۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۱
وقتی کرونا، سینما را فیلم می کند!
تاثیر ویروس ناخوانده بر هنر هفتم در خراسان رضوی

وقتی کرونا، سینما را فیلم می کند!

بازار- ویروس کرونا نه تنها بلای جان آدم ها بلکه بسیاری از صنایع و مشاغل از جمله هنر هفتم را نیز با خود درگیر کرده است و لذا در هفته گذشته آپارات سالن های نمایش مشهد را به خاموشی فرو برد.

به گزارش خبرنگار بازار، ترس از شیوع ویروس کرونا از ابتدای هفته بسیاری از مشاغل را تعطیل و یا وادار به دور کاری کرد؛ در این میان سینما را به عنوان یکی از محل های تجمع عمومی به تعطیلی کامل کشاند و خسارت زیادی را به سینماداران، به خصوص سینماداران بخش خصوصی وارد کرد.

هر چند خبرهای ضدونقیضی از بازگشایی سینماها به گوش می رسد، اما با این وجود سینماداران به نوعی موافق ادامه یافتن تعطیلی آن ها به منظور حفظ سلامت مردم هستند.

در استان خراسان رضوی تعداد ۵۱ سالن سینمایی با ۱۰ هزار و ۱۱۱ صندلی در ۹ شهر خراسان رضوی وجود دارد که از این تعداد هشت سالن سینما در مشهد مستقر است لذا تعطیلی اجباری ناشی از کرونا حال بخش اقتصادی فرهنگ در این استان را نشانه گرفته است. 

با وجود آنکه تعطیلی سینما خسارت مالی بسیاری به سینماداران وارد کرده اما تاکنون تصمیمی جدی برای پرداخت خسارت به این بخش از مشاغل داده نشده است.

هنوز صحبتی برای جبران خسارت نشده است

احمدرضا بهبهانی معاون اداری مالی سینما هویزه مشهد در گفتگو با خبرنگار ما هر چند از میزان خسارت وارد شده به این سینما به دلیل تعطیلی سینما برای مقابله با ویروس کرونا خودداری کرد اما تعطیلی سینماها را مهم تر از سلامت و حفظ جان مردم عنوان کرد.

وی افزود: در حال حاضر تمامی سالن ها، صندلی ها و کل فضای داخلی سینما ضدعفونی شده و هر زمان که اعلام بازگشایی و فعالیت مجدد سینما داده شود، آمادگی لازم را داریم.

معاون اداری مالی سینما هویزه در پاسخ به این سوال که آیا بعد از هر سانس پخش فیلم، کل سالن سینما مجددا ضدعفونی خواهد شد یا خیر، گفت: این تصمیم باید از سوی مقامات استان به ما ابلاغ شود، که هنوز ابلاغی در این زمینه نداشتیم.

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا مسئولان برای پرداخت خسارت تعطیلی سینماها به مدیران سینماها داده اند یا خیر؟ گفت: در حال حاضر در این خصوص صحبتی نشده، اما امیدواریم به زودی شرایط مشخص شود.

ضرر اصلی به سینماهای خصوصی وارد شد

امیرحسین دبیرزاده مدیرعامل پردیس سینمایی سیمرغ و پیروزی مشهد هم به خبرنگار بازار گفت: در اسفندماه معمولا مدارس استقبال خوبی از سینماها به خصوص در نوبت صبح دارند. در روزهای تعطیلی هفته جاری سینمای سیمرغ در نوبت صبح بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان و در سینمای پیروزی نیز بین یک تا ۲ میلیون تومان متضرر شدیم.

وی ادامه داد: اگر در این روزها سینماها تعطیلی دستوری هم نمی داشتند اما با وجود هشدار حضور نداشتن در جمع، قطعا سینماها خود به خود رو به تعطیلی می رفت و با افت فروش مواجه می شدند.

مدیرعامل پردیس سینمایی سیمرغ و پیروزی مشهد با اشاره به اینکه با یک شرکت شوینده برای ضدعفونی کردن فضای داخلی سینماهای سیمرغ و پیروزی هماهنگی صورت گرفته است، افزود: بعد از بازگشایی سینما نیز پس از هر سانس ضدعفونی سالن های سینما حداقل در حد صندلی های به فروش رفته را خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه این تعطیلی به سینماهای دولتی چندان ضرری وارد نکرده اما در سینماهای خصوصی با توجه به روزهای پایانی سال و پرداخت حقوق و عیدی به کارکنان ضرر زیادی وارد شده است، گفت: تاکنون صحبتی برای پرداخت این خسارت به سینماهای خصوصی داده نشده اما قطعا پیگیر این موضوع خواهیم بود.

اضافه شدن مجدد فیلم های سینمایی در جدول آینده

محمدرضا محمدی معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی با اشاره به اینکه تعطیلی سینماها به دلیل جلوگیری از شیوع ویروس کرونا تصمیمی کشوری بوده و تنها در استان شاهد این اتفاق نبودیم، به خبرنگار ما گفت: متاسفانه ضرر اصلی این اتفاق متوجه سینماداران بخش خصوصی است که باید هزینه نیروی انسانی خود را بپردازند.

وی تاکید کرد: به منظور جبران بخشی از خسارت وارد شده به سینماداران سازمان سینمایی کشور قول اضافه شدن مجدد فیلم های سینمایی در جدول آینده و به نوعی اکران بیشتر فیلم ها را داده اند.

محمدی با تاکید بر اینکه صرفا یکبار ضدعفونی سینماها کافی نیست و در صورت بازگشایی سینماها بعد از هر سانس اکران فیلم سالن های سینما مستلزم ضدعفونی دوباره هستند، بیان کرد: در حال حاضر تصمیمی برای ضدعفونی کردن سالن های سینما پس از هر اکران از سوی سازمان سینمایی داده نشده اما امیدواریم تمهیدات ویژه ای در این خصوص ابلاغ شود.

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی خاطرنشان کرد: هنوز تصمیمی برای بازگشایی مجدد سینماها از ۹ اسفندماه ابلاغ نشده اما در صورت ابلاغ شدن به اطلاع عموم خواهد رسید.

وی خاطرنشان کرد: به شخصه امیدوارم تا زمانی که بحران کرونا در کشور وجود دارد هر چند خسارات مالی جدی به سینماها وارد خواهد شد، اما سینماها مجددا بازگشایی نشود چرا که کنترل ویروس ساده تر خواهد بود تا مقابله با آن.

محمدی در پاسخ به این سوال که آیا تصمیمی از سوی سازمان سینمایی برای جبران خسارت مالی به سینماداران گرفته شده است یا خیر، گفت: تاکنون صحبتی در این خصوص نشده است. این تصمیم باید در سطح دولت گرفته و به تمام مراکز متضرر از تعطیلی ناشی از جلوگیری شیوع ویروس کرونا ابلاغ شود.

کد خبر: ۷٬۱۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • سینا IR ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۲
      0 0
      سینما ها را باز کنین