۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۶
سنگ آهن آغازگر اولین معاملات حراج باز
گزارشی از بورس کالا؛

سنگ آهن آغازگر اولین معاملات حراج باز

خبرهای خوبی از بورس کالا به گوش می رسد و افرادی که قصد فعالیت در بورس کالا را دارند می توانند طی روزهای اخیر اتفاقات خوبی را شاهد باشند.

به گزارش اکونا پرس، بورس کالا، مشابه بورس اوراق بهادار، بازاری است که در آن معامله و داد و ستد انجام می‌شود، با این تفاوت که در بورس کالا، همان‌گونه که از نامش پیداست، کالاهای خام و فرآوری نشده مانند گندم، برنج، پنبه، فلزات و… معامله می‌شود. وجود مشکلات و محدودیت‌های بازار سنتی، شفاف نبودن کشف قیمت در آن‌ها، و وجود نداشتن تضمین‌های لازم برای معامله‌گران، منجر به راه‌اندازی بازارهایی مانند بورس کالا شده است. از ویژگی‌های بورس کالا می‌توان حضور نهادهای ناظر را نام برد که با در نظر گرفتن قوانین و مقررات، از حقوق تولیدکنندگان، مصرف‌کنندگان و بازرگانان حمایت می‌کنند.

فعالان بورس کالا معمولاً دو دسته‌اند. دسته اول کسانی مانند تولیدکنندگان کالا و مصرف‌کنندگان عمده هستند که می‌خواهند از نوسان قیمت‌ها در امان باشند. اما گروه دوم افرادی هستند که از نوسان قیمت استقبال کرده و با استفاده از این نوسان‌ها سود خود را حداکثر می‌کنند.

خبرهای خوبی از بورس کالا به گوش می رسد به طوری که افرادی که قصد فعالیت در بورس کالا را دارند می توانند طی روزهای اخیر اتفاقات خوبی را  شاهد باشند.   بورس کالا طی هفته گذشته در بورس کالا ۱۰۵ هزار تن انواع محصول به ارزش ۱۴هزار میلیارد ریال   معامله شد.  

 بر این اساس در تالار محصولات  صنعتی و معدنی  ۱۴ هزار و ۴۵۰ تن انواع ورقهای فولاد آلومینیوم شرکت ایرالکو معامله شد همچنین در تالار معاملات نفتی و پتروشیمی هم ۸۰۹ تن روغن پایه شرکت های نفت پارس و سپاهان  ۱۷۸ تن گوگرد  ۳۴ هزار تن گوگرد صادراتی شرکت‌های نفت جی، ۲۰ تن قیر  ۲۱ هزار تن انواع محصولات مواد پلیمری شرکت های زرشیمی رجال، شازند و جم معامله شد.

بنابراین گزارش در تالار صادراتی حدود ۱۰۴ هزار تن انواع قیر و در تالار انواع محصولات صنعتی و معدنی  ۱۳۲ هزار تن شمش بلوم ۱۰۲ هزار تن و در تالار پتروشیمی ۸۸ هزار تن  انواع مواد پلیمری شامل قیر،   لوکات  و وکیوم باتوم عرضه شد.

 اما یکی از جدیدترین خبرهای بورس کالا این است که از امروز ۱۱ بهمن ماه معاملات حراج باز بورس کالای ایران اجرایی می شود بر این اساس  این معاملات برای آن دسته تبادل هایی  صورت می پذیرد که  خریدار و فروشنده نیازمند مذاکرات بیشتر  حین معامله هستند. گفتنی است سنگ آهن نخستین محصولی است که  شروع کننده معاملات حراج باز از امروز است.

کد خبر: ۷۰٬۹۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha