسیون تلفیق اصلاحات صورت گیرد.

قالیباف افزود: دولت در مواجهه با اصلاح ساختار بودجه که از سوی کمیسیون تلفیق صورت گرفت، تعامل مناسب نداشت و امروز نیز در این نشست شاهد آن بودیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: امیدواریم دولت از فرصت کنونی برای اصلاح بودجه استفاده کند و هر چه سریعتر لایحه را به مجلس شورای اسلامی تقدیم کند و در این راستا از تجربه کمیسیون تلفیق نیز بهره ببرد.

ربیعی: شاکله تغییر نکند، همکاری می کنیم
همزمان با رد کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ در صحن علنی مجلس اما سخنگوی دولت اعلام کرد :دولت آماده است با همه توان خود در کنار مجلس اصلاحات مورد نظر لایحه بودجه را بدون اینکه شاکله تغییر کند و درآمدهای واهی پیش بینی کنیم، انجام دهد.

وی ادامه داد : این آمادگی را داریم که گفتگوهای زیادی در این زمینه صورت بگیرد و در زمان مشخص بتوانیم بودجه بدون اشکال را به تصویب مجلس برسانیم.

ربیعی ادامه داد: به آیین‌نامه داخلی مجلس تسلط ندارم اما تصور می‌کنم لایحه بودجه به کمیسیون تلفیق بودجه باز خواهد گشت و آمادگی داریم گفتگوی زیادی در این زمینه به صورت فشرده و در زمان مشخص انجام دهیم تا بتوانیم با همفکری هم، بودجه مطلوب و بدون اشکال به تصویب مجلس برسد.

کد خبر: ۷۱٬۶۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha