۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۰
۵۶۲ میلیون مترمکعب در مصرف آب استان قزوین صرفه‌جویی شد
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین:

۵۶۲ میلیون مترمکعب در مصرف آب استان قزوین صرفه‌جویی شد

قزوین- مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین گفت: با اجرای طرح‌های تعادل بخشی، بیش از ۵۶۲ میلیون مترمکعب در مصرف آب استان صرفه‌جویی شده است.  

یدالله ملکی در گفتگو با خبرنگار بازار در خصوص مهمترین دستاوردهای شرکت آب منطقه ای استان قزوین  اظهار داشت: با برنامه ریزی انجام شده و تلاش مجموعه همکاران خود ضمن تامین نیازهای آبی در بخش های مختلف صنعت، کشاورزی و خدمات، در تامین آب شرب بهداشتی و سالم نیز مشارکت داریم.  

وی تصریح کرد:یکی از مطالبات مردم استان بویژه شهرستان آبیک و روستاهای تابع، انتقال آب از سد طالقان بود که با پیگیری های مستمر انجام شده و با مساعدت استاندار و نمایندگان محترم، این طرح عملیاتی شده است.

تامین آب شرب ۱۴ شهر و ۱۹۴ روستا از سد طالقان
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین یادآور شد: طرح آبرسانی از سد طالقان به شهرها و روستاهای استان قزوین با هدف تامین آب شرب ۱۴ شهر و ۱۹۴ روستای استان به میزان ۶۰ میلیون مترمکعب در سال عملیاتی شده که اجرای آن حدود ۸۰ درصد جمعیت استان را تحت پوشش قرار خواهد داد.

ملکی بیان کرد: در اجرای این طرح، ساخت یک باب تصفیه خانه آب شرب با ظرفیت ۳ مترمکعب بر ثانیه انجام شده که  احداث خط انتقال با  ۳۱۵ کیلومتر طول و تاسیسات وابسته آن بیش از ۱۷۰۰ میلیارد تومان هزینه داشته که از طریق  مشارکت دولت و  بخش خصوصی تامین می شود.

وی گفت: سد نهب به عنوان بزرگترین سد مخزنی استان با ارتفاع ۴۸.۵ متر از پی و حجم مخزن ۱۲۰ میلیون متر مکعب و طول تاج ۲۱۵۶ متر از دیگر طرح های مهمی است که در دست اجرا قرار دارد.

تامین ۱۱۰ میلیون مترمکعب آب برای استفاده در ۳۶ هزار هکتار از اراضی کشاورزی
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین یادآور شد: با احداث این سد، ضمن کنترل سیلاب های فصلی، سالانه حدود ۱۱۰ میلیون مترمکعب آب برای استفاده در ۳۶ هزار هکتار از اراضی کشاورزی پایین دست تامین شده و تغذیه مصنوعی آبخوان و نیازهای زیست محیطی هم تامین و تنظیم می شود.

ملکی اضافه کرد: شبکه آبیاری سد نهب از طرح های مهم این شرکت است که احداث شبکه مدرن آبیاری در اراضی کشاورزی پایاب سد نهب، به منظور بهره برداری بهینه از ۹۰  میلیون مترمکعب آب تنظیمی این سد و تامین نیاز ۳۶ هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی تلفیقی و ارتقا راندمان استفاده از آب در حال اجراست.

وی یادآور شد: با اجرای این شبکه در شرایط بهبود کشاورزی و رعایت الگوی کشت، معادل ۹۰ میلیون مترمکعب در مصرف آب صرفه جویی خواهد شد.

سد بالاخانلو ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد
وی در ادامه اظهار داشت: عملیات اجرایی سد مخزنی بالاخانلو  با حجم مخزنی به ظرفیت ۳۸ میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب و طول تاج ۳۷۰ متر و ارتفاع ۸۴ متر از پی از سال۱۳۹۲  آغاز شده و در حال حاضر از پیشرفت فیزیکی ۶۵  درصدی برخوردار است.

ملکی تصریح کرد: این سد با هدف تامین آب شرب ۵  شهر و  ۳۶  روستای منطقه بوئین زهرا، بهبود آبیاری ۴۲۰۰ هکتار از اراضی تلفیقی موجود، تغذیه مصنوعی آبخوان منطقه و کنترل سیلاب ها و حفظ محیط زیست، اجرا می شود.

وی گفت:در اجرای این طرح ضمن توقیف ۳۴۶ دستگاه و ادوات حفاری غیر مجاز و انسداد و پلمب ۳۰۹۴ حلقه چاه غیر مجاز، زمینه صرفه جویی ۴۱۴ میلیون مترمکعب آب، در استان  فراهم شده است.

نصب ۳۱۷۹ دستگاه کنتور هوشمند در چاه‌های کشاورزی
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین بیان کرد: همچنین با جلوگیری از اضافه برداشت تعداد ۳۶۱ حلقه چاه و اجرای آیین نامه مصرف بهینه آب در ۸۹۴ حلقه چاه کشاورزی، زمینه صرفه جویی حدود ۱۴۲  میلیون مترمکعب آب، مهیا شده است.

ملکی در ادامه اظهار داشت: نصب و راه اندازی ۳۱۷۹ دستگاه کنتور هوشمند بر روی چاه های کشاورزی، لایروبی و بازگشایی ۷۰ کیلومتر از مسیر رودخانه ها، آزاد سازی و رفع تصرفات ۱۱۵  هکتار از اراضی رودخانه های استان، انتقال حدود ۲  میلیارد مترمکعب آب از سد طالقان به استان و اجرای طرح تغذیه مصنوعی به میزان  ۳۳۳ میلیون مترمکعب برای تغذیه آبخوان دشت قزوین از دیگر اقدامات مهم انجام شده در مدیریت منابع آبی است.

وی یادآور شد: در مجموع با اقدامات انجام شده در مصرف ۵۶۲ میلیون مترمکعب آب در استان صرفه جویی شده است.

کد خبر: ۷۱٬۵۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha