۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۵
کشاورزی جنوب کرمان را نجات دهید؛ نبود صنایع تبدیلی حلقه گمشده اقتصاد
قابلیتی که تبدیل به تهدید شد؛

کشاورزی جنوب کرمان را نجات دهید؛ نبود صنایع تبدیلی حلقه گمشده اقتصاد

کرمان- کشاورزی جنوب کرمان که می تواند به سکویی برای جهش اقتصادی کرمان تبدیل شود به دلیل سوء مدیریت، دلال بازی و عدم توسعه زیر ساختها و نبود صنایع تبدیلی به تهدیدی برای زندگی مردم تبدیل شده است.

بازار؛ گروه استان ها: جنوب استان کرمان سالانه میلیون ها تن انواع محصولات را راهی بازرهای داخلی و خارجی می کند اما کافیست پای درد دل کشاورزان بنشینید که با گوشت، پوست و خون خود دردهای اقتصادی این قشر را درک کنید.

کشاورزی کرمان در میان مشکلات دست و پا می زند
هر روز یک مشکل وجود دارد؛ یک روز دلالان کود و سم را گران می کنند و یک روز محصول تولیدی آنها را با قیمتی اندک خریداری می کنند، یک روز خشکسالی و طوفان محصولشان را نابود می کند و گاه باید در به در دنبال کارخانه رب سازی باشند که گوجه با کیفیت شان تبدیل به خوراک دام ها نشود.

کامیونی برای حمل و نقل بارهایشان وجود ندارد و بارها مجبور شده اند محصولشان را بار بزنند و در کنار جاده ها یا جلوی ادارات جنوب کرمان فرش خیابانشان کنند تا که شاید فریادشان به گوش مسئولان برسد و مجبور شوند برایشان کاری کنند.

نبود صنایع تبدیلی یکی دیگر از مشکلاتی است که بر بی رونقی بازار محصولات کشاورزی دامن می زند؛ ظرفیتی که در صورت ایجاد می تواند منجر به اشتغالزایی و رشد اقتصادی بسیار در منطقه شود. اما حالا کشاورزان کرمانی در سایه نبود این ظرفیت مجبور به خام فروشی محصولاتشان هستند.

رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان در گفتگو با بازار با اشاره به ظرفیت های کشاورزی استان کرمان اظهار کرد: متاسفانه شاهد خام فروشی محصولات کشاورزی در کرمان هستیم.

شهباز حسن پور با اشاره به اینکه فرآوری محصولات و ایجاد صنایع مورد نیاز به منظور جلوگیری از خام‌فروشی محصولات کشاورزی در استان کرمان ضروری است، گفت: این اقدام باعث می شود ارزش افزوده زیادی نصیب استان شود.

وی عنوان کرد: برای تحقق جهش تولید باید این مساله را مدنظر قرار دهیم؛ ضمن اینکه ایجاد صنایع فرآوری باعث ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی می شود.

حسن پور گفت: باید با بسته‌بندی مناسب، ایجاد صنایع تبدیلی و برندسازی زمینه بازار پر رونق محصولات کشاورزی استان را فراهم کنیم.

فقط نباید نفت را صادر کنیم و نگران تحریم های نفتی باشیم و منابع راهم به باد دهیم بلکه میتوانیم از مزارع و باغ های کشور و تلاش مردم و کشاورزان محصولات صادراتی تولید و به بازارهای مصرفی صادر کنیم که هیچ زمان اشباع نمی شود

رئیس اتاق کرمان در گفتگو با بازار اظهار کرد: میزان تولید محصولات کشاورزی جنوب کرمان می تواند نیاز بازار داخلی ایران را پاسخ دهد وقتی در یک فصل شاهد برداشت محصول از استان های مختلف در مدت محدودی هستیم به این معنی است که باید بازار مصرفی خارج از مرزهای داخلی پیدا کنیم.

سیدمهدی طبیب‌زاده گفت: فقط نباید نفت را صادر کنیم و نگران تحریم های نفتی باشیم و منابع را هم به باد دهیم بلکه می توانیم از مزارع و باغ های کشور و تلاش مردم و کشاورزان محصولات صادراتی تولید و به بازارهای مصرفی صادر کنیم که هیچ زمان اشباع نمی شود.

فرصت های ارزآوری در جنوب کرمان به محاق می روند
وی تصریح کرد: این مساله را باید درک کنیم چون هم اکنون کشورهای آمریکای جنوبی و آفریقایی در حال تامین میوه و تره بار کشورهای عربی هستند در حالیکه ما فقط چند صد کیلومتر با این بازارها فاصله داریم.

وی ادامه داد: این بازارها می تواند فرصتهای ارزآوری قابل توجهی در اختیار ما قرار دهد اما در این مسیر با موانع بسیار ابتدایی و عجیبی مواجه هستیم مثلا نمی توانیم برند معرفی کنیم و بسته بندی مناسبی نداریم!

این بازارها می تواند فرصت های ارزآوری قابل توجهی در اختیار ما قرار دهد اما در این مسیر با موانع بسیار ابتدایی و عجیبی مواجه هستیم مثلا نمی توانیم برند معرفی کنیم و بسته بندی مناسبی نداریم

طبیب زاده گفت: باید تغییر کشت در جنوب کرمان در دستور کار قرار گیرد و با شناخت بازارهای خارجی و تولید محصولاتی که به آب زیاد نیاز ندارند ثروت تولید کنیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر شاهد هستیم که هیچ بازده مطلوبی در زمینه استفاده از آب نیز نداریم و ۲.۸میلیارد مترمکعب آب استفاده می کنیم  که ارزش این آب ۵.۶ میلیارد دلار است و سوال این است آیا به همین اندازه تولید ثروت داریم و جواب یک کلمه است «خیر».

رئیس اتاق کرمان افزود: شاید کمتر کسی بداند که مجموع تولید ثروت سالانه ما در یک سال ۴.۵ میلیون تن است که البته حتی هزینه مصرف آب را نیز تامین نمی کند.

وی ادامه داد: بهره وری از منابع نه تنها در بخش کشاورزی روی نمی دهد بلکه توجه به این مساله در سایر حوزه های مختلف اقتصادی در استان کرمان یک نیاز فوری است و استفاده از تکنولوژی مدرن، دوری از تولید سنتی، بازاریابی، برندینگ و ایجاد صنایع بالا دستی در این زمینه بسیار مهم است.

وی گفت: باید سرمایه گذاری در جنوب کرمان افزایش یابد که متاسفانه در این مسیر قابلیت جذب و حمایت نداریم و سرمایه گذار هم رغبتی از خود نشان نمی دهد.

بسیاری از مسئولان در سال های اخیر از ایجاد راه آهن جنوب کرمان خبر داده اند اما عملا این اتفاق روی نداده است راه آهن بم – جیرفت به حال خود رها شده در صورتیکه راه اندازی این راه آهن ظرفیتی بی پایان در مقابل چشم کشاورز قرار می دهد

منطقه اقتصادی جازموریان وجود خارجی ندارد
وی با اشاره به منطقه اقتصادی جازموریان گفت: عجیب است که در منطقه ای اقتصادی مانند جنوب کرمان یک منطقه آزاد نداریم و سوال این است که چرا این مصوبه که سال ها بر زمین مانده است قرار نیست به جایی برسد.

رئیس اتاق کرمان ادامه داد: بسیاری از مسئولان در سال های اخیر از ایجاد راه آهن جنوب کرمان خبر داده اند اما عملا این اتفاق روی نداده است راه آهن بم – جیرفت به حال خود رها شده در صورتیکه راه اندازی این راه آهن ظرفیتی بی پایان در مقابل چشم کشاورز قرار می دهد.

وی گفت: سرمایه گذاران را باید از نزدیک با قابلیت های اقتصادی آشنا کنیم.

وی خواستار توجه به راه اندازی گمرک، حمل نقل و استانداردسازی در منطقه جنوب کرمان شد و افزود: در واقع در کنار کشاورزی باید تجارت در جنوب کرمان مورد توجه قرار گیرد و در این زمینه ضعف جدی وجود دارد.

وی با ابراز تاسف برای از دست دادن برخی از بازارهای محصولات کشاورزی از جمله عراق گفت: باید برای دسترسی به این بازار مجددا تلاش کنیم و اجازه ندهیم در اختیار رقیب قرار گیرد.

عجیب است که زیر ساختهای کشاورزی در جنوب کرمان با مشکل جدی مواجه است و باید برای توسعه سرمایه گذاری و ایجاد صنایع کشاورزی در این منطقه تلاش انجام شود

نماینده مردم کهنوج، منوجان، رودبار جنوب، قلعه‌گنج و فاریاب در گفتگو با بازار اظهار کرد: عجیب است که زیر ساختهای کشاورزی در جنوب کرمان با مشکل جدی مواجه است و باید برای توسعه سرمایه گذاری و ایجاد صنایع کشاورزی در این منطقه تلاش انجام شود.

منصور شکراللهی خسارات ناشی از تغییرات اقلیمی و خشکسالی از یک سو و از سوی دیگر بی تدبیری برای حمایت از کشاورزان سبب شده مردم دچار خسارتهای جدی شوند.

وی تصریح کرد: در زمینه بازاریابی محصولات با مشکل جدی مواجه هستیم هزاران تن محصول در فصل های مختلف برداشت می شود اما نه زیر ساختی برای حمل و نقل وجود دارد و نه این محصول برای رسیدن به بازارهای داخلی و خارجی مورد بازاریابی علمی قرار می گویند و نتیجه آن واسطه گری و ضرر همیشگی کشاورز است.

شکراللهی در این زمینه خرمای جنوب را مثال زد و گفت: بعد از کرونا در حالیکه رفته رفته بازارهای احیا شد اما خرمای جنوب کرمان بدون مشتری مانده است.

وی بر رفع محرومیت ها در جنوب کرمان تاکید کرد و ادامه داد: باعث تعجب است که پتانسیل اقتصادی به جای توسعه موجب نگرانی شده است و این فقط به یک دلیل است و آن مشکلات عجیب و غریب مدیریتی است.

پایانه صادراتی به زودی راه اندازی می شود
رئیس دفتر نمایندگی اتاق کرمان در جنوب استان نیز در گفتگو با بازار بیان کرد: ما دنبال راه اندازی پایانه صادراتی جنوب کرمان هستیم در این زمینه باید گام های بزرگ برداشته شود و اگر همه چیز عادی پیش رود این ظرفیت اردیبهشت سال آینده در دسترس خواهد بود.

عباس جبالبارزی ادامه داد: یکی از راه‌کارهای برای حل مشکل حمل و نقل استفاده از توان نواگان حمل و نقل کشورهای دیگر است که در این مسیر رایزنی هایی انجام شده و می تواند موجب کاهش قیمت حمل و نقل و رفع مشکلات شود.

وی تصریح کرد: قدرت تولید محصولات غذایی در داخل کشور یکی از مهمترین نقاط قوت کشور در زمان تحریم است و به همین دلیل ما در مقابل تحریم ها شکست ناپذیر هستیم.

وی ادامه داد: جنوب کرمان اوج اقتصاد مقاومتی است و اما برای رسیدن به این هدف نیاز به حمایت مسئولان اجرایی و توان بالای بخش خصوصی داریم.

جنوب استان کرمان گام به گام به سمت توسعه پیش می رود اما بی توجهی مسئولان برای ریل گذاری مسیر توسعه تولید را با بسترهای اقتصادی نا هماهنگ کرده است.

کد خبر: ۷۱٬۰۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha