۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۵
کرونا با چین چه کرد؟!

کرونا با چین چه کرد؟!

سایت تحلیلی نشنال اینترست اخیرا مقاله ای با قلم «سالواتوره بابونز» محقق مرکز مطالعات مستقل و استادیار دانشگاه سیدنی منتشر نموده که نویسنده آن معتقد است شیوع ویروس کرونا در چین باعث کاهش تولید ناخالص داخلی و به تبع آن کاهش رشد اقتصادی این کشور در سال ۲۰۲۰ خواهد شد.

سالواتوره بابونز- اقتصاد چین در سال ۲۰۱۹ با ۶.۱ درصد رشد ، کمترین رشد در سی سال گذشته را داشته است. گرچه تداوم جنگ تجاری بین آمریکا با چین و مشکلات پیش آمده در بخش مالی و فناوری چین، یکی از دلایل کاهش رشد اقتصادی این کشور در سال گذشته بوده است، اما توجه پکن به کیفیت بالای تولیدات نسبت به اعداد و ارقام دلیل عمده دیگری برای کاهش رشد اقتصادی یکی از بزرگترین قدرتهای اقتصادی جهان بوده است.

گفتنی است که اقتصاد چین در سایه توافق اولیه تجاری با آمریکا با امید فراوان به استقبال سال نو در این کشور رفته بود. انتظاری که حکایت از امید مسئولان این کشور به افزایش نرخ رشد اقتصادی داشت.

اما چین در سال ۲۰۲۰ با رشد اقتصادی کمتری مواجه خواهد شد زیرا استان هوبئی – استانی که به علت گسترش ویروس کرونا قرنطینه شد - بیش از ۴ درصد تولید ناخالص داخلی چین را تشکیل می دهد. البته هوبئی تنها استان تحت تأثیر نیست. شش استان مهم دیگر چین نیز تحت تاثیر این اپیدمی قرار گرفته و فعالیت اقتصادی در آنها  کاهش یافته است.

اطلاعات رسمی نشان می دهد شیوع ویروس در این شش استان متوقف شده است به طوریکه در هفته گذشته فقط پنج مورد ابتلا به کرونا در گوانگدونگ مشاهده شده است. آمار و ارقام نشان می دهد که تعداد موارد ابتلا به کرونا ویروس در چین در حال کاهش است.

آخر هفته گوانگدونگ، که درصد مهمی از تولید ناخالص داخلی چین را تشکیل می دهد ، سطح تهدید رسمی خود در مورد کرونا ویروس را جهت آغاز فعالیت اقتصادی در استان پایین آورد. اما تعداد زیادی از کارمندان این استان در استانهای دیگر چین حضور داشته و امکان بازگشت به محل کار خود را ندارند و میلیون ها کارگر  بعد از تعطیلات سال نو چینی هنوز به گوانگدونگ برنگشته اند.

اما چین از مردم می خواهد به سر کار برگشته  و اقتصاد خود را از سر بگیرد. این امر چندان آسان نیست. درست است که چین تاحدودی توانسته ویروس کرونا را کنترل کند اما مردم به دلیل ترس از ابتلا به این ویروس حاضر به بازگشت به دفاتر کاری خود نیستند علی رغم پاداشهایی که دولت برای آنها در نظر گرفته است.

 باید گفت تعطیلات طولانی مدت در چین برای اقتصاد این کشور که در جنگ تجاری با ایالات متحده آمریکا به سر می برد، بسیار گران تمام شده است.  ساخت و ساز و حمل و نقل که تقریباً ۴۵ درصد از تولید ناخالص داخلی چین را تشکیل می دهد در پی شیوع این ویروس عملا تعطیل شده است. کاهش فعالیت در این دو  بخش به مدت یک ماه، باعث کاهش تقریبا ۱.۲۵ درصد از تولید ناخالص داخلی سالانه چین می شود. اگر این روند ادامه یاید باعث کاهش  ۳.۷۵ درصد از تولید ناخالص داخلی چین خواهد شد.

استان هوبئی که ۴ درصد از تولید ناخالص داخلی چین را تشکیل می دهد، در طی دو ماه ضررهای تقریباً کلی را متحمل می شود ،گوانگدونگ که درصد مهمی از تولید ناخالص داخلی چین را تشکیل می دهد نیز حداقل یک ماه کندی شدید در فعالیت اقتصادی را داشته و دیگر استانهای چین نیز با کاهش فعالیت های اقتصادی مواجه بوده اند. بنابراین رشد اقتصادی این کشور در سال ۲۰۲۰ بسیار کاهش خواهد یافت. خلاصه اینکه ، نمی توان سناریویی را تصور کرد که در آن اقتصاد چین در  سال جاری رشد کند. به طور حتم در نیمه اول سال رکود اقتصادی در این کشور رخ خواهد داد و چین نمی تواند از کاهش تولید ناخالص داخلی در سه ماهه اول و دوم سال ۲۰۲۰ جلوگیری کند.

اقدامات دولت چین جهت مقابله با تاثیرات اقتصادی کرونا ویروس

دولت چین برای مقابله با پیامدهای منفی ویروس کرونا اقدام به تزریق وجوه هنگفتی به سامانه مالی و بانک‌های این کشور نموده است. حمایت دولت چین از موسسات مالی و بانکی این کشور با هدف تقویت و تثبیت رشد اقتصادی خود پدیده‌ای غیرعادی نیست. آنچه به این حمایت اهمیت خاصی می‌بخشد، حجم تزریق این مبلغ هنگفت به سامانه مالی است.

پیش بینی می شود دولت چین با توجه به شیوع ویروس در این کشور اقدامات گسترده تری جهت جلوگیری از ضررهای بیشتر بر اقتصاد خود اتخاذ نماید. اما باید گفت روند بیماری از یک طرف و واکنش دیگر کشورها به آن از طرف دیگر، تاثیر مستقیمی بر اقدامات دولت چین خواهد گذاشت.

کد خبر: ۷٬۰۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha