۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۶
تخلیه و بارگیری کالا در بندر چابهار به ۳۵ میلیون تن افزایش می یابد| حل مشکل ترافیک جاده ای بندر امام تا خرداد ۱۴۰۰ 
معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر در گفتگو با «بازار»:

تخلیه و بارگیری کالا در بندر چابهار به ۳۵ میلیون تن افزایش می یابد| حل مشکل ترافیک جاده ای بندر امام تا خرداد ۱۴۰۰ 

معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه سه پروژه مهم توسعه ای در بندر امام خمینی(ره) در دست اجرا است که می تواند نقش موثری در حمل و نقل دریایی کشور و توسعه زیر ساخت های بنادر تجاری داشته باشد گفت: با تکمیل فاز دوم طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار ظرفیت عملیات تخلیه و بارگیری کالا در این بندر به بیش از ۳۵ میلیون تن افزایش می یابد.

اکبر محمودی؛ بازار: محمد رضا الهیار معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بازار در پاسخ به این پرسش که طرحهای توسعه بنادر تجاری کشور در چه وضعیتی قرار دارند؟ گفت: در خصوص طرح توسعه بندر شهید رجایی اقدامات در خور توجهی صورت گرفته است. مجتمع بندری شهید رجایی، با برخورداری از موقعیت منحصر به فرد جغرافیایی در نزدیکترین نقطه به تنگه هرمز و دهانه ورودی خلیج فارس، به دلیل فاصله کوتاه از مسیر اصلی تردد بین قاره‌ای کشتی‌ها و با قرار گرفتن در محل تلاقی کریدور ترانزیتی شمال - جنوب، مهمترین دروازه واردات و صادرات کشور جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود. 

مجتمع بندری شهید رجایی در سال ۲۰۱۱ میلادی با رشدی معادل ۴۶ درصد، در میان ۳۵۰۰ بندر مهم دنیا با ۲۸ پله صعود از رتبه ۷۲ به رتبه ۴۴ دست یافته است

وی افزود: مجتمع بندری شهید رجایی در سال ۲۰۱۱ میلادی با رشدی معادل ۴۶ درصد، در میان ۳۵۰۰ بندر مهم دنیا با ۲۸ پله صعود از رتبه ۷۲ به رتبه ۴۴ دست یافته است. پروژه های در دست اجرا این بندر شامل فاز سوم طرح توسعه مجتمع بندری شهید رجایی، طرح توسعه اسکله های نفتی مجتمع بندری شهید رجایی، کریدور نفتی، اراضی ۲۴۰۰ هکتاری و عملیات لایروبی  طرح توسعه مجتمع بندر شهید رجایی است.

عناوین پروژه­ها

حدود و حجم عملیات

هزینه / برآورد

زمان اجرا

(سال)

توضیحات

فاز سوم طرح توسعه مجتمع بندری شهید رجایی

۱) ۳پست اسکله بطول ۱۴۰ متر

۲) لایروبی پای دیواره اسکله تا تراز تقریبی ۱۷.۵-

۳) حفاظت ساحلی بطول ۱۱۰۰ متر

۴) محوطه سازی بطول ۱۳ هکتار

۱۲۰۰۰ میلیارد ریال

۳۶ ماه

۱۳۹۷

الی ۱۴۰۰

دارای پیشرفت فیزیکی ۴۲%

ü ارتقاء جایگاه بندر کانتینری شهیدرجایی در رقابت با سایر بنادر منطقه

ü افزایش ظرفیت اسمی تخلیه و بارگیری ترمینال کانتینری معادل ۲.۱ میلیون TEU برای پهلوگیری شناورهای با ظرفیت ۱۸۴۰۰ TEU و تناژ ۱۸۵۰۰۰ DWT

طرح توسعه اسکله های نفتی مجتمع بندری شهید رجایی

۱) احداث سه اسکله نفتی به روش دلفینی با کلیه تجهیزات

۲) احداث پل دسترسی و را ه دسترسی روی موج شکن و خطوط انتقال به هر اسکله

۷۰۰۰ میلیارد ریال

۲۴ ماه

۱۳۹۶

الی ۱۴۰۰

دارای پیشرفت فیزیکی ۳۷%

ü ایجاد امکان پهلودهی شناورهای یکصدهزار تنی

ü امکان پهلودهی شناورهای فرآورده های LPG

کریدور نفتی

شامل دو بخش:

الف) اتصال از ولواستیشن به ابتدای خطوط طرح توسعه اسکله نفتی

ب)ساماندهی خطوط نفتی بالا دست ولواستیشن

الف)۳۰۰۰ میلیارد ریال

۱۲ ماه

ب) ۷۰۰۰ میلیارد ریال

۲۴ ماه

۱۳۹۹

الی ۱۴۰۲

ü ارتقاء عملیات نفتی در امر بانکرینگ و صادرات و افزایش ظرفیت فرآورده ها و پشتیبانی از پالایشگاه بندرعباس و ستاره خلیج فارس

اراضی ۲۴۰۰ هکتاری

محوطه سازی و احداث تاسیسات زیربنایی مرتبط با صنایع مستقر در اراضی مذکور

۵۰۰۰۰ میلیارد ریال

۱۲۰ ماه

۱۳۹۹

الی ۱۴۰۹

ü تبدیل بندر شهید رجایی به بندر نسل سوم و توسعه صنایع وابسته به حمل و نقل

عملیات لایروبی  طرح توسعه مجتمع بندر شهید رجایی

لایروبی تکمیلی طرح توسعه مجتمع بندر شهید رجایی حدود ۴ میلیون متر مکعب

۵۰۰۰ میلیارد ریال

۱۲ ماه

۱۳۹۹

الی۱۴۰۰

ü امکان حضور شناورهای نسل هفتم در حوضچه بندر شهید رجایی

در بندر امام خمینی (ره) سه پروژه مهم توسعه ای در بندر امام خمینی(ره) در دست اجرا می باشد که می تواند نقش موثری در حمل و نقل دریایی کشور و همچنین توسعه زیر ساخت های بنادر تجاری داشته باشد

الهیار با اشاره به طرح های توسعه ای در بندر امام خمینی (ره) نیز گفت: در بندر امام خمینی (ره) سه پروژه مهم توسعه ای در بندر امام خمینی(ره) در دست اجرا می باشد که می تواند نقش موثری در حمل و نقل دریایی کشور و همچنین توسعه زیر ساخت های بنادر تجاری داشته باشد. مهمترین پروژه ملی بندر امام خمینی(ره)، لایروبی کانال خور موسی می باشد که با اعتبار ۴۲۰۰ میلیارد ریال در سال جاری در دست اجرا است. از مهمترین شاخص های این پروژه می توان به لایروبی کانال دسترسی بندر امام به طول حدود ۲۷ کیلومتر و تا عمق ۱۳.۵ متر و متوسط عرض ۳۰۰ متر اشاره نمود که امکان عبور و مرور کشتی ها با ظرفیت ۱۰۰ هزار تن را در بندر امام امکان پذیر می کند.

لایروبی «خور موسی» با اعتبار ۴۲۰۰ میلیارد ریال در منتهی الیه شمال غربی خلیج فارس به عنوان وسیع ترین و طولانی ترین پیشروی دریا در درون خشکی در تمام محدوده سواحل کشور در حال حاضر به حساب می آید

معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر اینکه «خور موسی» در منتهی الیه شمال غربی خلیج فارس به عنوان وسیع ترین و طولانی ترین پیشروی دریا در درون خشکی در تمام محدوده سواحل کشور در حال حاضر به حساب می آید خاطر نشان کرد: اگر بخواهیم در خصوص اطلاعات قراردادی لایروبی کانال خور موسی توسط مشاور شرکت مهندسین مشاور پویا طرح پارس با پیمانکاری قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء در حال انجام است که مبلغ قرارداد بالغ بر ۴۲۰۰ میلیارد ریال و در مدت ۱۸ ماه  قرار است انجام شود که در حال حاضر در مرحله تحویل زمین و تجهیز کارگاه است.

در بخش حمل و نقل زمینی و راههای مواصلاتی بندر امام خمینی(ره) اقدام به احداث جاده کمربندی بندر امام خمینی – آبادان در حاشیه شهر سر بندر جهت تسهیل در تردد ترافیک بندر امام خمینی(ره) و تعامل با شهر مجاور بندر و جلوگیری از ورود ترافیک بندر به شهر سر بندر ، با تخصیص اعتباری بالغ بر ۷۱۰ میلیارد ریال کرده است

الهیار در خصوص اقدامات تسهیلی برای راههای مواصلاتی بندر امام خمینی(ره) گفت: در بخش حمل و نقل زمینی و راههای مواصلاتی بندر امام خمینی(ره) اقدام به احداث جاده کمربندی بندر امام خمینی – آبادان در حاشیه شهر سر بندر جهت تسهیل در تردد ترافیک بندر امام خمینی(ره) و تعامل با شهر مجاور بندر و جلوگیری از ورود ترافیک بندر به شهر سر بندر ، با تخصیص اعتباری بالغ بر ۷۱۰ میلیارد ریال کرده است.

با احداث راه ۶ خطه مذکور به طول ۹ کیلومتر گام مهمی جهت ایمنی و تسهیل در امر ترافیک بندر امام خمینی(ره) برداشته خواهد شد که با توجه به پیشرفت ۶۵ درصدی پروژه با افتتاح آن در سه ماهه اول سال ۱۴۰۰ مشکل ورود و خروج ترافیک جاده ای بندر امام و اتصال آن به شبکه شریانی کشور به صورت کامل مرتفع خواهد شد

معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی خاطر نشان کرد: با احداث راه ۶ خطه مذکور به طول ۹ کیلومتر گام مهمی جهت ایمنی و تسهیل در امر ترافیک بندر امام خمینی(ره) برداشته خواهد شد که با توجه به پیشرفت ۶۵ درصدی پروژه با افتتاح آن در سه ماهه اول سال ۱۴۰۰ مشکل ورود و خروج ترافیک جاده ای بندر امام و اتصال آن به شبکه شریانی کشور به صورت کامل مرتفع خواهد شد.
وی در پاسخ به این پرسش که این طرح توسط کدام شرکت و با چه مبلغی احداث می شود گفت: مشاور این طرح شرکت عمران فراداشت فراساز و پیمانکار طرح شرکت «کلان طرح اندیش» است که مبلغ قرارداد حدود ۴۷۷ میلیارد ریال است که قرار است در مدت ۲۴ماه نهایی شود. البته در حال حاضر این طرح ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی در پاسخ به این پرسش که برج کنترل ترافیک دریایی بندر امام خمینی (ره) در چه مرحله ای است؟ گفت: در بخش کنترل ترافیک دریایی و ایجاد ایمنی در تردد شناورها اقدام به تعریف پروژه برج کنترل ترافیک دریایی بندر امام خمینی ره با اعتباری بالغ بر ۱۱۶۰۰۰۰میلیون ریال شده است. مطالعات پروژه توسط مهندسین مشاور هرم پی به اتمام رسیده است و هم اکنون در آستانه برگزاری مناقصه است. مقرر است این پروژه با زیربنای حدود ۱۸۰۰ مترمربع در مدت ۲۴ ماه ساخته و به بهره برداری برسد. این برج دارای دو شفت بتنی جداگانه برای راه پله و آسانسور است.
الهیار ادامه داد: طراحی به گونه ای انجام شده است که امکان دید ۳۶۰ درجه را فراهم می آورد. ارتفاع برج (ارتفاع چشم ناظر) حدود ۵۹ متر است.
وی به کاربری های برج اشاره کرد و ادامه داد: کاربری های برج شامل دید و منظر، اتاق تکنیکال، مرکز جستجو و نجات دریایی، اتاق کنترل ترافیک و همچنین در طبقه همکف برج کاربری خدماتی پیش بینی شده است. 
 الهیار در پاسخ به طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار نیز گفت: در فاز اول طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار مهم ترین اقدامات انجام شده احداث موجشکن، دایک های پیرامونی، لایروبی، احیاء و بهسازی اراضی، سه پست اسکله چند منظوره، دو پست اسکله کانتینری،  اسکله های خدماتی و رو-رو،  محوطه سازی، تاسیسات زیربنایی، ساختمان های اداری و عملیاتی، با پیشرفت ۹۸.۸  درصد رو به اتمام بوده و با  اعتبار بیش از ۳۰۰ میلیون دلار  به پایان خواهد رسید.  

وی با اشاره به اینکه احداث بندر بزرگ شرق هرمزگان با ظرفیت نهایی ۱۵۰ میلیون تن در ۳ فاز  و احداث فاز دوم طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار افزود: با تکمیل فاز دوم طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار ظرفیت عملیات تخلیه و بارگیری کالا در این بندر اقیانوسی به بیش از ۳۵ میلیون تن افزایش می یابد. 

معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به این سوال که دولت و بخش خصوصی در بنادر تجاری چه مقدار سرمایه گذاری کرده و میزان سرمایه گذاری های خارجی در بنادر چقدر بوده است اظهار داشت: تعداد ٤٥٠ پروژه مطالعاتی و اجرایی اعم از تجهیزاتی و عمرانی در سال ٩٩ با اعتبار کل ١٥٠،٠٠٠(صدو پنجاه هزار میلیارد ریال) و اعتبار سال ٢٤،٠٠٠ (بیست و چهار هزار میلیارد ریال) در حوزه معاونت مهندسی و توسعه امور زیربنایی در حال اجرا است.

ردیف

بندر

وضعیت فعلی

تناژ کالا

سال ۹۵

توضیحات

برنامه توسعه ای با هدف افزایش سهم حمل ریلی

۱

شهید رجایی

۵۳ کیلومتر

۷.۰۷۴.۶۵۴

عمدتاً کانتینر، مواد معدنی و فرآورده های نفتی*

۸.۵۷۶ میلیارد ریال

۲

امام خمینی

۱۰۵ کیلومتر

۲.۵۳۷.۵۸۲

غلات و آهن آلات

۳.۴۲۴ میلیارد ریال

۳

امیرآباد

۱۶ کیلومتر

۱۵.۲۹۷

مازوت، فلزات و تفاله­گندم

۴

خرمشهر

۲ کیلومتر

ناچیز

-

-

برنامه های آتی

انزلی

انزلی و آستارا ( توسعه ای )

۳.۶۱۶ میلیارد ریال

بوشهر

جزیره نگین ( توسعه ای )

۴.۵۱۲ میلیارد ریال

شهید بهشتی

چابهار (توسعه ای)

۷.۲۸۰ میلیارد ریال

مجموع برآورد طرح های توسعه ای

۲۷.۴۰۸ میلیارد ریال

الهیار در پاسخ به این پرسش که طرح اتصال بنادر به ریل تا چه حدی پیشرفت کرده است و هم اکنون چند بندر به ریل متصل شده و سالانه چه مقدار کالا از این بنادر با ناوگان ریلی حمل می شود گفت: در حال حاضر تا پایان سال۱۳۹۹،ظرفیت حمل ونقل مسافری و گردشگری دریایی حدود ۲۴.۸ میلیون نفر پیش بینی شده است. بیشترین آمار تردد مسافری و گردشگری دریایی مربوط به سال ۱۳۹۶ بوده که بیش از ۲۰ میلیون نفر جابجایی مسافری در کل بنادر داشته ایم.
وی افزود: از اواخر سال گذشته تا کنون بدلیل شیوع ویروس کرونا و محدودیت های موجود تعداد و آمار مسافرت های دریایی به میزان قابل توجهی کم و در اغلب مواقع با تعطیلی همراه بوده است،به طوری که در برنامه ۱۳۹۹ که میزان جابجایی مسافر در بنادر کشور ۱۲ میلیون نفر مسافر پیش بینی شده بود به میزان ۲ میلیون نفر در ۸ ماه اول سال ۱۳۹۹ مسافرت دریایی صورت گرفته است. قابل ذکر است که عملیات جابجایی مسافر در بنادر کشور در سال ۱۳۹۸ حدود ۹ میلیون نفر گزارش شده است.

کد خبر: ۷۰٬۹۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha