۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۱
واکسن سینوفارم وارد بازار عراق و پاکستان می‌شود
ارسال واکسن چینی به کشورهای در حال توسعه؛

واکسن سینوفارم وارد بازار عراق و پاکستان می‌شود

چین یکی از بزرگترین کشورهای تولید کننده واکسن در دنیا است و اعلام کرد واکسن را به کشورهای در حال توسعه صادر خواهد کرد. در روز گذشته اولین محموله از واکسن اهدایی سینوفارم چین وارد بازار پاکستان شد و دولت عراق اعلام کرد که واکسن را از انتهای این ماه وارد خواهد کرد.

به گزارش بازار به نقل از واکسن آنلاین، چین یکی از بزرگترین کشورهای تولید کننده واکسن در دنیا است و محصولات تولیدی این کشور ضمن مصرف در داخل کشور به کشورهای در حال توسعه نیز صادر می شود و قراردادهایی برای تولید مشترک واکسن در دیگر کشورها هم وجود دارد.

از جمله این کشورها می توان به امارت اشاره کرده که بعد  از تایید واکسن سینوفارم برای استفاده اضطراری در این کشور، طرح تولید ۱۰۰ میلیون دوز از این واکسن در امارات هم کلید خورد.

از طرف دیگر واکسن سینوواک چین هم در کشور ترکیه تایید و تزریق شده است و بسیاری از کشورهای در حال توسعه خاورمیانه با خرید این واکسنها، واکسیناسیون را شروع کرده اند.حال خبرهایی در مورد ورود واکسن های چینی به بازار کشرهای عراق و پاکستان منتشر شده است.

 طبق گزارش منتشر شده توسط نشریه شین هوا نت، تا انتهای ماه فوریه سال جاری کشور عراق ۳ میلیون دوز واکسن تولیدی شرکت سینوفارم را وارد می کند و واکسیناسیون مردم با این واکسن ها را شروع می کند.

بر مبنای این گزارش واکسن سینوفارم وارداتی در میان افراد فعال در حوزه بهداشت و درمان، پرسنل بخش های امنیتی، افراد بالاتر از ۵۰ سال و افراد دارای بیماری های زمینه ای توزیع خواهد شد.

تاکنون دو واکسن سینوفارم چین و واکسن آسترازنکا در کشور عراق تایید شده است و واکسیناسیون با این دو واکسن به زودی شروع خواهد شد. البته مشکل اصلی که کشور عراق در شرایط فعلی با آن روبرو است منع صادرات واکسن از اتحادیه اروپا به دنبال مواجهه این قاره با کمبود عرضه واکسن بود که می تواند تحویل واکسن های آسترازنکای خریداری شده توسط عراق را به تاخیر بیاندازد.

چین اهدای واکسن به کشورهای در حال توسعه را در دستور کار دارد
نکته مهم دیگر طرح چین برای اهدای واکسن به کشورهای در حال توسعه است. دولت چین اعلام کرده است با توجه به اینکه بحران کرونا در دنیا تنها در شرایطی به اتمام می رسد که تمامی مردم واکسینه شده باشند، علاوه بر صادرات واکسن، تولید مشترک واکسن چینی در کشورهای دیگر و اهدای واکسن به کشورهای در حال توسعه در دستور کار  قرار دارد و هدف تامین واکسن مورد نیاز دنیا در کمترین فاصله زمانی ممکن است. پاکستان یکی از کشورهایی است که واکسن سینوفارم  به آن اهدا شده است.

در روز گذشته خبرگزاری الجزیره اعلام کرد که اولین محموله از واکسن سینوفارم که توسط دولت چین به این کشور اهدا شده است، وارد بازار پاکستان شد. بر مبنای این خبر اولین محموله شامل ۵۰۰ هزار دوز واکسن سینوفارم است و در روز اول فوریه سال جاری  هواپیمای شامل این محموله در شهر اسلام آباد به زمین نشست.

پاکستان از جمله کشورهایی است که در سومین مرحله از آزمایشهای بالینی واکسن سینوفارم شرکت کرده است و بر مبنای اطلاعات حاصل شده از این مطالعات اجازه استفاده اضطراری از واکسن سینوفارم در این کشور صادر شده است.  پاکستان علاوه بر واکسن سینوفارم کشور چین، واکسن های آسترازنکای سوئد و واکسن اسپوتنیک وی تولید شده در کشور روسیه را نیز تایید کرده است و واکسیناسیون با این واکسن ها را شروع خواهد کرد.

واکسن سینوفارم در فهرست ده واکسن برتر سازمان بهداشت جهانی است
به دنبال انتشار خبر ورود واکسن سینوفارم به پاکستان، در وب سایت رسمی وزارت بهداشت این کشور اعلام شد که واکسن سینوفارم یکی از برترین واکسن های تولید شده در دنیا است و سازمان بهداشت جهانی این واکسن را در زمره ده واکسن برتر دنیا برای مبارزه با کرونا قرار داده است.

این محموله از واکسن، اولین محموله واکسنی است که وارد پاکستان شده است و این کشور ۲۲۰ میلیون نفری در نظر دارد واکسیناسیون را به سرعت شروع کند. اما بر مبنای اطلاعات ارایه شده در وب سایت وزارت بهداشت پاکستان، قرار است تا انتهای ماه فوریه سال جاری ۱.۱ میلیون دوز دیگر واکسن از کشور چین وارد پاکستان شود ولی در این گزارش اعلام نشد که واکسن از شرکت سینوفارم تامین می شود یا واکسن های سینوواک و کن سینو خواهد بود.

 وزارت خارجه کشور پاکستان در روز گذشته تاکید کرد دولت پاکستان در نظر دارد با همکاری چین، واکسن کن سینو را در پاکستان تولید کند. هنوز سومین مرحله از آزمایشهای بالینی این واکسن به پایان نرسیده است و در صورت پایان یافتن این مرحله و تایید واکسن، تولید مشترک چین و پاکستان تولید می شود که حجم واکسن تولیدی در این کشور برای تامین نیاز داخلی و صادرات به کشورهای همسایه استفاده خواهد شد.

پاکستان از طریق کوواکس ۱۷ میلیون دوز واکسن استرازنکا وارد خواهد کرد که انتظار می رود ۶.۸ میلیون دوز از این واکسن تا انتهای ماه مارس وارد پاکستان شود.

کد خبر: ۷۱٬۵۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha