۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۱
نقش فعال «سینواک» در دیپلماسی واکسن چین

نقش فعال «سینواک» در دیپلماسی واکسن چین

به گفته بسیاری از کارشناسان چین تلاش دارد تا خود را به عنوان یک کشور مطرح و پیشرو در دیپلماسی واکسن نشان دهد.

به گزارش بازار به نقل از واکسن آنلاین؛ چین با تولید واکسن کروناواک ساخت شرکت سینواک وارد رقابت جهانی برای تولید واکسن کووید۱۹ شده است.

آزمایش‌های مربوط به واکسن سینواک در ماه نوامبر سال ۲۰۲۰ و بعد از اینکه یکی از داوطلبان جانش را از دست داد مدت کوتاهی متوقف شد، اما بعد از اینکه مشخص شد این مرگ ربطی به واکسن نداشته دوباره از سر گرفته شد.

سینوواک تنها واکسن کرونای چین نیست. سینوفارم، یک واکسن دیگر این کشور است.

سینوفارم اولین واکسن‌ کرونای تولیدی کشور چین است که برای استفاده عموم تایید شده است و شرکت تولید کننده واکسن سینوفارم داده‌هایی منتشر کرده که اثربخشی این واکسن را ۷۹ درصد نشان می‌دهد.

با این حال همچنان سینواک معروف ترین و محبوب ترین واکسن چینی در برابر همه گیری بیماری ناشی از کرونا به شمار می رود.

چندین کشور آسیایی از جمله سنگاپور، مالزی و فیلیپین با سینواک قرار داد امضا کرده‌اند و اندونزی نیز اعلام کرده که برنامه واکسیناسیون سراسری خود را با واکسن سینواک آغاز می کند.

علاوه بر این، ترکیه نیز استفاده از واکسن سینواک را تائید کرده و دومین محموله واکسن کروناواک ساخت شرکت چینی سینواک شامل ۶.۵ میلیون دُز، روز دوشنبه ۲۵ ژانویه (۶ بهمن) وارد ترکیه شده است. نخستین محموله شامل ۳میلیون دُز از همین واکسن ماه گذشته وارد ترکیه شده بود. اکنون بیشترین موارد واکسیناسیون کرونا در ترکیه در شهر استانبول است، شهری که در مجموع در آن ۲۳۲ هزار و ۱۱۳ نفر نوبت اول واکسن چینی را دریافت کرده‌اند.

همچنین امارات و بحرین نیز استفاده از واکسن کرونای سینواک را تائید کرده اند.

مسئولان شرکتی که واکسن های کرونای سینواک را تولید می کند در گفتگو با خبرگزاری «سی جی تی ان» چین اعلام کرده است که این شرکت به زودی در یکی از مجتمع های تازه ساخت ۲۰ هزار متر مربعی خود قادر خواهد بود تا ۳۰۰ میلیون دوز واکسن در یک سال تولید و روانه بازار کند.

واکسن سینواک نیز به مانند برخی از واکسن های کرونا لازم است تا در دو مرحله تزریق شود و براساس برنامه اعلام شده از سوی شرکت تولید کننده این واکسن ظرفیت فعلی آن ها در یکی از مجتمع های تازه ساخت این کشور تنها جوابگوی ۱۵۰ نفر از جمعیت چین خواهد بود، اما ظرفیت تولید سینواک همچنان روبه گسترش است.

با توجه به قراردادهای گسترده ای که بسیاری از کشورهای آسیایی و آمریکایی لاتین از جمله برزیل بری خرید واکسن کرونای شرکت سینواک بسته اند، به نظر می رسد حال دیپلماسی واکسن نیز به روابط خارجی چینی ها افزوده شده است. البته چین برنامه های بلندپروازنه ای برای تولید واکسن کرونا دارد و حتی «شی جین پینگ»، رئیس جمهور این کشور وعده اختصاص ۲ میلیارد دوز واکسن کرونا برای کشورهای آفریقایی را اعلام کرده و همزمان گفته است که به کشورهای آمریکای لاتین و حوزه کارائیب وام ۱ میلیارد دلاری را برای خرید واکسن کرونا خواهد داد.

به گفته بسیاری از کارشناسان چین تلاش دارد تا خود را به عنوان یک کشور مطرح و پیشرودر دیپلماسی واکسن نشان دهد و این هدفی است که هم جایگاه چین به عنوان یک قدرت سیاسی را مستحکم خواهد کرد و هم منافع مادی و اقتصادی سرشاری را نصیب این کشور خواهد کرد.

با این حال هنوز به صورت دقیق مشخص نشده که هزینه هر دوز واکسن سینواک چقدر خواهد بود، اما برخی منابع خبری گفته اند که در چین هزینه هر بار تزریق واکسن کرونا در درمانگاه ها حدود ۶۰ دلار بوده است که عمده این تزریق ها با استفاده از واکسن کرونای سینواک صورت می گیرد.

با این حال در کشورهای مختلف نیز هزینه تزریق واکسن سینواک مختلف است که این اختلاف قیمت بدلیل متقبل شدن بخشی از هزینه تزریق واکسن از سوی دولت هاست، مثلا در اندونزی هزینه هر بار تزریق واکسن کرونای شرکت سینواک حدود ۱۴ دلار اعلام شده است.

با این حال قیمت واکسن کرونای شرکت سینواک تا حدودی قابل توجه به شمار می رود، چون دیگر شرکت های تولید واکسن از جمله آکسفورد هزینه هر واکسن کرونای این شرکت را فقط ۴ دلار اعلام کرده است.

در عین حال هنوز شرکت سینواک اطلاعات و جزئیات زیادی درباره واکسن کرونای خود را اعلام نکرده، اما براساس گزارش‌های این شرکت، واکسن سینواک از ویروس کرونای ضعیف شده ساخته شده است که با آموزش سیستم ایمنی بدن برای ساخت آنتی بادی علیه ویروس SARS-CoV-۲ کارایی دارد. در این شرایط آنتی بادی ها به پروتئین ویروسی متصل می شوند و مانند پروتئین هایی که سطح ویروس را می پوشانند، عمل می کنند.

محققان برای تحقیق و توسعه درباره ساخت این واکسن نمونه ویروس‌هایی از بیماران در چین، انگلیس، ایتالیا، اسپانیا و سوئیس را مورد بررسی قرار داده‌اند، اما در نهایت نمونه چینی ویروس کرونا پایه و اساس تحقیقات ساخت این واکسن بوده است.

کد خبر: ۷۰٬۸۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha