۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۵
چراغ سبز امریکا برای راه اندازی اینستکس و آغاز مذاکره
ترامپ متوجه بی تاثیری سیاست تحریم شده است

چراغ سبز امریکا برای راه اندازی اینستکس و آغاز مذاکره

رسانه های دنیا وضعیت این روزها را پر تلاطم می دانند. تلاطمی که بخشی به دلیل شیوع ویروس کرونا و بخشی به دلیل سیاستهای ترامپ در قبال تجارت با چین و توافق هسته ای ایران است.اما به زعم این رسانه ها،نشانه هایی از عقب نشینی ترامپ در سیاست تحریم اقتصادی ایران مشاهده می شود.

  بازار- فشار تحریم های اقتصادی امریکا علیه ایران در بخشهای مختلف اقتصاد کشور مشاهده می شود ولی تاثیر محدودیتهای بانکی در تامین مواد غذایی و دارویی و تجهیزات پزشکی  بسیار مخرب تر است . تاثیر منفی این سیاست در جریان انتشار ویروس کرونا در ایران و دسترسی اندک  ایران به اقلام دارویی و درمانی بیش از پیش مشاهده شد و باعث شد تا امریکا بالاخره از همکاری برای تامین اقلام بشر دوستانه و غذا و دارو به ایران موافقت کند. قرار است این تعاملات زیر نظر سفارت سوییس در ایران که حافظ منافع امریکا است انجام شود. این موافقت ضمنی در واقع چراغ سبزی بود که امریکا به همتایان اروپایی خود برای راه اندازی سیستم مالی اروپا یا اینستکس نشان داد واندکی از فشارهای اقتصادی ناشی از تحریم کاست. 

 وب سایت خبری i24  با اشاره به تصمیم اخیر امریکا مبنی بر تهسیل تحریم ها برای انتقال کالاهای پزشکی و دارویی و مواد غذایی به ایران نوشت:« دولت امریکا برای خارج شدن از توافق هسته ای و تحریم های اقتصادی علیه ایران  در داخل کشور تحت فشار است. این سیاستها مخالفان زیادی دارد زیرا تا کنون باعث نشده است تا امریکا به نتیجه مطلوبش برسد. سیاستهای این کشور علیه ایران شامل تحریم های پی در پی و حمله تروریستی به سردار ایرانی در کشور عراق باعث شد تا محدودیتهایی از طرف سنا علیه دونالد ترامپ برای حمله نظامی به ایران وضع شود و وزیر امور خارجه این کشور رسما برای پاسخگویی به سوالات سنا احضار شود. از طرف دیگر اروپایی ها که همیشه هم پیمان و همراه امریکا در سیاستهای خارجی اش بودند، بعد از خروج امریکا از توافق هسته ای موضع مخالفی با این کشور گرفتند و تلاش برای راه اندازی اینستکس هم نشان از همین مخالفت بود. اگرچه تحریم های ثانویه امریکا مانع از اجرایی شدن اینستکس تا کنون شده بود ولی اخیرا اخباری در مورد راه اندازی اینستکس و همکاری اروپا با ایران برای انتقال برخی از اقلام کالایی به این کشور منتشر شده است.»

 رویترز در گزارش دیگری از تلاشهای اروپا برای حفاظت از توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ نام برد وبا تاکید بر مذاکرات اروپا با دونالد ترامپ و مقامات ایرانی نوشت: «در یک سال گذشته مذاکرات زیادی بین ایران و کشورهای اروپایی انجام شده است و هدف آن ها تلاش برای حفظ توافق هسته ای بود.توافقی که اروپا از آن به عنوان بهترین توافق ممکن نامی می برد و حفظ ان را عاملی برای حفظ امنیت و صلح در دنیا می داند. این تلاشها بعد از برداشتن گام های ایران بر خلاف تعهدات برجامی اش بیشتر شد. ایران بارها اعلام کرد دلیل برداشتن گام هایی برای خارج شدن از تعهدات برجامی، عدم کسب منفعت از این توافق بر مبنای تعهدات مشخص شده طرف های اروپایی و امریکایی در آن توافق است. ایران تاکید کرده است اگر بتواند از این توافق منفعتی بدست آورد و اروپا بتواند به تعهدات خود برای تسهیل تجارت و ورود منابع مالی ایران به کشور پایبند بماند، به تعهدات برجامی باز می گردد. »

این رسانه بر این باور است که تصمیمات این روزهای امریکا  مبنی بر اجرایی شدن اینستکس و برداشتن تحریم ها برای انتقال غذا و دارو و اقلام بشر دوستانه از یک طرف و ابراز آمادگی ایران برای بازگشت به تعهدات برجامی در صورت کسب منفعت از این توافق را اولین گام برای بازگشت طرفین به میز مذاکره است.

بلومبرگ  هم در گزارش خود در مورد کاهش تنش ها در فضای سیاسی دنیا نوشت.این رسانه امریکایی تاکید کرد :« اروپایی ها در جریان آخرین مذاکره با ایران رسما اعلام کردند که ایران باید از منافع توافق هسته ای برخوردار شود تا به تعهداتش پایبند بماند  و در فاصله کوتاهی از اعلام این مساله چراغ سبز امریکا برای اجرایی شدن اینستکس  به اروپا نشان داده شد. به نظر می رسد دولت ترامپ متوجه شده است که تشدید فشار اقتصادی علیه ایران نمی تواند نتیجه مطلوب او را به همراه بیاورد. او متوجه شده است که دنیای امروز ، دنیای مذاکره است و نمی توان برای حصول نتیجه مطلوب به فشار روی آورد.»

دولت ترامپ متوجه شده است که تشدید فشار اقتصادی علیه ایران نمی تواند نتیجه مطلوب او را به همراه بیاورد. او متوجه شده است که دنیای امروز ، دنیای مذاکره است و نمی توان برای حصول نتیجه مطلوب به فشار روی آورد.

بلومبرگ در ادامه گزارش خود به انتخابات پیش روی امریکا در نوامبر سال جاری اشاره کرد و نوشت: «شاید مذاکره با رییس جمهوری که ممکن است چندین ماه در کاخ سفید باشد، کاری عبث به نظر برسد . به خصوص که ایران شاهد خارج شدن ترامپ از توافقی بود که رییس جمهور قبلی آن را امضا کرده بود. نمی توان به درستی پیش بینی کر که این مذاکرات انجام می شود یا خیر ولی به نظر می رسد فضا برای این کار فراهم است.»

از طرف دیگر تلویزیون سی ان ان  از مساعد بودن فضا برای مذاکره در شرایطی که اروپا هم با این سیاست همراه است و تلاش می کند تا ایران را از منافع برجام منتفع کند سخن گفت و در گزارش جدیدش عنوان کرد: «پیش بینی می شود در آینده ای نه چندان دور مذاکرات زیر بنایی آغاز شود. دنیا برای تنش های بیشتر آمادگی ندارد به خصوص که ویروس کرونا و سیاستهای امریکا در قبال تجارت با چین به اندازه کافی بحران آفرین بوده است. »

کد خبر: ۷٬۱۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha