۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۷
ایران؛ چهارمین تولیدکننده کیوی در جهان| سهم ۷درصدی ایران در بازارهای صادراتی کیوی

ایران؛ چهارمین تولیدکننده کیوی در جهان| سهم ۷درصدی ایران در بازارهای صادراتی کیوی

شادلو، عضو هیات مدیره اتحادیه باغداران کشور با بیان اینکه ایران سهمی ۷ درصدی در بازارهای صادراتی کیوی دارد، گفت: بازارهای جهانی به دنبال یک بازار پایدار و تا اندازه ای شفاف هستند. لذا با نوسانات قیمتی محصولات کشاورزی ایران برای حضور در این بازارها با چالش مواجه هستیم.

بازار؛ گروه کشاورزی: کیوی از جمله میوه هایی است که خاستگاهش کشور چین است و در ایران نیز یک محصول جوان محسوب می شود چرا که کمتر از ۳۰ سال است که به سرزمین ایران راه یافته و مورد کشت قرار گرفته است. در واقع نهال کیوی برای اولین بار در ایران در منطقه خشکداران شهرنشتارود به ثمر نشست و به این ترتیب نشتارود بعنوان پایتخت کیوی ایران نام گرفت.

گفتنی است سالانه بیش از چهار میلیون تن کیوی در جهان تولید می‌شود و کشور چین با تولید سالانه  بالغ بر دو میلیون تن، بزرگ‌ترین تولیدکننده این محصول به‌شمار می‌رود.

از سوی دیگر ایتالیا و نیوزلند دومین و سومین تولیدکننده بزرگ کیوی جهان هستند و کشور ایران نیز جایگاه چهارم را به خود اختصاص داده است. به طوری که بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی سازمان فائو در سال ۲۰۱۹ ایران ۳۴۴ هزار و ۱۸۹ تن کیوی تولید کرده است.

با توجه به اینکه بازارهای جهانی به دنبال یک بازار پایدار و تا اندازه ای شفاف هستند به هیچ عنوان نوسان قیمتی را نمی پذیرند، لذا با نوسانات قیمتی محصولات کشاورزی ایران، نمی توانیم در بازارهای جهانی به طور موفق حضور یابیم

سهم ۷ درصدی ایران در تولید جهانی کیوی
مجتبی شادلو رئیس اتحادیه باغداران تهران و عضو هیات مدیره اتحادیه باغداران کشور نیز در این خصوص به خبرنگار «بازار» گفت: در سال جاری کشور چین ۲ میلیون و ۳۹۰ هزار تن تولید داشته و کشور ایتالیا ۵۲۳ هزار تن،   نیوزلند ۴۳۴ هزار تن و  ایران نیز ۲۹۵ هزار تن تولید کیوی را به ثبت رسانده اند و در جایگاه اول تا چهارم تولیدکنندگان کیوی جهان قرار گرفته اند.

شادلو افزود: به این ترتیب ایران  سهم ۷ درصدی از کل کیوی تولیدی در جهان را دارا است.

وی ادامه داد: البته باید توجه داشته باشیم که در خصوص کیوی ایران بحث کیفیت بسیار مهم است و به همین دلیل مقایسه با کشورهایی که در تولید کیوی مطرح هستند، توانسته جایگاه بالاتری بگیرد. ضمن اینکه هر ساله شاهد افزایش درخواست برای کیوی ایران هستیم و این مزیت کیوی ایران محسوب می شود.

شادلو با بیان اینکه هر سال رشد قابل توجهی از نظر مقدار افزایش تولید کیوی در کشور داریم، افزود: در دهه ۵۰ که بحث توسعه باغات کشور شروع شد تاکید بر این بود که به اندازه نیاز ضروری مصرف داخل باغ احداث شود و چنانچه بازارهای صادراتی معتبر و بلندمدت معین گردید به اندازه آنها نیز باغ احداث شود. چرا که نمی توان در صورت نداشتن بازار و روی زمین ماندن محصول، باغات را تعویض کرد و یا کنار گذاشت!

۱۰ کشور برتر تولیدکننده کیوی در سال ۲۰۱۹

بازارهای جهانی نوسان قیمتی را نمی پذیرد
عضو هیات مدیره اتحادیه باغداران کشور تصریح کرد: از جمله مشکلاتی که به واسطه تحریم ها و عدم مدیریت برخی مدیران ما را دچار کرده تورم باورنکردنی سال ۹۹ است که شاهد هستیم از بهار تا پاییز سال جاری قیمت نهاده ها، نیروی انسانی، هزینه حمل و نقل و دیگر هزینه ها چندین برابر افزایش یافت و این امر باعث می شود برای حضور در بازارهای جهانی دچار چالش های اساسی باشیم.

 بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی سازمان فائو در سال ۲۰۱۹ ایران ۳۴۴ هزار و ۱۸۹ تن کیوی تولید کرده است

وی ادامه داد: در واقع چون بازارهای جهانی چندان دنبال تغییر و نوسان نیستند و در عوض به دنبال یک بازار پایدار و تا اندازه ای شفاف هستند به هیچ عنوان نوسان قیمتی را نمی پذیرند. به این ترتیب با توجه به شرایط کشور ما و نوسانات قیمتی که دائما رخ می دهد نمی توانیم چندان موفق در بازارهای جهانی حضور یابیم.

شادلو گفت: کشورهای طرف قرار داد عمدتا به دنبال قراردادهایی بلند مدت و با ثبات هستند نه اینکه دائما نرخ صادراتی تغییر کند و در صادرات وقفه ایجاد شود.

فروش ۱ تا ۲ دلاری هر کیلوگرم کیوی ایران در بازارهای جهانی
 وی در خصوص قیمت کیوی ایران در بازارهای داخلی و جهانی نیز اظهار داشت: در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم کیوی دو دانه بندی در میادین عمده فروشی حدود ۱۵ هزار تومان و در بازارهای جهانی بین ۱ تا ۲ دلار متغیر است. چون در بحث بازارهای جهانی بعد مسافت بر قیمت محصول تاثیر مستقیم دارد.

شادلو در خصوص مقاصد صادراتی  کیوی ایران نیز اظهار داشت: همه کشورهای همسایه ایران جزو خریداران این محصول هستند. همچنین تا حدودی هم به هند، پاکستان و کمی هم به کشورهای اروپایی صادرات داریم.

کارشناسان جهانی پیش بینی کرده اند که حجم بازار جهانی کیوی در سال ۲۰۲۵ به ۵.۹ میلیون تن برسد

وی در پاسخ به این سوال که نظرتان در خصوص حضور برخی تجار خارجی از جمله چینی ها در باغات کیوی و پیش خرید کردن محصولات به صورت مستقیم گفت: به نظر بنده اتفاق بدی نیست چرا که با حضور تجار خارجی در باغات و مزراع ایران، زمینه ای برای برقرار تعاملات بیشتر بین تجار ایرانی و خارجی مهیا می شود.

وی ادامه داد: از سوی دیگر در زمان برداشت محصول باغات ۲۰ تا ۳۰ درصد ضایعات داریم و لذا قابلیت صادرات ندارد که مبالغ زیادی می شود و لذا وقتی تجار در باغات حضور می یابند این ضایعات به نوعی پوشش داده می شود و توسط خود تجار مدیریت می شود.

۱۰ کشور برتر صادرکننده کیوی از نظر حجم و ارزش صادرات در سال ۲۰۱۹

افزایش ۱۴۲.۹ درصدی صادرات کیوی ایران از ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹
گفتنی است بر اساس داده های جهانی منتشر شده در سال ۲۰۱۹ کشور نیوزلند ۵۱ درصد از کل صادرات میوه کیوی را انجام داده است که ارزش این صادرات ۱.۵ میلیون دلار بوده است. از سوی دیگر کشور ایتالیا صادراتی به ارزش ۴۹۸.۱ میلیون دلار، بلژیک ۲۲۵.۲ میلیون دلار، شیلی ۱۷۲.۳ میلیون دلار و یونان نیز ۱۶۱.۳ میلیون دلار صادرات داشته است. گفتنی است ایران نیز از نظر ارزش صادرات کیوی  با صادراتی به ارزش ۶۴.۶ میلیون دلار در جایگاه هفتم دنیا قرار داشته است.

جالب است بدانید ۱۵ کشور «نیوزلند، ایتالیا، بلژیک، شیلی، یونان، هلند، ایران، اسپانیا، ایالات متحده، هنگ کنگ، پرتغال، فرانسه، آلمان، چین و امارات متحده عربی» ۹۸.۶ درصد از کیوی جهانی صادر شده را جابجا کرده اند.

از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ ایران افزایش صادراتی به میزان ۱۴۲.۹ درصدی را به ثبت رسانده است

از سوی دیگر داده های آماری منتشر شده حاکی از این است که در میان صادر کنندگان برتر میوه کیوی، سریعترین رشد صادر کنندگان کیوی از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ به ترتیب متعلق به کشورهای چین، امارات متحده عربی، ایران و هنگ کنگ بوده است به طوری که کشور چین رشدی ۱۹۸.۱ درصدی را به ثبت رسانده است. امارات متحده عربی رشدی به میزان ۱۷۷.۹ درصد، ایران افزایش صادراتی به میزان ۱۴۲.۹ درصدی و هنگ کنگ نیز رشد ۱۱۰.۹ درصدی را رقم زده اند.

از سوی دیگر چهار کشور فرانسه، آلمان، شیلی. بلژیک به ترتیب به میزان ۹.۳۱ درصد، ۸۱.۸۱ درصد، ۲۰.۵ درصد و ۷.۶ درصد کاهش فروش کیوی در بازارهای صادراتی داشته اند.

رشد سالانه ۳.۹ درصدی بازار کیوی تا ۲۰۲۵
کارشناسان جهانی معتقدند که با افزایش تقاضا برای میوه کیوی در سراسر جهان، انتظار می رود که بازار سال های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۵ روند رو به رشدی داشته باشد به طوری با رشد سالانه ۳.۹ درصد، حجم بازار جهانی کیوی در سال ۲۰۲۵ به ۵.۹ میلیون تن برسد. این در حالی است که حجم بازار جهانی کیوی در حال حاضر بالغ بر ۴ میلیون تن است.

کد خبر: ۷۱٬۱۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha