۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۱
انبار ۶۵۰ هزارتن سیب در سردخانه‌های آذربایجان غربی/ زمینه صادرات فراهم شود
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

انبار ۶۵۰ هزارتن سیب در سردخانه‌های آذربایجان غربی/ زمینه صادرات فراهم شود

ارومیه – جلیلی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با ابراز گلایه از عدم رفع موانع صادراتی سیب استان طی سالجاری گفت: هم اکنون ۶۵۰ هزارتن سیب با کیفیت، در سردخانه‌ها انبار شده است.

رسول جلیلی در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه در دو سال گذشته صادرات خوبی در بخش سیب استان داشتیم، افزود: متاسفانه امسال در کمتر از ۵۰ روز مانده به پایان سال روند صادرات سیب استان کند است و ادامه این روند موجب متضرر شدن بخش کشاورزی استان می شود.

وی ادامه داد: هم اکنون ۶۵۰ هزارتن سیب با کیفیت استان در سردخانه های استان انبار شده و زمان بسیار کمی برای صادرات این میزان سیب داریم در صورت عدم رفع مشکلات صادرات این محصول نه تنها بخش کشاورزی استان متضرر شده بلکه سیب های تولیدی استان صادر نشوند در سردخانه کیفیت خود را از دست داده و فاسد می شوند.

جلیلی با اشاره به قول وزارت صمت مبنی بر تهاتر صادرات سیب با موز اضافه کرد: با وجود موافقت وزارت صمت برای تهاتر صادرات سیب با موز هنوز زمینه عملی کردن این توافق فراهم نشده و همچنان منتظر حل این موضوع هستیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با گلایه از کم توجهی وزارت صمت نسبت به مشکل صادرات سیب استان، افزود: بعد از پیگیری های مکرر وزیر جهاد کشاورزی مجوز ثبت سفارش واردات موز در آخرین جلسه تنظیم بازار کشور اخذ شده امیدواریم با تهاتر بتوانیم بخشی از سیب های مانده در سردخانه های استان را صادر کنیم.

وی با تاکید بر اینکه کشاورزان منتظر ساز و کارهای برای عرضه هستند و وزارت صمت به عنوان مسئول تجارت خارجی باید این مشکل را برطرف کند، افزود: وزیر جهاد، استاندار آذربایجان ‌غربی، نمایندگان مردم و همه مسئولان استانی به صورت جدی پیگیر موضوع هستند اما متاسفانه تاکنون از سوی وزارت صمت به نتیجه نرسیده است.

جلیلی با اشاره به علاقمندی سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در بخش سورت و بسته بندی محصولات کشاورزی به خصوص سیب در استان، گفت: اگر امسال نتوانیم سیب های تولیدی استان را به موقع صادر کنیم ممکن است بخشی از این سرمایه گذاران رغبتی به سرمایه گذاری در بخش سورت و بسته را نداشته باشند و این فرصت را از دست بدهیم.

وی با بیان اینکه هم اکنون از هر هکتار باغ سیب در استان ۲۰ تن محصول برداشت می شود، گفت: این میزان در کشورهای خارجی ۷۰ تن در هکتار است امیدواریم بتوانیم با برنامه های آموزشی و ترویجی به باغداران میزان تولید سیب در هکتار را افزایش دهیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به وجود ۶۰ هزار هکتار باغات سیب بارور در استان، اظهار کرد: هم اکنون استان با تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزارتن رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است.

کد خبر: ۷۱٬۳۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha