۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۹
فعالیت ۶ هزار شرکت دانش بنیان در کشور/ ۱۸۰۰ شرکت از حمایت پارک علم و فناوری بهره مند است
وزیر علوم عنوان کرد:

فعالیت ۶ هزار شرکت دانش بنیان در کشور/ ۱۸۰۰ شرکت از حمایت پارک علم و فناوری بهره مند است

همدان - وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بابیان اینکه ۶ هزار شرکت دانش بنیان فعال در کشور وجود دارد، گفت: از این تعداد یک هزار و ۸۰۰ شرکت تحت حمایت جدی پارک های علم و فناوری قرار دارند.

به گزارش خبرنگار بازار، منصور غلامی ظهر پنج شنبه در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه و اقتصاد مقاومتی استان همدان با بیان اینکه بیش از ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی می گذرد، عنوان کرد: در این دوران در حد مطلوبی وظایف پیش رفته و اگرچه که نقدها و نقد پذیری حسن یک جامعه است اما نباید از دستاوردها نیز غافل بود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این راستا با بیان اینکه حدود ۲۰ سال از آغاز فعالیت های جدی کشور در زمینه ایجاد مراکز رشد و پارک های علم و فناوری می گذرد، گفت: در طول این مدت، اقدامات بسیار موثری با هدف بهره مندی مناسب از ظرفیت های علمی برای پیشبرد اهداف اقتصادی کشور انجام شده است.

وی با تاکید بر این که در حوزه پژوهش شاهد روند مناسبی از تحقیقات هستیم، عنوان کرد: در نتیجه این روند شاهد رشد کمی و کیفی پژوهش های علمی در کشور و نائل آمدن به رتبه ۱۵ هستیم.

پارک های علم و فناوری در حقیقت مجموعه ای کاربردی برای حمایت از نخبگان و ایده های جدید علمی است چراکه در شرایط کنونی، علم و فناوری نقش مهم و قابل توجهی در توسعه، رفاه و بهبود شرایط اقتصادی کشور دارد

غلامی در ادامه صحبت های خود به راه اندازی پارک های علم و فناوری اشاره کرد و افزود: پارک های علم و فناوری در حقیقت مجموعه ای کاربردی برای حمایت از نخبگان و ایده های جدید علمی است چراکه در شرایط کنونی، علم و فناوری نقش مهم و قابل توجهی در توسعه، رفاه و بهبود شرایط اقتصادی کشور دارد.

وی با تاکید براینکه در این زمینه صندوق های پژوهش و فناوری نیز تشکیل شده اند، گفت: در کشور تنها در استان کهکیلویه و بویراحمد این صندوق راه اندازی نشده است.

وی با بیان اینکه صندوق های پژوهش و فناوری در راستای حمایت از شرکت های دانش بنیان و فعالیت های علمی و پژوهشی ایجاد شده اند، عنوان کرد: ۶ هزار شرکت دانش بنیان فعال در کشور وجود دارد که یک هزار و ۸۰۰ شرکت از این تعداد تحت حمایت جدی پارک های علم و فناوری قرار دارند.

راه اندازی تعداد ۱۹۵ مرکز رشد فناوری در دانشگاه های کشور
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه تعداد ۱۹۵ مرکز رشد فناوری در سطح دانشگاه های کشور راه اندازی شده و هم اکنون فعال هستند، گفت: شرکت های دانش بنیان در دوران تحریم و کرونا راهگشا بودند و نشان دادند که علی رغم این چالش ها و مسائل، ورود مناسبی دارند و می توان با برنامه ریزی و حمایت از آن ها، نقش بسیار مهمشان را در رفع مشکلات شاهد بود.

هیچ گونه برنامه ای برای تعطیلی و یا انحلال واحدهای دانشگاهی در سطح کشور نداریم اما رویکرد ما براساس مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، تجمیع و پیوستن واحدهای دانشگاهی با هدف هم افزایی و افزایش توان این واحدها در راستای انجام وظایف و ماموریت های تعریف شده است

غلامی در پاسخ به دغدغه های پیش آمده در زمینه تعطیلی برخی از دانشگاه ها و مراکز آموزشی مطرح کرد: هیچ گونه برنامه ای برای تعطیلی و یا انحلال واحدهای دانشگاهی در سطح کشور نداریم اما رویکرد ما براساس مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، تجمیع و پیوستن واحدهای دانشگاهی با هدف هم افزایی و افزایش توان این واحدها در راستای انجام وظایف و ماموریت های تعریف شده است.

وی با بیان اینکه بدین ترتیب قرار نیست دانشگاهی در استان همدان تعطیل شود، عنوان کرد: در این راستا، تفویض اختیارات حوزه آموزش عالی از مرکز به استان ها مطرح است تا دانشگاه بزرگ مرکز هر استان به عنوان دانشگاه مادر یا معین مطرح شود.

غلامی توفیقات در استان همدان را نتیجه تلاش ها و پیگیری های هدفمند و برنامه محوری مسئولان استان همدان دانست و افزود: مبنای حرکت ما در آموزش عالی و حوزه علوم، تحقیقات و فناوری این است که منابع محدود خود را در سطوح گسترده کم بازده هزینه نمی کنیم بدین سان خطاب به همه مسئولین این موضوع را مطرح می کنم که منابع را نباید در سطوح گسترده و کم بازده خرج کنیم ضمن اینکه در تمامی وجوه به هم افزایی نیاز داریم.

وی تاکید کرد: باید تمامی زیرساخت ها و ظرفیت های دانشگاهی در استان همدان بازنگری شوند تا بتوانیم این ظرفیت ها را شناسایی و در مسیر ارتقای آن ها پیش رویم.

قابلیت های شهرستانی بازتعریف شود
نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان این که حمات زیادی برای راه اندازی و توسعه مرکز آموزش عالی این شهرستان کشیده شده است، گفت: محرومیت‌زدایی از رسالت‌های شورای برنامه‌ریزی است و اسدآباد نیاز به توجه ویژه دارد.

کیومرث سرمدی با بیان اینکه باید در توزیع امکانات در همدان یک مهندسی را شاهد باشیم، گفت: باید قابلیت های شهرستانی بازتعریف شود تا بتوان ظرفیت های هر شهرستان را دید به عنوان مثال، شهرستان اسدباد در زمینه حمل و نقل با ۶ هزار وسیله سنگین و در زمینه برخی تولیدات کشاورزی می تواند در کشور قطب باشد.

وزیر راه با دیدن راه های ارتباطی اسدآباد مطرح کرد که راه های مواصلاتی شهرستان اسداباد مضمحل و نابود است

سرمدی با تاکید بر اینکه باید در مسیر بازتاب مشکلات قدم برداشت و حقایق را کتمان نکرد، گفت: باید صحبت هایمان برپایه گزارش های عینی و میدانی باشد به عنوان مثال، وزیر راه با دیدن راه های ارتباطی ما مطرح کرد که این راه های مواصلاتی شهرستان اسداباد مضمحل و نابود است بدین سان در این زمینه می بینیم که با مشکلاتی تلنبار شده مواجه هستیم.

وی با تاکید بر این که بایستی در توزیع اعتبارات شاهد یک بازبینی و بازتعریف وضعیت شهرستان های استان همدان باشیم، عنوان کرد: باید محرومیت زدایی و زدودن چهره فقر از رسالت های شورای برنامه ریزی و توسعه استان همدان باشد بدین سان باید به وضعیت آمارهای خودکشی و جنون مقطعی و دائمی که ناشی از فقر و گرفتاری است و دامن گیر خانواده هایمان شده توجه داشته باشیم و برنامه ریزی های مناسبی در این زمینه به عمل آید.

سرمدی در ادامه خواستار ادامه فعالیت دانشگاه سیدجمال الدین اسدآبادی شد و افزود: زحمات زیادی برای راه اندازی و توسعه این مرکز آموزش عالی کشیده شده و سزاوار تعطیلی نیست. 

وی با تاکید بر اینکه این دانشگاه طبق مصوبه شورای انقلاب فرهنگی دیده شده و یک دانشگاه اقماری نیست، گفت: انتظار می رود این موضوع برای دانشگاه سیدجمال الدین اسدآبادی مدنظر قرار گیرد.

اشتغال به تحصیل ۶۵ هزار و ۸۲۳ دانشجو در دانشگاه‌های استان همدان
رئیس دانشگاه بوعلی سینا همدان نیز به وضعیت واحدهای دانشگاهی و ظرفیت های علمی و پژوهشی استان همدان اشاره کرد و گفت: کشورمان در تولید دایکیومنت های علمی مقام پانزدهم را به دست آورده و سهم استان همدان در زمینه تولید مقالات علمی نسبت به سرانه کشور ۳ دهم بیشتر است.

یعقوب محمدی فر از پراکندگی مراکز آموزش عالی زیرنظر دفتر نظارت دانشگاه بوعلی سینا در استان همدان یاد کرد و گفت: مراکز آموزش عالی با ۵۹ هزار و ۱۰۸ دانشجو فعالیت دارند که در مجموع با احتساب دانشگاه بوعلی سینا، این میزان بالغ بر ۶۵ هزار و ۸۲۳ دانشجو است.

وی با بیان اینکه فعالیت یک هزار و ۶۸۵ عضو هیئت علمی در دانشگاه های همدان، ظرفیت های بسیاری را به همراه دارد، عنوان کرد: بایستی توسعه واحدهای دانشگاهی بر اساس نیازسنجی صورت گیرد تا از هدررفت منابع مالی جلوگیری شود.

محمدی فر با تاکید بر اینکه استفاده صحیح منابع از سیاست‌های ستاد اقتصاد مقاومتی است که باید مورد توجه قرار گیرد، از طرح آمایش مراکز علمی استان همدان سخن گفت و افزود: در این طرح، قرار نیست هیچ دانشگاهی تعطیل شود بلکه رشته‌ها و توسعه این مراکز بازنگری می‌شوند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان همدان نیز در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه و اقتصاد مقاومتی استان همدان با بیان اینکه استان همدان توانست با برنامه محوری و پیش روی بر اساس سند راهبردی سه ساله استان همدان به توفیقات مناسبی دست یابد، اظهار کرد: در استان همدان قدم های مناسبی در مسیر اشتغالزایی، توسعه، اقتصاد مقاومتی، جهش تولید، سرمایه گذاری و واگذاری پروژه ها به بخش خصوصی برداشته شده است.

دانایی محوری و دانش بنیانی از مزیتهای ویژه استان همدان محسوب می شود

سید اسکندر صیدایی به وجود مراکز علمی و پژوهشی در استان همدان اشاره کرد و گفت: دانایی محوری و دانش بنیانی از مزیتهای ویژه استان همدان محسوب می شود.

صیدایی با اشاره به اینکه مراحل لایحه بودجه دولت در کمیسیون تلفیق پیش رفته است، اضافه کرد: سه شنبه آتی این لایحه در صحن مجلس مطرح می شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان همدان عنوان کرد: زین پس پایان سال مالی به جای تیرماه پایان اسفندماه خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه نیاز است تا مسولان استانی در فروش املاک دولتی همچنان پیگیر باشند، یادآور شد: تلاش های خوبی در زمینه جذب اعتبارات انجام شده که با مدیریت کمیته تخصیص به نحو مناسبی پیش خواهند رفت.

کد خبر: ۷۰٬۶۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha