۱۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۰
رتبه هشتم خراسان جنوبی در اعطای تسهیلات بانکی؛۹۹۷۷ فقره وام ازدواج پرداخت شد
کارنامه عملکرد بانک های خراسان جنوبی زیر ذره بین مطبوعات؛

رتبه هشتم خراسان جنوبی در اعطای تسهیلات بانکی؛۹۹۷۷ فقره وام ازدواج پرداخت شد

بیرجند- زرنگ ، دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های خراسان جنوبی با بیان اینکه اعطای تسهیلات شبکه بانکی استان نسبت به اسفند سال گذشته معادل ۳۵.۲ درصد رشد داشته است، گفت: رتبه هشتم کشور در پرداخت تسهیلات بانکی را داریم.

به گزارش خبرنگار بازار؛ محمدعلی زرنگ ظهر یکشنبه در نشست خبری با اشاره به عملکرد بانک‌های استان در یکسال گذشته اظهار کرد: در استان خراسان جنوبی در حوزه شبکه بانکی ۱۸ بانک دولتی و نیمه دولتی عضو کمیسیون بانک‌ها هستند.

وی با بیان اینکه دو هزار ۴۲۰ نفر پرسنل در ۲۹۰ شعبه بانکی مشغول خدمت رسانی به مردم هستند، ادامه داد: متاسفانه ۱۲ بانک و موسسه خصوصی در استان وجود دارد که عضو کمیسیون نیستند و هیچ گونه اطلاعاتی از وضعیت پرسنلی و منابع و مصارف آنها در دسترس نیست.

۹۰ درصد تامین مالی بنگاه های اقتصادی از طریق بانکها صورت می گیرد
دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های خراسان جنوبی با اشاره به شیوع ویروس کرونا و تاثیر آن بر اقتصاد کشور و استان بیان داشت: با توجه به اینکه اقتصاد کشور بانک محور است بالغ بر ۹۰ درصد تامین مالی بنگاه ها و نیازهای خرد از این طریق انجام می شود.

وی ادامه داد: علاوه بر آسییب های وارده بر اقتصاد کشور به لحاظ تحریم های ظالمانه استکبار جهانی میزان درآمد مردم نیز تحت الشعاع این بیماری قرار گرفته است.

زرنگ با بیان اینکه خراسان جنوبی به لحاظ جایگاه منابع بانکی رتبه ۲۹ کشوری را دارد، بیان داشت: در اعطای تسهیلات رتبه هشتم کشوری را داریم و بیش از ۱۴۸ هزار میلیارد ریال تسهیلات در بخش های مختلف پرداخت شده است.

به گفته وی این مهم می تواند نقطه قوت شبکه بانکی در تعامل با مردم باشد و از سوی دیگر نشانگر عدم تمکن مالی سرمایه گذاران است که بیشتر نقطه اتکای آنها استفاده از منابع بانکی است.

وی به حمایت ها از بخش تولید استان طی یکسال گذشته تاکنون اشاره کرد و افزود: ۸۹ درصد منابع بانکی را به خود اختصاص داده اند.

۶۳۲ هزار و ۶۱۵ میلیون ریال تسهیلات کرونایی پرداخت شد
زرنگ با اشاره به حمایت از اقشار و کسب و کارهای به شدت آسیب دیده از کرونا اظهار کرد: ۱۰ بانک در استان عامل پرداخت تسهیلات حمایتی به آسیب دیدگان از کرونا شدند که ۱۴ رسته شغلی را شامل شده است.

وی بیان کرد: در اجرای این برنامه ۶ هزار و ۶۳۵ پرونده ثبت شده در سامانه کارا به بانک‌ها ارجاع شد.

وی با بیان اینکه این تسهیلات زمینه اشتغال‌زایی و تثبیت اشتغال هشت هزار و ۴۱۳ نفر را فراهم کرده است، ادامه داد: رقم تسهیلاتی درخواست شده ۸۸۶ هزار و ۵۹۵ میلیون ریال بوده است.

رئیس کمیسیون هماهنگی بانک‌های خراسان جنوبی با اشاره به اینکه رتبه سوم کشور در جذب تسهیلات کرونا را کسب کرده‌ایم، ادامه داد: بیش از ۶۳۲ هزار و ۶۱۵ میلیون ریال تسهیلات این بخش به ۵ هزار و ۵۳۱ پرونده پرداخت شده است.

وی عنوان کرد: ۷۲ درصد تسهیلات کرونایی در استان جذب شده و به نسبت جمعیت رتبه اول را در پرداخت این تسهیلات را داشته‌ایم.

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های خراسان جنوبی گفت: در بانک ملی تمامی عملیات از صفر تا ۱۰۰ توسط اپلیکیشن ایوا و به صورت غیرحضوری انجام شده است.

پرداخت ۹۹۷۷ فقره تسهیلات ازدواج در استان
زرنگ با اشاره به پرداخت تسهیلات ازدواج در استان اظهار کرد: با پرداخت تسهیلات به ۹ هزار و ۹۷۷ پرونده رتبه ۱۰ کشوری را در پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج داشته‌ایم.

سرپرست شعب بانک ملی خراسان جنوبی گفت: بیشترین آمار جذب تسهیلات قرض‌الحسنه با پرداخت به دو هزار و ۶۰۰ پرونده مربوط به شعب بانک ملی در استان بوده است.

زرنگ عنوان کرد: در کشور به ۶۷۲ هزار و ۹۸۵ فقره تسهیلات ازدواج پرداخت شده است.

وی در خصوص تسهیلات مسکن محرومین و بهسازی و نوسازی مسکن محرومان هم گفت: از ابتدای سال جاری ۵۲۰ پرونده به مبلغ ۲۶۰ هزار میلیون ریال به بانک ملی ارسال شده است.

وی عنوان کرد: ۴۱۱ پرونده به مبلغ ۲۰۵ هزار میلیون ریال به بانک معرفی شده که ۳۴۲ پرونده به مبلغ ۱۷۱ هزار میلیون ریال جذب و تسهیلات اعطا شده است.

رشد ۳۵ درصدی اعطای تسهیلات بانکی در استان
وی اضافه کرد: اعطای تسهیلات شبکه بانکی استان نسبت به اسفند سال گذشته معادل ۳۵.۲ درصد رشد داشته اما رشد منابع بسیار کمتر از این میزان بوده است.

وی افزود: بدلیل نوسانات اقتصادی وبیماری کرونا درآمد مردم کاهش چشمگیری داشته و این موضوع تاثیر نامطلوب خود را بر عملکرد بانک ها نیز گذاشته و موجب افزایش چشمگیر مطالبات شده است.

با بیان اینکه به نسبت جمعیت مصارف استان رقم بالایی است، ادامه داد: معوقات بانکی هم رشد زیادی داشته که از مردم درخواست می شود نسبت به تعیین تکلیف تسهیلات خود اهتمام بیشتری داشته باشند چرا که ۵.۲ درصد تسهیلات بانکی استان اقساط معوقه است.

سهام داران سهام عدالت می توانند از کارت اعتباری مجازی استفاده کنند
دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های خراسان جنوبی با بیان اینکه از استان‌های پایلوت در بخش پرداخت تسهیلات به دارندگان سهام عدالت (روش غیرمستقیم) هستیم، اظهار کرد: با تفاهم نامه منعقده ما بین بانک ملی و دو فروشگاه بزرگ زنجیره ای، سهامداران سهام عدالت می توانند با توثیق حداکثر ۵۰ درصد ارزش روز سهام خود تا سقف ۱۰۰ میلیون ریال از اعتبار کارت مجازی استفاده کنند.

وی عنوان کرد: این عملیات بدون مراجعه به شعب بانک ملی و از طریق اپلیکیشن ایوا صورت می گیرد.

برگشت ۳۶ واحد تملیکی به چرخه تولید در سنوات گذشته
وی در مورد مشکلات واحدهای تولیدی با بانک ها عنوان کرد: در خراسان جنوبی از ۴۴ واحد تملیکی در سنوات گذشته ۳۶ واحد واگذار و به چرخه تولید برگشته و هم اکنون تنها ۸ واحد در تملک بانک های استان است که این تعداد نیز هیچ گاه به بهره برداری نرسیده و صرفاً عنوان واحد تولیدی را یدک می کشند.

زرنگ بیان کرد: متاسفانه فهم مشترک از مشکلات کاری بین واحدها و بانک ها بدلیل عدم اشراف به قوانین بانکی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه بر اساس آخرین ابلاغیه بانک مرکزی در سال ۹۶ مقرر بود که سهم تسهیلات اعطایی به بخش صنعت ۴۰ درصد منابع تخصیصی باشد که بدلیل رکود واحدهای تولیدی و عدم توان ارائه مدارک و هم چنین سایر مسائل مترتب به این حوزه ۱۲.۵ درصد در بخش جاری و ۱۴ درصد در بخش معوق قرار دارد که در مجموع سهم ۲۶.۵ درصدی را به خود اختصاص داده است.

مردم در صدور چک دقت نظر بیشتری داشته باشند
مدیریت شعب بانک ملی خراسان جنوبی با اشاره به اصلاح قانون صدور چک از مشتریان درخواست نمود که بیش از گذشته در صدور چک های خود دقت نظر داشته باشند زیرا در صورت عدم پاس شدن چک مشکلات خاصی برایشان بروز خواهد کرد.

زرنگ با اشاره به نیاز جامعه به بازنگری برخی قوانین گفت: مجلس شورای اسلامی و کمیسیون اقتصادی مجلس بازنگری قوانین عملیات بانکی بدون ربا را در دستور کار قرار دهند و با تصویب قانون جامع باز مشکلات را کاهش دهند.

۳,۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات توسط بانک ملی در خراسان جنوبی پرداخت شد
وی بیان داشت: سه هزار و ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات از ابتدای سال در بخش‌های مختلف اقتصادی توسط شعب بانک ملی در استان پرداخت شده است.

مدیریت شعب بانک ملی خراسان جنوبی به خدمات غیر حضوری بانک‌های استان هم اشاره کرد و افزود: زیرساخت های الکترونیکی بانک های استان قابل توجه است.

وی بیان داشت: ۶۲۲ دستگاه خودپرداز در استان نصب است که از این تعداد ۱۴۵ دستگاه خودپرداز مربوط به بانک ملی است.

زرنگ عنوان کرد: همچنین بانک ملی دو دستگاه VTM را نیز در استان راه اندازی کرده که صفر تا ۱۰۰ امور بانکی توسط دستگاه قابل انجام است.

وی عنوان کرد: ۱۵ دستگاه خودگردان نیز در استان نصب شده که دریافت پول نقد و پاکسازی را انجام می‌دهد و در صورت نیاز سایر افراد در اختیار آنها قرار می‌دهد.

وی خواستار استفاده هم استانی‌ها از خدمات غیر حضوری بانک‌ها شد و بیان داشت: تا پایان آذرماه سه میلیون و ۲۷۰ هزار کارت بانکی در اختیار هم استانی ها قرار گرفته که بصورت میانگین هر نفر بالغ بر ۴ کارت را شامل می شود.

وی با اشاره به سطح گسترده ابتلای کارکنان بانک ها به بیماری کووید ۱۹ از همه هم استانی ها خواست حتی الامکان از حضور در شعب بانک ها اجتناب کنند و امور خود را غیر حضوری انجام دهند.

زرنگ به راه اندازی درمانگاه عمومی ویژه پرسنل بانکی استان اشاره کرد و افزود: طرح غربالگری بیماران در این درمانگاه انجام می‌شود.

کد خبر: ۷۱٬۱۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha