۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۲
صنایع دستی البرز روی خط تولید| فعالان صنایع دستی البرز در بین کارآفرینان برتر کشور

صنایع دستی البرز روی خط تولید| فعالان صنایع دستی البرز در بین کارآفرینان برتر کشور

کرج- در شرایط سخت این روز های کرونایی، اشتغال در خانه بیشترین گسترش را داشته است و در بین مشاغل خانگی فعالان صنایع دستی بخش عمده ای را تشکیل می دهند.

شیما عبداله خانی؛ بازار: در شرایط سخت این روز های کرونایی اشتغال در خانه بیشترین گسترش را داشته است و در بین مشاغل خانگی فعالان صنایع دستی بخش عمده ای را تشکیل می دهند.

این قشر با استفاده از هنر خود نه تنها به خلق یک اثر هنری زیبا و فرهنگی می پردازند که به صورت های مختلف کاربردی شده است، بلکه منجر به درآمد زایی نیز می شوند. به این ترتیب هنر می تواند باعث به چرخش درآمدن چرخ اقتصاد خانواده و در صورت کلان تر با صادرات و حمایت های استانی می تواند نقش مهمی در اقتصاد یک جامعه داشته باشد.

چندی پیش نیز اتاق بازرگانی با معرفی کارآفرینان نمونه چند تن از فعالان صنایع دستی استان را در این زمره معرفی کرد. هنرمندانی که توانسته اند از فعالیت خود کارآفرینی ایجاد کرده و عده ای را آموزش و به خودکفایی در درآمدزایی برسانند.

کارآفرینی با راه انداری اولین خانه صنایع دستی البرز
«پریسا حافظی» از کارآفرینان نمونه در زمینه صنایع دستی می گوید : امسال اولین خانه صنایع دستی البرز را در گوهردشت کرج با حمایت اداره کل میراث فرهنگی  راه اندازی کرده ایم. بیش از ۴۰ هنر با جذب اساتید خوب این رشته ها به هنرجویان آموزش داده می شود و همزمان مکانی برای فروش آثار هنرجویان ایجاد شده است. حدود ۱۰۰ نفر زیر مجموعه فعالیت می کنند و مدرک هم به افراد داده می شود.

هدف اصلی این کار این است که کمکی باشیم به ایجاد مهارت برای افرادی که به دنبال کارافرینی هستند. خانه صنایع دستی شهرستان کرج در خیابان هفتم غربی گوهردشت واقع است.

حافظی که خود در رشته نقش برجسته سفال فعالیت می کند، به خبرنگار بازار می گوید: این رشته به گونه ایست که کارآفرینی زیادی دارد و از مرحله تولید و انتقال گِل تا انجام پروژه و کوره و نصب کار برای مجموعه ای از افراد کار ایجاد می کند.

اکنون کتیبه های سفالی را با سلیقه کنونی مردم تطبیق داده و مجسمه حجم روی کتیبه انجام می دهم. البته استادان بنامی در این زمینه فعالیت می کنند. حدود ۷ سال است که به صورت خیلی حرفه ای کار می کنم.

وی ادامه می دهد: به شخصه با بخش خصوصی و شهرداری های مختلف استان البرز فعالیت کرده ام و در سراسر ایران نیز کارهایم موجود است. اکنون اکثر ساختمان ها از سنگ برای نماهای خود استفاده می کنند، آجر و کاهگل و سفال کارکرد خود را در نماهای ایرانی از دست داده است.

کاهگل اکنون در حد قابل شستشو و نانو ایجاد شده است که به هیچ وجه مشکلی برایش ایجاد نمی شود و می توان برای نمای ساختمان ها وتزئینات نما از این مواد استفاده کرد. چنین طرحی را به شهرداری داده ایم که نماهای ایرانی را با این مواد ایجاد کنیم اما هنوز اتفاقی عملی از طرف آن ها نیافتاده است.

وی به برخی مشکلات اشاره کرده و تصریح می کند: ما در سبد کالای مردم نیستیم شیوع کرونا و هزینه های بالا نیز باعث کمتر شدن رونق کار می شود. اما حل مشکلات و رسیدن به نقطه هدف است که ارزش دارد. هنر در بین ایرانیان کمرنگ شده است و کشورهایی مثل عمان بیشتر از ایران تقاضای هنر ما را دارند.

این کارآفرین نمونه با بیان اینکه صادرات محصولات را به ترکیه داشته و صادرات به سوئد و آمریکا را نیز در حد محدود انجام داده، می افزاید: قصد دارم با حمایت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری البرز با قطر و عمان نیز وارد مذاکره شویم و نه تنها برای کارهای سفال بلکه برای تمام هنرجویان خانه صنایع دستی زمینه صادرات آثار ایجاد شود. اگرچه هدف اصلی ایران است.

وی در پاسخ به میزان حمایت ها از فعالیتش می گوید: در بیست سال گذشته حمایت های زیادی از طرف نهادهایی چون میراث فرهنگی وجود نداشته است ولی در ماه های گذشته حمایت های بسیار خوبی از طرف مدیر کل و معاونت صنایع دستی، اداره کل میراث فرهنگی البرز و رئیس سازمان وجود داشته است.

حافظی یکی از دغدغه های خود را کارآفرینی برای کودکان کار و زنان سرپرست خانوار و کم درآمد عنوان کرده و اضافه می کند: از فعالیت خیران برای این کار به عنوان مثال در اختیار قرار دادن سوله برای اسکان و آموزش هنر برای بچه های کار حمایت می کنیم می توانیم در یافتن بازار فروش برای این قشر هم کمک کنیم. بازار کار هنر شرایط خوبی ندارد و با توجه به این که هنرمند برای خلق کردن نیاز به آرامش دارد، نیاز است تا هنرمندان بازاریابی را نیز آموزش ببینند تا بازار کار نیز برای خود ایجاد کنند.

درآمدی زایی برای زنان خانه دار از طریق آموزش جاجیم بافی
«فاطمه گودرزی» از دیگر هنرمندان اهل روستای دُروان استان البرز است که در رشته جاجیم و گلیم موج فعالیت می کند.

وی که کارگاه تولید جاجیم نیز دارد، می گوید: این هنر از همان ترم اول آموزش کاربردی است و درآمد زایی دارد.

این هنرمند که موفق به احیای دو اثر در هنر جاجیم بافی شده است، حمایت اداره کل میراث فرهنگی برای گسترش فعالیت هایش را بسیار خوب دانسته و اظهار می کند: به زودی کارگاه نخ ریسی نیز در دروان آغاز به فعالیت می کند. با حمایت مسئولان چند روستا در جاده چالوس در نظر گرفته شده تا کار نخ ریسی و رنگرزی نیز انجام شود.

به گفته وی فروش محصولات جاجیم در نمایشگاهای صنایع دستی و به صورت سفارش شخصی تاکنون بسیار عالی بوده است.

گودرزی با اشاره به اینکه از بهمن سال ۹۴ تاکنون در نمایشگاه های بین المللی، ملی و استانی زیادی شرکت کرده، می گوید: شرکت کردن در نمایشگاه و آشنایی با سلایق و دیدن علاقه مردم به هنر بسیار لذت بخش و امیدوار کنند است.

به گفته گودرزی هنر جاجیم بافی بسیار کاربردی و درآمدزاست و فردی که مراحل ابتدایی آموزش را گذرانده باشد، می تواند کاربردهای فراوانی از این هنر ایجاد و به فروش برساند. از بافت دست بند تا روکش صندلی ماشین و بسیاری دیگر از کاربردهای این هنر است.

ایجاد نمایشگاه دائمی برای فعالان صنایع دستی
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان البرز با اشاره به اینکه برای حمایت از فعالیت اقتصادی هنرمندان صنایع دستی در استان سه برنامه تعریف شده است، می گوید: مورد اول ایجاد سازو کاری برای ایجاد بازارچه ها و کارگاه هایی است که در اختیار فعالان صنایع دستی قرار داده شود.

« فریدون محمدی » در گفت و گو با بازار می افزاید: نمونه اش بازارچه و کارگاه صنایع دستی در مشکین دشت کرج است که ۴۰ غرفه دارد. از طرفی فروشگاه دائمی فروش صنایع دستی کرج را راه اندازی کرده ایم و در حال مذاکره با شهرداری برای اختصاص مکان بزرگی هستیم که با ارزان ترین قیمت برای تولید و فروش در اختیار هنرمندان صنایع دستی قرار داده شود. حتی به دنبال ایجاد شهرک صنایع دستی در البرز و شهر فردیس هستیم اما هنوز زمین آن فراهم نشده است.

وی ادامه می دهد: بخشی از حمایت ها نیز در قالب تسهیلات بوده که تعدادی از هنرمندان و صاحبان کارگاه های صنایع دستی برای اخذ تسهیلات از محل منابع داخلی به بانک ها معرفی شدند و همینطور تعداد زیادی از کسانی که به شکل انفرادی به تولید می پرداختند نیز معرفی شده اند.

محمدی به ایجاد زمینه های صادرات برای فعالان صنایع دستی البرز اشاره کرده و تصریح می کند: موضوع دیگر اینکه حداقل ۵ کشور اروپایی را در نظرگرفته ایم که با بهتر شدن شرایط کرونا در جهان نمایشگاه صنایع دستی و هفته فرهنگی استان البرز را در آنجا برگزار کنیم و این امکان وجود داشته باشد که با هزینه سازمانی به این کشورها فرستاده شوند.

وی می افزاید: مهمترین کاری که می توانیم برای هنرمندان و فعالان صنایع دستی انجام بدهیم این است که بتوانند صادرات داشته باشند و در همین زمینه تفاهم نامه ای با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی منعقد شده که نمایشگاه ها و هفته های فرهنگی استان را در کشورهای اروپایی برگزار کنیم و هزینه های مقصد را سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از محل هزینه های خود پرداخت کند.

همچنین با کمیسیون گردشگری و اقتصاد هنر اتاق بازرگانی تفاهم نامه ای منعقد شده است و در جلسات زیادی برای افزایش همکاری های اتاق و رشد فعالیت های اقتصادی صنایع دستی برگزار شده است.

اتاق بازرگان در کنار هنرمندان
«شادی حاضری» رئیس کمیسیون گردشگری و اقتصاد هنر اتاق بازرگانی البرز گفت: اتاق بازرگانی به عنوان بزرگترین پارلمان بخش خصوصی، قوی ترین بازوی مشورتی بین بخش خصوصی و بقیه نهاد هاست و بسیاری از مشکلات را با اعضای کمیسیون که از فعالان صنایع دستی هستند در حد امکان مشکلات را ازطریق اتاق حل کرده ایم.

حاضری در گفت و گو با بازار ادامه داد: هنرمندان عضو اتاق بازرگانی، از نمایشگاه دائمی صنایع دستی در طبقه اول اتاق بازرگانی بهره‌مند می‌شوند. نمایشگاه صنایع دستی در اتاق بازرگانی به پیشنهاد و مسئولیت من راه اندازی شد. اکنون نزدیک به ۴۰ هنرمند کارهایشان به همراه کارت ویزیت در نمایشگاه دائم صنایع دستی قرار داده شده است و بازدید کنندگان از این طریق با هنرمندان برای سفارشات تولید و حتی صادرات ارتباط می گیرند.

کد خبر: ۷۱٬۱۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • معصومه جمشیدی IR ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
      0 0
      جاجیم بافی خوب بود