۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۶:۴۵
آرزوهای خفته گردشگری و شیلات در آب بندانهای مازندران
بازار گزارش می‌دهد؛

آرزوهای خفته گردشگری و شیلات در آب بندانهای مازندران

بهشهر- بیش از ۹۰۰ قطعه آب بندان به وسعت ۱۷ هزار هکتار در مازندارن وجود دارد و هنوز کارکردهای گردشگری و شیلاتی آن به بلوغ نرسیده است.

بازار؛ گروه استان ها: استفاده سنتی از آب بندان ها درحالی است که می توان با اجرای طرح های گردشگری و شیلاتی این ذخیرگاه های منابع آبی را به بهشتی برای ارزآوری و رونق اقتصاد محلی تبدیل کرد.

در حال حاضر استفاده از آب بندان ها به صورت سنتی و در قالب ذخیره آب برای دشت ها و مزارع کشاورزی صورت می گیرد و سایر کارکردهای شیلاتی و گردشگری آن مغفول مانده است.

از چندی پیش طرح پرورش ماهی در آب بندان های استان به صورت پایلوت در برخی شهرستان های مازندران کلید خورد و پایش ها و بررسی طرح ها نشان از اقبال کشاورزان و جوامع محلی برای آبزی پروری در این بخش دارد.

آبزی پروری در ۵۵۴ قطعه آب بندان مازندران انجام می شود
حسن اسحاقی مدیرکل شیلات مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به کارکرد شیلاتی آب بندان ها در استان مازندران با بیان اینکه ۵۵۴ قطعه آب بندان فعال آبزی پروری از نظر شیلاتی داریم، گفت: ۱۷۰ قطعه آب بندان دیگر نیز بررسی و موقعیت سنجی کردیم.

وی افزود: امکان اینکه در این آب بندان ها نیز آبزی پروری صورت گیرد وجود دارد و در حال برنامه ریزی در این بخش هستیم تا بتوانیم کارکرد گردشگری و شیلاتی را توسعه دهیم.

وی به اقدام مهم کمیته رفع موانع تولید وگردشگری استان اشاره و اضافه کرد: مقرر شد در شش ماه دوم سال که فصل سرد سال بوده و آب بندان ها ظرفیت تولید ماهیان پرورشی گرمابی را ندارند بتوانیم گونه سردآبی را در آب بندان پرورش دهیم.

پرورش ماهی در قفس در آب بندان ها کلید خورد
اسحاقی با اظهار اینکه طرح پرورش ماهی در قفس به صورت پایلوت در آب بندان آمل در حال اجرا است، یادآور شد، اواخر اردیبهشت و خردادماه برداشت از این آب بندان انجام می شود و در صورت مثبت بودن نتایج درپی آن هستیم تا این طرح را در دیگر آب بندان ها اجرا کنیم.

مدیرکل شیلات مازندران با اظهار اینکه طرح پرورش ماهی در قفس در آب بندان هایی که دارای عمق مناسب هستند، اجرا می شود، افزود: اکنون این طرح به صورت پایلوت در آمل اجرا شده است و درپی آن هستیم تا مجوز لازم را بگیریم.

وی با اظهار اینکه در ۱۷۰ آب بندانی که قابلیت پرورش گونه های سردآبی وگرم آبی را دارند، دارای مشکلاتی هستند، افزود: این مسائل محلی و تعارضات بومی و محلی است و در صورت رفع آن، می توان سرمایه گذار برای پرورش ماهی در آب بندان جذب کنند.

وی به نقش آب بندان ها و پرورش ماهی در رونق اقتصادی روستاها اشاره و اضافه کرد: در صورت رفع مشکلات محلی، تمایل داریم، آب بندان های دیگر نظیر ماهی دار شوند.

در حال حاضر سالانه ۳۷ تا ۴۰ هزار تن انواع ماهیان گرم آبی شامل کپور، سفید، آزاد، فیتوفاک در آب بندان های استان تولید و روانه بازارهای داخلی و خارجی می شود.

طرح برزمین مانده لایروبی آب بندان ها
لایروبی آب بندان های مازندران از جمله طرح هایی است که می تواند طرح های گردشگری و شیلاتی را در این مناطق توسعه دهد و به رغم آنکه از سال ۹۷ طبق برنامه ملی قرار بود این طرح انجام شود، هنوز بسیاری ازآب بندان های استان لایروبی نشده است.

طبق آمارها حدود چهار هزار هکتار از آب بندان های استان هنوز چشم انتظار لایروبی بوده و این مراکز و ظرفیت تولید راکد و غیرعال هستند.

عزیزاله شهیدی فر رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه لایروبی آب بندان ها در استان در حال اجرا است، افزود: جهاد کشاورزی و آب منطقه ای در این بخش فعالیت دارد و در این راستا تفاهمنامه ای بین استانداران شمالی و وزارت جهاد کشاورزی برای لایروبی آب بندان ها منعقد شده است.

جهاد کشاورزی و آب منطقه ای در این بخش فعالیت دارد و در این راستا تفاهمنامه ای بین استانداران شمالی و وزارت جهاد کشاورزی برای لایروبی آب بندان ها منعقد شده است

وی سطح آب بندان های استان های شمالی را ۲۴ هزار هکتار و سهم مازندران را ۱۷ هزار هکتار بیان کرد و گفت: قرار است طبق برنامه سه ساله لایروبی آب بندان ها انجام شود.

وی تعداد آب بندان ها را بیش از ۹۰۰ قطعه بیان کرد و گفت: این آب بندان ها دارای کارکردهای کشاورزی، گردشگری و شیلاتی است و لایروبی آن از سال ۹۷ شروع شد و سال قبل هزار هکتار از آب بندان های استان لایروبی شد.

شهیدی فر با عنوان اینکه در سال جاری نیز اعتبارات لازم برای لایروبی آب بندان ها تخصیص یافته است، گفت: از محل اعتبارات استانی لایروبی آب بندان ها صورت می گیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: در سال جاری ۵۶ قطعه از آبندان های استان لایروبی می شود که تاکنون اسناد لایروبی ۲۵ قطعه امضاء و مبادله شده است.

وی با اظهار اینکه تا پایان سال ۱۴۰۰ حجم وسیعی از آب بندان های استان لایروبی می شود، گفت: لایروبی در افزایش بهره وری و مهار آب های سطحی تاثیرگذار است زیرا اکنون ۱۰ درصد از آب های سطحی استان مدیریت می شود.

تامین آب زراعی، جمع آوری آب بهای زهکش، مخازن سیل گیر، پرورش ماهی و گردشگری از جمله مزیت های آب بندان ها محصوب می شود و از سوی دیگر به عنوان یک پیشتیبان برای دور شدن خطر از بخش کشاورزی انجام می شود.

در استان مازندران ۹۳۱ قطعه آب بندان با مساحت ۱۸ هزار هکتار وجود دارد که سالانه ۴۰۰ میلیون مترمکعب آب در آن ذخیره می شود و با لایروبی و اجرای طرح های مناسب می توان این ذخیره را به ۷۰۰ میلیون مترمکعب و دو برابر ظرفیت سدهای استا افزایش داد.

گردشگری از دیگر قابلیت ها و مزیت های آب بندان های مازندران است و تاکنون فقط در بیش از ۱۰۰ آب بندان طرح های گردشگری برای رونق اشتغال روستایی اجرا شده است.

طرح گردشگری ۱۰۰ آب بندان تهیه شد
سیف اله فرزانه مدیرکل میراث فرهنگی مازندران با بیان اینکه در حال فقط در بیش از ۱۰۰ قطعه آب بندان طرح های گردشگری تهیه شده است، افزود: اجرای طرح های گردشگری می تواند به اشتغال، افزایش درآمد و حفظ فرهنگ و سنن روستایی کمک شایانی کند.

وی با اظهار اینکه از مجموع آب بندان های استان ۱۰۹ قطعه آب بندان برای طرح های گردشگری مناسب هستند، افزود: طرح های گردشگری این آب بندان ها برای حمایت از جوامع محلی تا پایان سال تهیه می شود و هدف اول ما در این مناطق سرمایه گذاری توسط جوامع محلی و روستائیان است و در صورت عدم اقبال آنان، نسبت به معرفی و جذب سرمایه گذار اقدام می شود.

آب بندان ها تلفیقی از کشاورزی، شیلات و گردشگری است و بهره گیری و سرمایه گذاری مناسب در آن می تواند علاوه بر جلوگیری از هدر رفت آب بها و پیشگیری از خسارت به حوزه کشاورزی در احیای اقتصاد روستائیان و جوامع محلی نقش بسزایی داشته باشد.

کد خبر: ۷۰٬۷۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha