۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۷
خمود مثل اقتصاد ورزش؛ بی‌توجهی به ارزان‌ترین راه گسیل گردشگر
بازار از استان سمنان گزارش می‌دهد؛

خمود مثل اقتصاد ورزش؛ بی‌توجهی به ارزان‌ترین راه گسیل گردشگر

سمنان- اقتصاد ورزشی در بخش های مختلف شامل برند سازی، گردشگری ورزشی، تیم داری، سرمایه گذاری بر روی تیم های ورزشی و ... موضوع مهمی در زمینه توسعه اقتصادی است که در سطح استان سمنان کمتر به آن دقت شده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: استان سمنان به دلیل اقلیم جغرافیایی که دارد، از ویژگی‌های منحصربه‌فردی درزمینهٔ توریسم ورزشی و همچنین فعالیت‌های این حوزه برخوردار است. قرارگیری استان سمنان در نیمه جنوبی رشته‌کوه‌های البرز و شمال دشت کویر سبب شده تا انواع ظرفیت‌های توریسم ورزشی در این استان وجود داشته باشد. 

ظرفیت‌های کوهنوردی و ورزش‌های صعودی، هوایی و پروازی، کویر نوردی و ورزش‌های موتوری، دوهای مارتون کویر و جنگل، رالی‌های خانوادگی و ... در زمره ظرفیت‌های گردشگری ورزشی در سطح استان سمنان است و این امر یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که می‌تواند استان را به سمت توسعه رهنمود سازد. از طرف دیگر باید دانست که جلوه‌های دیگر ورزش یعنی تولید امکانات ورزشی، تیم داری، فعالیت‌های ورزشی و ... از دیگر ظرفیت‌های درآمدزایی در سطح استان هستند که کمتر به آن دقت شده است. 

میزبانی مسابقات 
استان سمنان سابقه برگزاری رالی کویر، مسابقات آفرود و اتومبیل‌رانی، موتور کراس، دوی ماراتون جنگل ابر در سطح بین‌المللی و ... را در کارنامه خود دارد اما این ظرفیت‌ها به‌صورت مداوم نبوده و مردم استان نتوانسته‌اند به‌خوبی از آن بهره اقتصادی ببرند. معضل دیگر استان این است که علی‌رغم تمام ظرفیت‌های اقتصادی و صنعتی استان، کمتر به فعالیت‌های ورزشی اهمیت داده‌شده است. 

زمانی استیل آذین سمنان سودای تیم داری در لیگ یک فوتبال را داشت و ظرفیت‌های تیم‌های فوتسال شاهرود و گرمسار توانسته‌اند به‌صورت موقتی در لیگ‌های کشوری بدرخشند اما مهم‌ترین ظرفیت استان در بخش تیم داری، مقوله هاکی است که برند استان سمنان و شهرستان مهدی‌شهر محسوب می‌شود به‌نحوی‌که تا سال‌ها استخوان‌بندی تیم ملی هاکی کشور از مهدی‌شهری‌ها ساخته می‌شد اما آن‌هم چند سالی است که تضعیف‌شده است تا اقتصاد ورزشی استان بیش از هر زمان آسیب‌پذیر باشد.

اهمیت تیم داری یک مربی ورزش و کارشناس در گفتگو با خبرنگار بازار، بابیان اینکه اهمیت تیم داری برای مسئولان استان سمنان چندان شناخته‌شده نیست، گفت: تیم داری و حضور تیم‌های استان در لیگ‌های کشوری می‌تواند برند استان سمنان را به دیگر نقاط کشور بشناساند و ازلحاظ گردشگری، اشتغال‌زایی، جذب سرمایه‌گذاری و ... بسیار مفید باشد از سوی دیگر تیم داری و فعالیت‌های ورزشی منجر به اشتغال‌زایی در بخش‌های مختلف استان نیز می‌شود. 

زمانی استیل آذین سمنان سودای تیم داری در لیگ یک فوتبال را داشت و ظرفیت‌های تیم‌های فوتسال شاهرود و گرمسار توانسته‌اند به‌صورت موقتی در لیگ‌های کشوری بدرخشند

احمد خرم بابیان اینکه وقتی یک استان تیم‌های متعددی در لیگ‌های کشوری داشته باشد و یا میزبان مسابقات باشد، می‌توان در آن استان شاهد اشتغال‌زایی، از تأمین مایحتاج تیم‌ها تا ورزشگاه‌ها، باشگاه‌ها و ... بود، افزود: به‌راحتی یک تیم ورزشی می‌تواند کاری را کند که ده‌ها مسئول درزمینهٔ سرمایه‌گذاری و جذب توریسم صورت ندهند و لذا این اهمیت ورزش است. 

وی بابیان اینکه ورزش در کنار مقوله گردشگری و آوردن توریست به استان و شناساندن برندهای مختلف استان به دیگر نقاط کشور، می‌تواند باعث نشاط اجتماعی، تقویت ظرفیت جوانان و ... نیز شود، افزود: صنایع بسیار خوبی در استان سمنان وجود دارد اما متأسفانه نگاه خوبی به ورزش در این استان وجود ندارد برای مثال مشکلات تیم فوتسال گرمسار در لیگ برتر را می‌توان اشاره کرد که در صورت عدم‌حمایت از آن به‌واقع نمی‌توان انتظار موفقیت از این تیم را داشت. 

ارزان‌ترین راهکار تبلیغ 
یک کارشناس اقتصادی نیز بابیان اینکه ورزش هر منطقه می‌تواند سفیر اقتصادی آن بخش باشد، گفت: ورزش درواقع یکی از ارزان‌ترین راهکارهای تبلیغ و ترویج داشته‌های گردشگری و ظرفیت‌های اقتصادی هر استان محسوب می‌شود که به‌خصوص در استان مستعد سمنان، این امر می‌تواند مثمر ثمر باشد. 

علیرضا صالحیان بابیان اینکه شهر هولودنیز در ترکیه کعبه آمال ورزشکاران رشته‌های هوایی و پروازی است و سالانه فستیوال‌های مختلف ورزشی در این شهر برگزار می‌شود و همین عامل کافی است تا تمام مردم دنیا امروز نام این شهر را بشنوند، بیان کرد: شهری ساده در دورافتاده‌ترین نقطه ترکیه بدل به یک شهر جهانی چندملیتی شده که از چندین کشور دنیا در آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند، ملک خریده‌اند، برندهای مختلف دنیا در آن شعبه زده‌اند و درنهایت اقتصادی محلی رشد کرده است تا جایی که بخشی از اقتصاد کشور ترکیه از این شهر تأمین می‌شود. این ظرفیت در شهمیرزاد در ورزش‌های برفی، در شاهرود در جنگل نوردی و کویر نوردی، در دامغان در کوهنوردی و در سمنان و گرمسار در رالی کویر وجود دارد اما از آن استفاده نمی‌شود. 

وی بابیان اینکه کویر بهترین ظرفیت برای آفرود، شترسواری و ... است، گفت: فستیوال‌های گردشگری می‌توانند پول‌های هنگفتی را از تمام دنیا به سمت استان سمنان بیاورند اما مشکل ما اینجا است که هرگز به ورزش، به چشم یک پدیده و یا صنعت نگاه نمی‌کنیم بلکه هنوز برای ما ورزش یک تفریح است که چند جوان به‌جای وقت‌گذرانی گرد هم جمع می‌شوند و وقت می‌گذارند درحالی‌که گردش مالی ورزش در دنیا در زمره هفت صنعت پول‌ساز جهان است. 

رشد ورزش و زیرساخت‌ها 
این کارشناس اقتصادی بابیان اینکه وقتی شهری در یک ورزش رشد می‌کند، کارخانه‌های مرتبط با ساخت تجهیزات آن ورزش می‌توانند اشتغال‌زایی کنند، حضور تیم‌ها و مربیان می‌تواند هتل‌هایشان را مملو از جمعیت و گردشگر کند، مناطق دیدنی شهرها مورد بازدید قرار می‌گیرد، سرمایه‌گذاران بر روی صنعت آن منطقه کار کارشناسی می‌کنند و درنتیجه کل آن منطقه متحول می‌شود. داشتن ورزش در یک منطقه آغاز توریسم و صنعت ورزشی است که میلیاردها تومان سالانه گردش مالی دارد اما ابتدا باید چشم‌ها را شست و جور دیگر به ورزش نگاه کرد. 

کویر بهترین ظرفیت برای آفرود، شترسواری و ... است

پدیده خوبی که در ورزش استان سمنان روی‌داده این است که در سه سال اخیر شهرداری‌ها، شرکت‌های اقتصادی و صنعتی و کارخانه‌ها به مقوله ورزش ورود کرده‌اند و برای مثال البرز شرقی در شاهرود قهرمان لیگ یک هندبال بانوان کشور شد تیم بدمینتون شهرداری شاهرود رتبه چهارم کشور را به دست آورد. سبحان فلز گرمسار در لیگ یک فوتسال برای نخستین بار قهرمان شد و به لیگ برتر راه یافت و بانوان و آقایان ورزشکار رشته تیراندازی با تفنگ توانستند در آسیا مدال بیاورند این‌ها نشان می‌دهد که ورزش استان کم‌کم شروع به خیزش‌هایی به سمت اقتصادی شدن کرده است اما هنوز اعتبارات بزرگ‌ترین مشکل ورزش استان محسوب می‌شود. 

فرزاد خالقیان از دیگر کارشناسان حوزه گردشگری و اقتصاد در گفتگو با خبرنگار بازار، ضمن بیان اینکه توریسم ورزشی مزیت اقتصادی استان سمنان است، تأکید کرد: این استان به دلیل قرار گرفتن در نوار جنوبی رشته‌کوه‌های البرز و شمال دشت کویر دارای ظرفیت‌های عظیم گردشگری به‌خصوص در حوزه ورزشی است.

وی بابیان اینکه کویر استان سمنان خود یک ظرفیت عظیم برای گردشگری ورزشی محسوب می‌شود، بیان کرد: دوهای صحرایی، رالی‌های اتومبیل‌رانی، اسب‌سواری بیابانی و ماراتون، ورزش‌های پروازی، موتور کراس، آفرود، کراس سیکلت، دوچرخه‌سواری کویر و ده‌ها رشته دیگر در این بخش می‌توانند توریسم این استان را به فعالیت و پویایی برسانند.

اهمیت برنامه‌ریزی گردشگری ورزشی
این فعال استارت آپ گردشگری بیان کرد: ما از ایده‌های نویی که در حوزه توریسم ورزشی باشد می‌بایست حمایت کنیم اما چون خودمان هم از این ظرفیت استان غافل هستیم هنوز ایده پردازی در این مورد نیز به‌وفور صورت نگرفته است درنتیجه برنامه‌ریزی در این حوزه صورت نمی‌گیرد.

خالقیان بابیان اینکه شمال استان سمنان مهد کوهستان‌های مرتفع و پربرف برای اسکی ورزشی‌های زمستانی مانند یخ نوردی و غار نوردی و … است، تأکید کرد: مدت‌ها است که اردوی ورزشی تیم‌های صعودی در شاهوار این قله بلند البرز شرقی برگزار می‌شد و حتی شهرداری تهران هم با درک اهمیت این کوه در آن کمپ کوهنوردی تأسیس کرد اما ما در درون استان قدر این ظرفیت را نمی‌دانیم.

وی بابیان اینکه ما نه‌تنها قدردان ظرفیت‌هایمان در استان نیستیم و برای احیای آن‌ها برنامه نداریم بلکه به‌واسطه معدن درواقع شاهوار را تخریب هم کرده‌ایم، گفت: ازاین‌دست مسائل به‌وفور در سطح استان سمنان دیده می‌شوند که می‌توان به پساب‌های صنعتی در کویر نیز اشاره کرد که مجال را برای کویر نوردی از بین برده است.

سهم اندک کارخانه‌ها از ورزش 
یک کارشناس ورزش در پاسخ به این سؤال که باوجود ظرفیت‌های خوب ورزشی چرا هیچ کارخانه تولید لوازم ورزشی در استان سمنان به‌صورت کامل و جامع وجود ندارد، گفت: اهمیت ورزش و بازار و مارکت آن در استان سمنان درک نشده و لذا سرمایه‌گذاران به‌خصوص در سال‌های اخیر که تلاطم اقتصادی را شاهد هستیم، کاهش‌یافته است. 

ما نه تنها قدردان ظرفیت‌هایمان در استان نیستیم و برای احیای آنها برنامه نداریم بلکه به واسطه معدن در واقع شاهوار را تخریب هم کرده‌ایم

مصطفی قاسمی بابیان اینکه بیش از دو هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی در استان سمنان وجود دارد اما ۳۰ شرکت بزرگ هم در استان سمنان در حوزه ورزش سرمایه‌گذاری نکرده‌اند و این ایراد بزرگی در استان صنعتی و گردشگری سمنان محسوب می‌شود در جایی که این‌همه کارخانه بزرگ که حتی در آسیا و خاورمیانه هم سرشناس هستند، در استان وجود داشته باشد، نباید شهرداری‌ها به تیم داری ورود کنند و این تعجب است که اهمیت اقتصاد ورزشی در استان درک نشده است. 

وی بابیان اینکه گردش مالی یک تیم لیگ یک مثلاً در رشته فوتسال حتی یک میلیارد تومان هم نیست اما اثرگذاری که در معرفی شهرستان‌های استان سمنان در کشور و همچنین مراودات اقتصادی، جذب سرمایه‌گذاری و ... که برای استان دارد، از ده‌ها کارخانه و شرکت‌های اقتصادی و .. بیشتر است اما این اهمیت درک نشده است. 

فقدان برنامه‌ریزی درست 
استان سمنان به‌واسطه داشتن ظرفیت‌های عظیم توریسم ورزشی، صنعتی و ... از اقتصاد ورزشی تقریباً بی‌بهره است و هیچ کارخانه‌ای در این استان به‌صورت تخصصی بر روی تجهیزات ورزشی کار نمی‌کند از سوی دیگر برنامه‌ریزی مناسبی هم برای استفاده از ظرفیت‌های استان درزمینهٔ اقتصاد ورزشی و سرمایه‌گذاری در این حوزه وجود ندارد. 

این روزها نه‌تنها در استان سمنان از ظرفیت‌های اصلی گردشگری و ورزشی استفاده نمی‌شود بلکه مسائلی مانند تخریب قله شاهوار باعث شده تا داشته‌های استان مورد تخریب نیز قرار گیرد. جالب اینجا است که شاهوار میزبان یک کمپ از سوی شهرداری تهران است و این نشان می‌دهد که تهرانی‌ها قدر ظرفیت‌های توریسم ورزشی استان سمنان را بیشتر می‌دانند. 

کد خبر: ۷۱٬۰۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha