۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۹
نرخ ارز با نبود تقاضای واقعی به زودی کاهش می یابد
یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با " بازار":

نرخ ارز با نبود تقاضای واقعی به زودی کاهش می یابد

یک کارشناس پولی بانکی گفت: افزایش نرخ ارز به دلیل رشد تقاضا در روزهای پایانی سال، تاثیر (اف ای تی اف) و در نهایت شیوع گسترده بیماری کرونا، مقطعی است و قیمت ها در صورت نبود تقاضای واقعی در این بازار با انجام راهکارهای کارشناسانه به زودی متعادل می شود.

میثم خسروی در گفتگو با " بازار" با بیان این که رشد قیمت ها در بازار ارز در صورت عدم مدیریت صحیح، اقتصاد کشور را با مشکل مواجه می کند، افزود: مداخله بانک مرکزی در این بازار با هدف جلوگیری از جهش قیمت ها از طریق تامین ارز مورد نیاز مردم در صرافی بانک ها همچنین بکارگیری سیاست های پولی و بانکی نظیر محدودیت در تراکنش های پر حجم موجب شده است تا نرخ ارز غیر منطقی در بازار افزایش نیابد.

وی در پاسخ به این سئول که چرا بانک مرکزی و نهادهای مرتبط طی یک ماه اخیر که قیمت ارز رشد صعودی به خود گرفته است، اقدام سفت و سختی را برای جلوگیری از رشد قیمت ارز در بازار به کار نگرفته و بازار آزاد این کالا را به حال خود رها کرده است، افزود: بانک مرکزی علاوه بر توجه به تامین نیازهای واقعی و ضروری ارز از طریق صرافی های بانکی از طرفی نیز باید مدیریت منابع ارزی را در نظر گیرد چرا که با عرضه انبوه ارز به بازارآزاد برای متعادل شدن نرخ این کالا، بازار متشنج تر و منابع ارزی نیز به هدر می رود.

خسروی علت عدم برگشت نرخ ارز در بازارآزاد را مبهم عنوان کرد و افزود: این که چرا قیمت ارز طی یک ماه اخیر در مسیر صعود قرار گرفته و برگشتی ندارد، جای سئوال است. البته بانک مرکزی در مداخله به بازار ارز وسواس به خرج می دهد و معتقد است باید با بازار هیجانی برخورد نشود زیرا با فروکش التهاب نرخ ارز در بازار آزاد قیمت ها روندی نزولی به خود می گیرند.

این کارشناس پولی بانکی اضافه کرد: بانک مرکزی چنانچه بداند قیمت ارز در پی افزایش واقعی تقاضا در بازار بالارفته است بی شک باید اقدامات خود را در جهت تامین نیازهای واقعی مردم به کار گیرد اما زمانی که بداند قیمت ها را سفته بازان و فعالان سودجود در این بازار تغییر می دهند باید صبر کند ودر فرصت مناسب سودجویان و دلالان را با راهکاری اصولی زمین گیر و متضرر کند.

کد خبر: ۷٬۱۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha