۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۷
چرا نارضایتی از واکسن آمریکایی فایزر در حال افزایش است؟

چرا نارضایتی از واکسن آمریکایی فایزر در حال افزایش است؟

بدعهدی در تحویل واکسن فایزر، تنها دلیل افزایش نارضایتی از این واکسن آمریکایی ضد کرونا نیست، بلکه واکسن کرونای فایزر برای بسیاری از کشورها دردسر آفرین شده است.

به گزارش بازار به نقل از واکسن آنلاین، کمتر از دو هفته پیش، نهاد مبارزه با بیماری های واگیردار ایتالیا اعلام کرد که این نهاد به زودی از شرکت داروسازی فایزر آمریکا به علت تاخیر در تحویل واکسن های کووید – ۱۹ سفارش داده شده به کشورهای اروپایی شکایت کند.

این اعلام شکایت ایتالیا از فایزر چند روز پس  از آن اعلام شد که فایزر تائید کرد: هم زمان با افزایش ظرفیت تولید سالانه تاسیسات بلژیک به ۲ میلیون واحد، به صورت موقت تحویل واکسن به کشورهای اروپایی و کانادا را کاهش می دهد.

در همین ارتباط نیز، «دومینکو آرکوری»، مقام ایتالیایی نهاد مبارزه با بیماری های واگیردار گفته است که از حمایت همه فرمانداران مناطق ایتالیا برای شکایت مدنی یا کیفری علیه شرکت فایزر، برخوردار است.

به گفته آرکوری این تاخیر با کاهش ۲۹ درصدی شمار واکسن های تحویلی برابر خواهد بود و بهداشت شهروندان ایتالیا قابل مذاکره نیست.

اما ایتالیا تنها شاکی شرکت واکسن سازی فایزر نیست.

 در اروپا  دیگر مقامات دولتی نیز اعلام کرده اند که فایزر حجم واکسن‌های کووید-۱۹ را که این هفته به برخی کشورهای عضو اتحادیه اروپا تحویل خواهد داد، به نصف کاهش داده و این مسئله باعث شده تا نارضایتی از کاهش غیرمنتظره عرضه واکسن‌های این شرکت داروسازی آمریکایی رو به افزایش باشد.

آندرئی باچیو معاون وزیر بهداشت رومانی، در گفتگو با رویترز اعلام کرده است این کشور فقط ۵۰ درصد میزان برنامه ریزی شده برای این هفته را دریافت کرده است.

اوضاع در لهستان نیز به همین شکل است به طوری که مقامات اعلام کردند این کشور روز دوشنبه ۱۷۶ هزار دوز واکسن دریافت کرده که کاهشی حدود ۵۰ درصدی را در مقایسه با آن چه انتظار می‌رفت، نشان می‌دهد.

دولت جمهوری چک نیز پیش بینی می‌کند که این اختلال هفته‌ها طول بکشد و به کند شدن عملیات واکسیناسیون منجر شود.

یان بلاتنی وزیر بهداشت جمهوری چک، در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد: ما باید انتظار داشته باشیم تعداد وقت‌های باز برای واکسیناسیون در سه هفته آینده کاهش یابد.

تحویل واکسن‌های فایزر در جمهوری چک نیز این هفته حدود ۱۵ درصد کاهش یافته است و در دو هفته آینده نیز تقریبا ۳۰ درصد کاهش خواهد داشت.

فایزر و بیو ان تک، شریک آلمانی اش، از اظهار نظر درباره این مسئله خودداری کرده اند. این داروساز آمریکایی به بلغارستان و لهستان هم اعلام کرده است که تحویل واکسن هایش با تاخیر زیادی همراه خواهد بود، اگرچه دوزهای از دست رفته را جایگزین خواهد کرد.

پیش از کشورهای اروپایی، حتی برخی ایالت های آمریکا نیز از شرکت فایزر بدلیل عدم تحویل به موقع واکسن های کرونا شکایت کرده بودند و دولت فدرال را به نادیده انگاری عهد شکنی و بدقولی شرکت فایزر متهم کرده بودند.

در مقابل مقامات فدرال آمریکا نیز تائید کرده اند که واکسن های ارسالی به برخی ایالت های کمتر از آن چه در ابتدا پیش بینی شده بود، خواهد بود و از همین رو برخی مقامات کالیفرنیا، میسوری گفته اند که برنامه واکسیناسیون سراسری آنان به دلیل بدقولی های شرکت فایزر با اختلال روبرو شده است.

تاخیر در تحویل واکسن‌های فایزر حتی کار را به آن جا رساند که برنامه واکسیناسیون در هاوایی با ۴۰ درصد کاهش روبرو شده و مقامات ایالتی و محلی بدنبال تامین واکسن های کرونا از شرکت‌های دیگری هستند.

اما بدعهدی در تحویل واکسن فایزر، تنها دلیل افزایش نارضایتی از این واکسن آمریکایی ضد کرونا نیست، بلکه واکسن کرونای فایزر برای بسیاری از کشورها دردسر آفرین شده است.

دردسر نگهداری از واکسن کرونای شرکت فایزر در دمای منفی ویژه حتی باعث شده تا برخی کشورها از خرید و ورود این واکسن جلوگیری کنند. از جمله در تاجیکستان به گفته مسئولان این کشور، گروه کاری که برای بررسی کیفیت و مطابقت واکسنها با شرایط این کشور تأسیس شده، از تحویل گرفتن واکسن فایزر خودداری کرده است.

به دلیل آن که تاجیکستان وسایل و تکنولوژی نگهداری این واکسن در دمای منهای ۷۰ درجه سانتیگراد را نداشته است. همین مشکل و دردسر نگهداری از واکسن کرونای فایزر برای بسیاری دیگر از کشورهای دیگر نیز وجود دارد و همین دشواری باعث شده تا خریداران واکسن فایزر با مشکلات بیشتری روبرو شوند.

قیمت چندبرابر واکسن فایزر در مقایسه با برخی دیگر از نمونه های واکسن های کرونا نیز دلیل دیگری است که به نارضایتی ها نسبت به این نوع واکسن کرونا دامن زده است. قیمت اعلام شده برای هر دوز واکسن کرونای شرکت فایزر ۲۰ دلار اعلام شده است، در حالی که همزمان واکسن کرونای برخی شرکت های دیگر که در هند تولید شده بسیار کمتر و تا ۵ دلار اعلام شده است.

براین اساس بدعهدی در تحویل واکسن کرونای شرکت فایزر، دشواری ها و مشکلات ناشی از نگهداری و حمل و نقل این واکسن در کنار قیمت بالای خرید آن سه عامل مهمی است که باعث شده تا نارضایتی ها از واکسن کرونای شرکت آمریکایی فایزر قابل توجه و شکایت ها از این شرکت واکسن سازی بیشتر به چشم آید.

کد خبر: ۷۱٬۶۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha