۱۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۳:۴۷
هند و چین؛ بازیگران اصلی بازار تراکتورهای کشاورزی| جایگاه ۷۳ ایران در بین صادرکنندگان
بررسی بازار جهانی تراکتور در سال ۲۰۲۰

هند و چین؛ بازیگران اصلی بازار تراکتورهای کشاورزی| جایگاه ۷۳ ایران در بین صادرکنندگان

در حالی که گزارشات جهانی منتشر شده بیانگر این است که دو کشور آسیایی هند و چین اصلی ترین بازیگران بازار جهانی تراکتور هستند و کشور ترکیه نیز با رشدی به میزان ۲۱۶ درصد در فاصله زمانی ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ بیشترین رشد صادراتی را داشته، آمارها نشان می دهد که ایران نیز در سال ۲۰۱۹ در جایگاه ۷۳ صادرکنندگان این ماشین کشاورزی قرار گرفته است.

بازار؛ گروه کشاورزی: به گفته کارشناسان مکانیزاسیون کشاورزی موجب صرفه جویی در وقت، نیروی کار، کاهش هزینه های تولید محصول، کاهش تلفات پس از برداشت محصول و افزایش تولید محصول و درآمد مزارع می شود. از سوی دیگر با توجه به اینکه شهرنشینی در حال گسترش به مناطق روستایی اطراف مراکز کلانشهرها است، با افزایش شهرنشینی، ممکن است تقاضا برای مکانیزاسیون ماشین آلات کشاورزی افزایش یابد و این عامل می تواند محرکی برای رشد بازار جهانی ماشین آلات کشاورزی گردد. به عبارت دیگر برخی از مهمترین عوامل ایجادکننده تقاضا برای مکانیزاسیون، شهرنشینی سریع، رشد مزارع متوسط و افزایش دستمزدهای روستایی به همراه کمبود نیروی کار فصلی است.

 از جمله ماشین آلات پرکاربرد در صنعت کشاورزی انواع تراکتورها است که در حال حاضر دو کشور آسیایی هند و چین بازیگران برجسته در بازار تراکتورهای کشاورزی هستند به طوری که  در سال ۲۰۱۸، چین ۷۱۱ هزار و ۴۷۸ و هند ۳۷۹ هزار و ۵۸۷ واحد واحد فروش تراکتور را ثبت کردند.

هند و چین؛ بازیگران اصلی بازار تراکتورهای کشاورزی| جایگاه ۷۳ ایران در بین صادرکنندگان
نقشه رشد بازار جهانی تراکتور از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۵

از سوی دیگر پیش بینی می شود که تولید تراکتورهای کشاورزی با قابلیت خودران باعث افزایش بهره وری و کارآیی در کشاورزی شود.

اگرچه شیوع COVID-۱۹ به طور قابل توجهی بر این بخش از بازار اروپا و آمریکای شمالی تأثیر گذاشته است و به عنوان مثال کشور ایتالیا در ماه مارس ۲۰۲۰  بیش از ۲۱ درصد در فروش تراکتور کاهش داشته است اما کارشناسان جهانی می گویند: با توجه به تقاضای روز افزون انواع تراکتور در بازار های جهانی انتظار می رود بازار تراکتور در یک دوره ۵ ساله یعنی از ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۵ سالانه ۴.۵۹ درصد رشد داشته باشد.

رتبه ۷۳ ایران در بین صادرکنندگان جهانی تراکتور
داده های آماری منتشر شده نشان می دهد که در سال ۲۰۱۹ کشور مکزیک با صادراتی به ارزش ۹.۸ میلیارد دلار بزرگترین صادر کننده تراکتور در جهان محسوب می شود و در این بازار سهمی به اندازه ۱۷.۴ درصد را به خود اختصاص داده است.

داده های آماری منتشر شده همچنین نشان می دهد که کشور ایران نیز در در سال ۲۰۱۹ با صادراتی به ارزش ۶۹۱هزار دلار جایگاه ۷۳ دنیا را کسب کرده است

از سوی دیگر کشور آلمان با صادراتی به ارزش ۸.۷ میلیارد دلار و هلند با صادراتی به ارزش ۶.۴ میلیارد دلار در جایگاه دوم و سوم صادرکنندگان عمده تراکتور قرار گرفته اند. جالب است بدانید بر اساس داده های منتشر شده ۱۵ کشور «مکزیک، آلمان، هلند، ایالات متحده، فرانسه، بلژیک، یاپن، سوئد، ایتالیا، انگلستان، چین، ترکیه، اسپانیا، اتریش و لهستان» از نظر ارزش صادراتی ۸۸.۹ درصد از از تراکتورهای صادراتی جهانی را در سال ۲۰۱۹ ارسال کرده اند.

داده های آماری منتشر شده همچنین نشان می دهد که کشور ایران نیز در بین ۱۰۰ کشور اول صادر کننده تراکتورهای کشاورزی قرار گرفته و در سال ۲۰۱۹ با صادراتی به ارزش ۶۹۱هزار دلار جایگاه ۷۳ دنیا را کسب کرده است.

همچنین به گفته کامبیز عباسی، رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی در حال حاضر تراکتورهای تولیدی ایران  از نظر تکنولوژی نزدیک به تراکتورهای روز دنیا است با این وجود از نظر قیمتی یک سوم تا یک چهارم قیمت جهانی است.

نکته جالب توجه در خصوص صادرات تراکتور این است که در میان صادر کنندگان برتر  چهار کشور «ترکیه، هلند، فرانسه و ایالات متحده» سریعترین رشد را داشته اند. به طوری که از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ کشور ترکیه در بحث صادرات تراکتور ۲۱۶.۱ درصد رشد داشته است. هلند ۳۱.۹ درصد، فرانسه بالغ بر ۱۹ درصد و ایالات متحده ۱۸.۶ درصد رشد صادرات داشته است.

شایان ذکر است داده های آماری منتشر شده نشان می دهد که شرکت Deere & Company با در آمدی حدود ۳۴.۹ میلیارد دلار T بزرگترین تولید کننده ماشین آلات کشاورزی در سال ۲۰۱۹ بوده است.

۷ تولیدکننده برتر جهانی تراکتور در سال ۲۰۲۰
بر اساس گزارشات جهانی منتشر شده در سال ۲۰۲۰ هفت شرکت برتر تولیدکننده تراکتور از سراسر جهان به عبارت زیر برگزیده شده است:

Mahindra Tractor
شرکت ماهیندار  بزرگترین تولیدکنندگان تراکتورهای کشاورزی در جهان محسوب می شود. این شرکت هندی تراکتورها را طبق نیاز و مساحت سرتاسر جهان تولید می کنند. به گفته فعالان بخش کشاورزی تراکتورهای قدرتمند و بادوام این شرکت به افزایش بهره وری در مزارع بسیار کمک کننده است. نکته جالب توجه اینکه  ماهیندرا برنده جایزه دمینگ و مدال کیفیت ژاپن شده است.

ماهیندار، جان دیر و  مسی فرگوسن به عنوان  ۳ شرکت برتر تولیدکننده انواع تراکتورهای کشاورزی در سال ۲۰۲۰ شناخته شده است

John Deer Tractor
شرکت جان دیر مشهورترین شرکت تراکتورسازی دنیا است و متعلق به کشور ایالات متحده است. مناسب بودن قیمت تراکتورهای جان دیر از جمله ویژگی های بازار این شرکت است و به همین دلیل در بین کشاورزان محبوبیت ویژه ای دارد.

هند و چین؛ بازیگران اصلی بازار تراکتورهای کشاورزی| جایگاه ۷۳ ایران در بین صادرکنندگان

Massey Ferguson Tractor
مسی فرگوسن، یکی از بزرگترین تولید کننده های تراکتور است و تراکتورهای قدرتمندی را برای مشتریان خود تولید می کند. در حقیقت یک شرکت تولید کننده تجهیزات کشاورزی آمریکایی است که به دلیل کاربردهای متنوع، تقاضای زیادی در سراسر جهان دارد. جالب است بدانید مسی فرگوسن،   تراکتورهایی تولید می کنند که دارای بسته نرم افزاری مشخصات و ظاهری منحصر به فرد هستند.

Case IH Tractor
شرکت  Case IH دومین تولید کننده تجهیزات کشاورزی در آمریکای شمالی است محصولات منحصر به فردی تولید می کند که از نظر مصرف سوخت کم مصرف هستند. این شرکت تراکتورسازی بازارهای بزرگ در سراسر جهان را پوشش می دهند

Sonalika International Tractor
Sonalika International  محبوبترین مارک های تراکتور سازی در سراسر جهان است.   تراکتورهای شرکت سونالیکا، همچنین مجهز به موتورهای قدرتمند است و بسیار کم مصرف می باشد. تراکتورهای نامبرده همچنین دارای مخزن سوخت بزرگ، ظرفیت بالابری هیدرولیکی سنگین و غیره هستند.

هند و چین؛ بازیگران اصلی بازار تراکتورهای کشاورزی| جایگاه ۷۳ ایران در بین صادرکنندگان

Escorts Group
|گروه اسکورت یک تراکتور سازی است که تراکتورهای تولیدی خود را در ۶۲ کشور جهان ارائه می دهد. اسکورت اولین شرکت تراکتور سازی هند است که در کشورهای خارجی تولید می کند.

Kubota
کوبوتا پیشرفته ترین شرکت تراکتور سازی در جهان است که همیشه محصولات را طبق تکنولوژی و روند اخیر عرضه می کند. کشاورزان در سراسر جهان کوبوتا را به لحاظ کیفیت و مقرون به صرفه بودن می شناسند.

کد خبر: ۷۱٬۱۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha