۱۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۱
بازار نفت با دوپینگ سرپاست| احتمال بازگشت دوباره نفت به کانال ۴۰ دلار
دبیر اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی در گفتگو با بازار:

بازار نفت با دوپینگ سرپاست| احتمال بازگشت دوباره نفت به کانال ۴۰ دلار

در حالیکه رییس اوپک معتقد است قیمت نفت در سال ۲۰۲۱ در محدوده بین ۵۵ تا ۶۰ دلار خواهد بود و صندوق بین المللی پول از احتمال افزایش بهای طلای سیاه به بالای ۵۰ دلار خبر می دهد حسینی، دبیر اتحادیه صادرکنندگان انرژی می‌گوید که قیمت نفت در کوتاه مدت کاهشی بوده و به کانال ۴۰ تا ۵۰ دلار می رسد.

بازار؛ گروه انرژی: هفته‌های آینده روزهای سرنوشت سازی برای بازار نفت خواهد بود. عبدالمجید عطار رییس کل اوپک روند احیای اقتصاد جهانی در پی شیوع ویروس کرونا را همچنان شکننده می داند. او معتقد است که در صورت هرگونه تسهیلی در تحریم ها، نفت زیادی روانه بازار می شود و این موضوع تلاش های اوپک پلاس برای متعادل کردن بازار را پیچیده می کند. نگرانی نسبت به وضعیت بازار موجب شده که اوپک به دقت رویکرد دقیق «جوبایدن» رئیس جمهوری جدید آمریکا درباره احتمال تسهیل تحریم های ایران و ونزوئلا را زیر نظر دارد. بهای نفت در اولین ماه ۲۰۲۱ چشم انداز مثبتی را برای وضعیت بازار در سال پیشرو ایجاد کرده و برخی از تحلیل های بین المللی از افزایش قیمت ها  تا ۶۰ دلار خبر می دهند. اما حمید حسینی دبیر اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی از احتمال کاهش قیمت نفت به محدوده ۴۰ تا ۵۰ دلار در کوتاه مدت سخن می گوید.

بازار با دوپینگ سرپاست. چرا که عربستان در حال حاضر بیش از یک میلیون بشکه از تولیدات خود کم کرده و آغاز ریاست جمهوری نوعی خوش بینی در بازار ایجاد کرده است 

خوش بینی بازار نسبت به ریاست جمهوری بایدن 
بازارهای جهانی نفت که در سال ۲۰۲۰  توسط کوید ۱۹ مورد ضرب و شتم قرار گرفته بودند، سال نو را با قیمت های مناسبی شروع کردند. نفت برنت به ۵۷ دلار در هر بشکه و WTI به ۵۳ دلار در هر بشکه رسید، سطحی که از فوریه سال ۲۰۲۰ مشاهده نشده  بود. به اذعان کارشناسان این روند روبه رشد قیمت ها ناشی از افزایش تقاضا در اروپا و آسیا و البته کاهش عرضه نفت توسط  اوپک پلاس بوده است. عربستان در آخرین نشست کشورهای صادرکننده نفت اعلام کرد که به صورت داوطلبانه یک میلیون بشکه از تولیدات خود کم می کند. این کاهش تولید در حالی رخ داده که این کشور عربی بر اساس توافق قبلی اعضای اوپک و اوپک پلاس حدود ۱.۲ میلیون بشکه از تولید خود کم کرده بود. حسینی کاهش تولید نفت از سوی عربستان را نوعی دوپینگ برای بازار نفت می داند. او می گوید که بازار با دوپینگ سرپاست. چرا که عربستان در حال حاضر بیش از یک میلیون بشکه از تولیدات خود کم کرده و آغاز ریاست جمهوری نوعی خوش بینی در بازار ایجاد کرده است.

هرچند که مصرف نفت به خاطر رشد اقتصادی و بازگشت الگوهای سفر به شرایط عادی تا نیمه سال افزایش خواهد داشت اما میزان مصرف همچنان ۳ درصد کمتر از سطح ۲۰۱۹ خواهد بود

میزان مصرف همچنان ۳ درصد کمتر از ۲۰۱۹ 
هرچند که پیش بینی ها از احتمال بهبود تقاضای نفت در بازارهای جهانی خبر می دهد اما نگرانی ها نسبت به وضعیت قیمت نفت در سال ۲۰۲۱ همچنان ادامه دارد. آنگونه که در  جدیدترین گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا آمده  مصرف جهانی نفت و سایر سوخت‌های مایع در سال ۲۰۲۰ حدود ۹ درصد کاهش یافته و به ۹۲.۲ میلیون بشکه در روز رسیده بود. این مرکز همچنین  در گزارش خود از دورنمای کوتاه‌مدت انرژی اعلام کرد انتظار می‌رود مصرف جهانی سوخت‌های مایع  ۶ درصد بیشتر از ۲۰۲۰ باشد. هرچند که بر اساس پیش بینی ها در سال جدید میزان تقاضا حدود ۵.۶ میلیون بشکه در روز در سال جاری میلادی افزایش می یابد اما دبیر اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی می گوید که همچنان تقاضا در سطح کمتری نسبت به سال ۲۰۱۹ قرار دارد. به گفته او هرچند که مصرف نفت به خاطر رشد اقتصادی و بازگشت الگوهای سفر به شرایط عادی تا نیمه سال افزایش خواهد داشت اما میزان مصرف همچنان سه درصد کمتر از سطح ۲۰۱۹ خواهد بود.  

احتمالا بهای نفت در کوتاه مدت نزولی شده و به کانال ۴۰ تا ۵۰ دلار بازگردد. بخشی از این افت قیمت ها ناشی از  کاهش تقاضا در بازار است. جدای از این بازگشت نفت لیبی، ایران و ونزوئلا و ایران همگی می تواند باعث مازاد عرضه  و کاهش قیمت ها در بازار شود

احتمال بازگشت قیمت ها به کانال ۴۰ دلار 
پیش بینی های متعددی نسبت به قیمت نفت در سال ۲۰۲۱ صورت گرفته است. رییس اوپک می گوید که واکسیناسیون جهانی و ازسرگیری ترافیک هوایی بین المللی سبب خواهد شد قیمت های نفت در آینده نزدیک در محدوده ۵۵ تا ۶۰ دلار برای هر بشکه باشد. صندوق بین المللی پول هم می گوید که  قیمت نفت با افزایش چشمگیر ۲۱ درصدی به نسبت به سال قبل تا بیش از ۵۰ دلار در هر بشکه برسد. البته دبیر اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی تحلیل دیگری نسبت به آینده بازار نفت دارد. او پیش بینی می کند که بهای نفت در کوتاه مدت نزولی شده و به کانال ۴۰ تا ۵۰ دلار بازگردد. بخشی از این افت قیمت ها ناشی از  کاهش تقاضا  در بازار است. جدای از این بازگشت نفت لیبی،  ایران و ونزوئلا و ایران همگی می تواند باعث مازاد عرضه و کاهش قیمت ها در بازار  شود.

او البته تاکید می کند که این کاهش قیمت در دراز مدت به نفع ایران خواهد شد. در حال حاضر هزینه تولید نفت در کشوهای آسیایی میانه  و برخی از نقاط روسیه، آمریکا، روسیه و کانادا به شدت بالاست. به طور قطع در صورت کاهش بهای نفت سرمایه گذاری در این صنعت را به شدت کاهشی شده و منجر به کم شدن تولید نفت شیل، کانادا و نروژ و به تبع آن افت عرضه در بازارهای جهانی می شود.

کاهش قیمت نفت در دراز مدت به نفع ایران خواهد شد. در حال حاضر هزینه تولید نفت در کشورهای آسیای میانه و برخی از نقاط روسیه، آمریکا و کانادا به شدت بالاست. به طور قطع در صورت کاهش بهای نفت  سرمایه گذاری در این صنعت به شدت کاهشی شده و منجر به کم شدن  تولید نفت شیل، کانادا و نروژ و به تبع آن  افت عرضه در بازارهای جهانی می شود

قیمت بالای نفت، توسعه نفت شیل را بیشتر می کند؟
با رشد قیمت ها اوضاع تولیدکنندگان آمریکایی، کانادایی و نروژی هم کمی بهتر شد. حسینی بر این باور است که قیمت های بالاتر از نفت خام می تواند انگیزه ای برای افزایش تولید توسط صنعت شیل ایالات متحده باشد که سال گذشته بیشترین افت تولید را داشته است. تولید نفت آمریکا از حدود ۱۱ میلیون بشکه به حدود ۹ میلیون رسیده است. این کاهش تولید در حالی است که معمولا هر سال تمامی مازاد تقاضا در بازار توسط نفت آمریکا پاسخ داده می شد.

در حال حاضر، به نظر می رسد شرکت ها متعهد شده اند که تولید را ثابت نگه دارند و در عوض از هرگونه افزایش قیمت برای پرداخت بدهی یا افزایش بازده سرمایه گذاران استفاده کنند. اگر آنها به این برنامه ها پایبند باشند.  اوپک پلاس است شروع به بازپس گیری سهم بازار خود کند که از سال ۲۰۱۶ به طور مداوم برای ایالات متحده و دیگران از دست داده است.

کد خبر: ۷۱٬۰۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha