۱۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۲
کارایی ۵۷ درصدی واکسن جانسون و جانسون در مقابل ویروس جهش یافته آفریقای جنوبی
دنیا برای مبارزه با کرونا به واکسن های مختلفی نیاز دارد؛

کارایی ۵۷ درصدی واکسن جانسون و جانسون در مقابل ویروس جهش یافته آفریقای جنوبی

در این روزها خبرهای تازه ای از کارایی واکسن های کرونا به گوش می رسد. واکسن جانسون و جانسون که تنها واکسن تک دوزی دنیا است اعلام کرده است کارایی ۷۲ درصدی دارد و در مقابل مرگ و میر ناشی از ویروس ۱۰۰ درصد کارایی دارد.

بازار؛ گروه بین الملل: شرکت جانسون و جانسون با ارایه اطلاعات اولیه در مورد کارایی واکسن خود، نور امید تازه ای را در مقابله با ویروس کرونا در دنیا ایجاد کرد. بر مبنای گزارش ارایه شده توسط  این شرکت، کارایی واکسن در ممانعت از ابتلا به نوع متوسط و شدید بیماری کرونا در امریکا ۷۲ درصد است ولی در مقابل نوع جهش یافته بریتانیایی هم ایمنی ایجاد می کند ولی کارایی ان در مقابل نوع جهش یافته افریقای جنوبی تنها برابر با ۵۷ درصد و در صورتیکه افراد به بیماری اچ ای وی مبتلا باشند با تزریق واکسن جانسون و جانسون تنها ۴۵ درصد در برابر نوع جهش یافته ویروس کرونا در افریقای جنوبی ایمنی خواهند داشت.

طبق این گزارش واکسن تولید شده در شرکت جانسون و جانسون در مقابل مرگ و میر و ابتلا به نوع سخت بیماری که باعث بستری شدن و استفاده از دستگاه های کمکی برای تنفس افراد شود ۱۰۰ درصد کارایی دارد که این خبر بسیار خوبی است. این درحالیست که دو واکسن فایزر و مدرنا که در امریکا مورد تایید قرار گرفته است و استفاده می شود بالغ بر ۹۵ درصد کارایی دارد.

کارشناسان بهداشت و درمان امریکا بر این باورند که مقایسه واکسن ها با هم کار نادرستی است زیرا دنیا برای پیروز شدن در برابر ویروس کرونا نیاز به واکسن های مختلفی دارد که این واکسن ها با ویژگیها و توانمندی های مختلفی تولید می شوند. از طرف دیگر مطالعات نشان داده است کارایی واکسن های فایزر و مدرنا در مقابل نوع جهش یافته افریقای جنوبی کارایی بالایی ندارد.

واکسن جانسون و جانسون امید دیگری برای مقابله با کرونا است
دکتر ارون گلات، رییس مرکز تحقیقات اوشنیا در مورد این واکسن تازه می گوید: «واکسن جانسون و جانسون برای ایجاد ایمنی تنها به تزریق یک دوز نیاز دارد و به همین دلیل می تواند کمک بزرگی در جهت افزایش شمار افراد واکسینه شده در برابر کرونا باشد. از طرف دیگر اگر واکسنی مانع از مرگ افراد در اثر ابتلا به ویروس کرونا شود و باعث شود که برای درمان نیازی به بستری شدن در بیمارستان نداشته باشند، یعنی موفقیتی بزرگ در تولید واکسن دنیا ایجاد شده است.»

شرکت جانسون و جانسون اعلام کرده است که این نتایج بر مبنای اطلاعات تهیه شده بعد از مشارکت ۴۴ هزار نفر در سومین مرحله از ازمایشهای بالینی به دست آمده است. بورک واتسون یکی از اپیدمیولوژیست های فعال در دانشگاه بوستون بر این باور است کارایی ۵۷ درصدی این واکسن در مقابل نوع جهش یافته افریقای جنوبی یک مزیت مهم برای این واکسن است. با وجود اینکه بسیاری بیان می کنند کارایی ۵۷ درصدی در مقابل نوع جهش یافته ویروس سطح قابل قبولی نیست ولی باید پذیرفت که کارایی ۵۷ درصدی بهتر از عدم کارایی است . از طرف دیگر واکسن انفولانزا که هر سال تزریق می شود کارایی ۵۰ تا ۶۰ درصدی دارد ولی بازهم از ابتلا به ویروس و مرگ حاصل از ان جلوگیری می کند و ما توصیه می کنیم مردم هر سال این واکسن را دریافت کنند.

واکسن دیگری به کمک دنیا آمد
طبق گزارشهای موجود شرکت جانسون و جانسون اطلاعات مرتبط با سومین مرحله از ازمایشهای بالینی را به کشورهای کانادا و استرالیا و بریتانیا ارایه داده است و انتظار می رود بررسی های آن در ماه آینده انجام شود و اف دی ای هم در اواسط ماه جاری  این اطلاعات را دریافت خواهد کرد و بررسی را شروع می کند. 

نکته دیگر حجم  واکسن تولید شده توسط این شرکت است. شرکت جانسون و جانسون اعلام کرده است در سال جاری یک میلیارد دوز واکسن وارد بازار می کند که ۱۰۰ میلیون دوز از آن تا ژوین سال جاری وارد بازار امریکا می شود.این حجم  واکسن برای ایمن سازی یک میلیارد نفر از ساکنان زمین کفایت می کند که خبر بسیار خوبی است.

عرضه این واکسن در شرایطی که به دلیل اختلال در تولید واکسن های فایزر و آسترازنکا، باعث تاخیر در عرضه انها به بازار غرب شده است و مناقشات زیادی در مورد ممنوعیت صادرات واکسن از اتحادیه اروپا و یا تاخیر در عرضه واکسن های فایزر و مدرنا در دنیا ایجاد شده است، معرفی یک واکسن تازه به بازار و شروع عرضه ان می تواند کمک بزرگی به دنیا بکند. این واکسن می تواند بخشی از بار کمبود عرضه واکسن را بر دوش بکشد و به دنیا  اطمینان دهد که مبارزه با این ویروس ادامه دارد.

 از طرف دیگر انتونی فایوچی مسول کمیته مبارزه با ویروس کرونا در امریکا گفت:« واکسن ها برای مبارزه با ویروس کرونا اهمیت دارند و برای اینکه از ایجاد جهش در ویروس و ابتلا به نوع جهش یافته جلوگیری کنیم باید در اولین گام واکسن را دریافت کنیم  تا به ویروس مبتلا نشویم و شاهد جهش نباشیم.»

کد خبر: ۷۰٬۹۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha