۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۱
آفتی به نام خام‌فروشی؛ خرمای نخلداران بوشهری روی دستشان ماند
صنایع تبدیلی تقویت شود؛

آفتی به نام خام‌فروشی؛ خرمای نخلداران بوشهری روی دستشان ماند

بوشهر- بخش زیادی از خرمای استان بوشهر در انبارها و سردخانه‌ها باقی مانده که نتیجه خام‌فروشی و عدم فرآوری و تبدیل خرما به دیگر محصولات است.

بازار؛ گروه استان‌ها: خرما به عنوان یکی از مهمترین محصولات تولیدی استان بوشهر شناخته می‌شود و حدود ۱۵ درصد از کل خرمای کشور در استان بوشهر تولید و روانه بازارهای داخلی و خارجی می شود.

علی‌رغم مشکلات زیادی که در مراحل تولید خرما پیش روی نخلداران قرار دارد، بازار خرما نیز همواره با تلاطم‌های بسیار زیادی روبرو بوده است و در برخی از سال‌ها، کشاورزان نتوانسته‌اند بازاری برای محصول خود بیابند.

سالانه بیش از یک میلیون تن خرما در سطح کشور تولید می‌شود که اگر قرار باشد مردم ایران به صورت خام این محصول پرارزش را مصرف کنند، سهم هر نفر بیش از ۱۵ کیلوگرم خواهد شد و این موضوع امکانپذیر نیست.

علاوه بر اقداماتی که باید برای صادرات این محصول صورت گیرد، جلوگیری از خام‌فروشی و تبدیل خرما به دیگر محصولات مشتری‌پسند از دیگر کارهایی است که باید در دستور کار باشد ولی تاکنون به خوبی محقق نشده است.

بخش زیادی از خرمای کشاورزان استان بوشهر روی دست آنها مانده است و مشتری خاصی هم ندارند و انتظار می‌رود ضمن تسهیل شرایط صادرات، زمینه توسعه صنایع تبدیلی و فرآوری خرما برای جلوگیری از تکرار این مسائل فراهم شود.

۶۵ هزار تن خرما فروش نرفت
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: در استان بوشهر سالانه بین ۱۶۰ تا ۱۷۰ هزار تن خرما تولید می‌شود که امسال میزان تولید نخیلات استان ۱۶۵ هزار تن بوده است.

محمدتقی منوچهری بیان کرد: حدود ۱۱۰ هزار تن خرما، ۴۵ هزار تن رطب و ۱۰ هزار تن خارک از نخیلات استان بوشهر برداشت شده است.

بازار خرما در سال جاری با کسادی روبرو شده است و حدود ۶۵ هزار تن خرمای استان هنوز مشتری نداشته و روی دست کشاورزان مانده است

وی از افزایش ظرفیت صنایع تبدیلی و سردخانه‌ها در استان بوشهر خبر داد و اضافه کرد: استان بوشهر دارای ۶۳ هزار تن ظرفیت سردخانه‌ای و ۸۹ هزار تن صنایع فرآوری و بسته‌بندی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر اظهار کرد:‌ بازار خرما در سال جاری با کسادی روبرو شده است و حدود ۶۵ هزار تن خرمای استان هنوز مشتری نداشته و روی دست کشاورزان مانده است.

وی با اشاره به خرمای کبکاب استان بوشهر یکی از مهمترین و بهترین گونه‌های خرمای کشور با نشان مرغوبیت است، افزود: ۷۵ درصد رقم و گونه خرمای استان بوشهر کبکاب است.

صنایع خرما تقویت شود
نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: دشتستان به عنوان قطب تولید خرمای استان بوشهر شناخته می‌شود و بسیاری از مردم این شهرستان در عرصه خرما و نخل فعالیت دارند.

ابراهیم رضایی با اشاره به اینکه بخشی از خرمای این شهرستان هنوز فروش نرفته است، اضافه کرد: از ابتدای سال تلاش های بسیار زیادی را برای تسهیل در صادرات خرمای استان داشته‌ایم و همچنان پیگیر رفع مشکلات نخلداران و فعالان حوزه خرما هستیم.

توسعه صنایع تبدیلی و فرآوری خرما باعث ایجاد اشتغال پایدار و درآمدزایی بیشتری برای فعالان حوزه نخل و خرما می‌شود

وی با بیان اینکه باید از خام‌فروشی محصولات از جمله خرما فاصله بگیریم، بر لزوم ایجاد ارزش افزوده بیشتر برای خرما تاکید کرد و این موضوع را راهی مناسب برای تقویت بازار خرمای استان بوشهر دانست.

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی خرما را جایگزین مناسبی برای صادرات دانست و افزود: خام‌فروشی خرما یک کار اقتصادی نیست و باید زمینه توسعه صنایع فرآوری و بسته‌بندی خرما ایجاد شود.

وی تاکید کرد: در حالی که تعداد زیادی از جوانان شهرستان دشتستان بیکار هستند، توسعه صنایع مرتبط با خرما هم می‌تواند ارزش افزوده بیشتری برای این محصول ایجاد کند و هم اینکه اشتغال را در این شهرستان توسعه دهد.

رضایی خام‌فروشی را آفتی بزرگ دانست و تاکید کرد: توسعه صنایع تبدیلی و فرآوری خرما باعث ایجاد اشتغال پایدار و درآمدزایی بیشتری برای فعالان حوزه نخل و خرما می‌شود.

افزایش صادرات خرما
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: در راستای توسعه صادرات خرمای استان بوشهر تلاش گسترده‌ای صورت گرفته و حمایت مناسبی از این بخش انجام می‌شود.

سید حسین حسینی از افزایش ۴۶ درصدی وزن و ۳۹ درصدی ارزش صادرات خرما استان خبر داد و اضافه کرد: پیش بینی می‌شود تا پایان سال ۳۴۰ هزار تن خرمای کشور صادر شود.‏

وی بیان کرد: سال گذشته ۵.۱ هزار تن خرما به ارزش ۴.۷ میلیون دلار از استان بوشهر صادر شده بود که امسال طی هشت ماهه نخست سال ۷.۴ هزار تن به ارزش ۶.۵ میلیون دلار صادر شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر ادامه داد: از همه ظرفیت‌ها برای کمک به کشاورزان و فروش بهتر محصول آنها چه در بازارهای داخلی و چه برای صادرات استفاده خواهیم کرد.

خام‌فروشی خرما کام نخلداران را شیرین نخواهد کرد و راهی جز توسعه صنایع مربوط به خرما برای ایجاد ارزش افزوده و مشتری‌پسندتر کردن خرما نیست.
 

کد خبر: ۷۱٬۰۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha