۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۳
بازار کار نخبگان برای شرکت های پیشتاز و نوآور
ایده های نو در گفتگو «بازار»

بازار کار نخبگان برای شرکت های پیشتاز و نوآور

صنایع و شرکت ها همراه با توسعه و طرحهای خود نیاز به نیروهای متخصص و افرادی دارند که بتوانند در زمینه حل مسایل شرکت تاثیرگذار باشند. از این رو استارت آپ «فن آورد» به کمک شرکت ها در این زمینه آمده است.

بازار- فرحناز سپهری: استارتات آپ «فن‌آورد» در زمینه برگزاری رقابت ها به منظور حل مساله در میان جوانان نخبه و متخصص  سال ۹۳ پا به عرصه گذاشت. از طرفی فن ‌آورد به دستیابی جایگاه نخست مراجعه کارفرمایان ایرانی و چهار کشور همسایه، جهت جذب و استخدام افراد می اندیشد. درحالی که به گفته بنیانگذار فن‌آورد، برای ایجاد و رشد استارت آپ‌ها موانع قانونی و حقوقی مربوط به بیمه و مالیات باید کاهش یابد.خبرگزاری بازار برای آگاهی از عملکرد و برنامه های پیش رو؛ با محمد حسین قمری موسس فن ‌آورد گفتگویی  انجام داده است. وی مدرک کارشناسی کامپیوتر را از دانشگاه صنعتی شریف و کارشناسی ارشد کارآفرینی از دانشگاه تهران دارد.

تاریخچه تاسیس استارتاپ «فن‌آورد» را بیان فرمایید.

ایده فن آورد از سال ۱۳۹۳ شروع شد. زمانی که تعدادی از موسسان به دلیل عضویت و فعالیت در انجمن نخبگان دانشگاه شریف محل رجوع دانشجویان برای معرفی به یک شرکت خوب و مرجع درخواست‌های متعدد شرکت ها جهت معرفی دانشجویان مستعد و توانمند قرار گرفتند. در آن سال موضوع مهمی که تبدیل به مساله موسسان فن آورد شد، تعریف خوب در کلید واژه‌ یک نیروی خوب از سمت شرکت ها بود لذا تلاش نمود این تعریف کلی را با نیازسنجی دقیق از شرکت‌ها تفکیک و به شایستگی‌هایی نظیر مهارت حل مساله و ... تجزیه نماید و برای هر کدام نیز شیوه‌ای برای ارزیابی تخصصی ارایه نماید تا بتوان افراد متقاضی را بر اساس آن شایستگی ها سنجید، رتبه بندی کرد و حتی مقایسه نمود تا این شیوه مبتکرانه و نوآورانه جایگزین سابقه های بدون راستی آزمایی در سیل انبوه رزومه ها گردد و شرکت ها با هزینه کمتری نیروی خوب و متناسب تقاضای خود را یافته و از طرف دیگر نیز متقاضایان متوجه نقاط ضعف خود در هر تخصص و شایستگی بشوند.

 تقاضای از فن‌ آورد و استقبال شرکت ها از آن منجر به رشد سریع فن‌آورد شد. به طوری که تعداد ۶۰۰ شرکت کننده در اولین سال، طی ۵ سال به بیش از ۲۵۰هزار مخاطب رسید و بیشتر از ۲۰۰۰ شرکت تخصصی دانش‌بنیان، فناور و صنعتی از خدمات تخصصی فن‌آورد در حوزه منابع انسانی استفاده نمودند.

 چه نوع خدماتی را در چه حوزه هایی ارایه می کنید؟

ماموریت اصلی فن آورد تامین نیروی انسانی متخصص برای شرکت هاست که این تامین هم در قالب افراد نخبه مستعد و متخصص است و هم می تواند در قالب تیم‌هایی با قابلیت حل مسایل کلیدی و تخصصی یک کسب و کار باشد. همه معرفی های فن آورد برای استخدام نبوده و بعضا مدیرعامل و شریک نیز و یا درقالب پروژه و ... معرفی شده است.

چالش هایی گه در راه اندازی استارتاپ داشته اید را بیان کنید.

مهمترین چالش هر کسب و کار نوآورانه‌ای رویکرد های سنتی و قدیمی هستند که همواره نوآوری را دشمن خود می‌دانند. طبعا فن‌آورد نیز در این فرایند از گزند نگاه های سنتی و قدیمی در امان نبوده است.

 برای تامین مالی با چه چالش هایی روبرو بوده اید ؟ چه راهکاری در این خصوص دارید؟ از چه راههایی جهت تامین مالی بهره برده اید؟

به نظر من بهتر است استارتاپ‌ها در مراحل اولیه فعالیت به صورت خودگردان (Bootstrap) فعالیت خود را شروع کنند. در واقع مهمترین و بهترین روش تامین مالی، خلق یک ارزش قابل اعتنا برای مشتریان، جلب اعتماد آن‌ها و تامین مالی از طریق فروش محصول/ خدمت به ایشان است. پس از تجربه رشد مناسب و در صورت نیاز به سرمایه بیشتر، استارتاپ می‌تواند از طریق تامین مالی جمعی (Crowdfunding) سرمایه مورد نیاز خود را تامین کند. به این شیوه استارتاپ می‌تواند نسبت به قابل فروش مورد و وجود بازار برای محصول خود اطمینان حاصل کند و به نوعی تست محصول خود را به صورت عملی در بازار انجام دهد.

به نظر شما صندوق های سرمایه گذاری جسورانه تا چه اندازه در این راه نقش دارند؟ چه کار باید کرد این صندوقها توسعه یابند؟

VCها به عنوان یکی از حلقه‌های زنجیره رشد استارتاپ‌ها می‌توانند نقش پررنگی در توسعه اکوسیستم و حمایت از استارتاپ‌های مستعد بازی کنند به شرطی که:  ادبیات شراکت در استارتاپ و پذیرش ریسک سرمایه‌گذاری را یاد بگیرند. در بسیاری از موارد این صندوق‌ها تضامین سنگینی را از استارتاپ‌ها مطالبه کرده‌اند که این موضوع با روح فعالیت استارتاپی سازگار نیست. همچنین امکان ورود به بورس برای استارتاپ‌ها تسهیل شود تا زمینه خروج (Exit) برای صندوق‌ها فراهم شود. سازوکارهای قیمت گذاری با ایجاد نهادهای مستقل قیمت‌گذار متخخص در حوزه استارتاپ‌ها توسعه پیدا کند تا فرایند مذاکرات بین استارتاپ‌ها، شتابدهنده‌ها و وی‌سی‌ها با کارایی و شفافیت بیشتری انجام شود.

حمایت کنندگان چه سازمانها یا افرادی بودند؟ در حال حاضر چه کسانی (حقیقی و حقوقی) از استارتاپ تان حمایت می کنند؟

قطعا بزرگترین حامی ما در ابتدای این راه پر چالش جناب آقای مهندس یاسر جلالی منش (مدیرعامل وقت شرکت توسعه تفکر روش آفرین (تترا)) بوده که ذیل عنایات الهی که همواره شاهد آن بوده‌ایم. اگر کمک‌های ایشان نبود شاید این مجموعه نه شکل می‌گرفت و نه ادامه پیدا می‌کرد. دومین نفری که همواره فن‌آورد را حمایت نمود جناب آقای مهندس محمد حسین سجادی نیری دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بوده که فن‌آورد بسیاری از دستاوردهای خود را مدیون ایشان بوده است.

فن‌آورد در ادامه مسیر نیز از بزرگوارانی همچون  دکتر آقا محمدی عضو محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام، دکتر کرمی دبیر محترم ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و حجت الاسلام قمی رئیس محترم سازمان تبلیغات اسلامی بهره برده و زحماتی را به این بزرگواران داده که وجود این بزرگواران همواره چراغ راه و موجب پشت‌گرمی تیم فن‌آورد بوده‌است.

در حال حاضر نیز فن آورد از تجربیات  دکتر شهاب جوانمردی برای طی مسیر خود نهایت بهره برداری را می کند و امید است ذیل عنایات حضرت صاحب‌امر روزبه روز شاهد شایسته سالاری بیشتر و کاهش نرخ بیکاری و افزایش بهره‌وری کسب‌وکارهای کشور با استفاده از ظرفیت نیروهای ماهر و توان‌مند باشیم.

به نظر شما درحال حاضر برای بهبود روند راه اندازی استارتاپ در ایران باید چه اقداماتی صورت گیرد؟ چه قوانین سخت گیرانه ای در راه اندازی استارتاپ ها وجود دارد؟

قطعا توسعه حمایت‌ها از شرکت‌های دانش بنیان و خلاق، ارائه تسهیلات متنوع مالی و حقوقی به شتابدهنده‌ها با هدف کاهش ریسک این نهادها به ویژه در شرایط پایین بودن ثبات اقتصادی و برطرف کردن موانع قانونی و حقوقی برای ایجاد و رشد استارتاپ‌ها به ویژه مسائل مربوط به بیمه و مالیات می‌تواند نقش موثری در افزایش فعالیت‌های استارتاپی و بالابردن نرخ موفقیت آن‌ها داشته باشد.

از این ایده های نو، چگونه باید حمایت کرد؟ ( در سطح کلان، دولت و سازمانها ....؟)

اگر امکان تست ایده ها با کمترین هزینه به کارآفرینان داده شود و نهادهای دولتی و سازمان‌های زیرمجموعه با پذیرش ریسک معقول و منطقی جریان نوآوری را از طریق همکاری با استارتاپ‌ها به داخل سازمان‌هایشان هدایت کنند حمایت موثری از این کسب و کارها را شاهد خواهیم بود.

اکنون با راه اندازی استارتاپ، عمده ترین مشکلاتی که دارید، چه مواردی هستند؟

همان‌گونه که پیش‌تر هم اشاره کردم، نگاه سنتی برخی از متولیان امر در حوزه کسب و کارهای منابع انسانی مهم‌ترین مشکل ما در مسیر توسعه بوده است. انتظار حداقلی و امیدوارانه ما این است که کسانی که دغدغه اشتغال و تامین شغل برای نیروهای جوان کشور دارند با حمایت از نوآوری‌های این حوزه که عمدتا از طریق استارتاپ‌ها در حال انجام است رسالت خود را در راستای کاهش نرخ بیکاری و افزایش توان‌مندی‌های مهارتی نیروی کار به انجام برسانند.

برای توسعه کارتان چه برنامه ای دارید؟

با توجه به این‌که شرکت‌ها روزبه روز بیشتر به اهمیت مهارت به جای مدارک سنتی و قدیمی واقف می‌گردند. لذا رزومه‌های مبتنی بر ارزیابی‌های مهارتی موسسه به عنوان یک استاندارد از رزومه‌های نسل دو شناخته خواهد شد و ارائه رزومه مبتنی بر مهارت‌ها تبدیل به یک مطالبه عمومی شرکت‌ها خصوصا شرکت‌های مبتنی بر فناوری و نوآوری می‌گردد.

در این شرایط با توجه به این‌که یکی از مراجع ارزیابی مهارتی و مورد اعتماد بخش خصوصی، فن‌آورد است دانشجویان، فارغ‌التحصیلان و افراد جویای کار نه تنها صرفا با هدف استخدام بلکه با هدف شناخت نیازهای توسعه‌ای خود به این مجموعه مراجعه خواهند نمود و ما را راهنمای امین شغلی خود خواهند دانست. بنابراین چشم‌انداز توسعه ۳ ساله ما رسیدن به رتبه اول مراجعه کارفرمایان ایرانی و چهار کشور همسایه، جهت جذب و استخدام افراد مدنظرشان خواهد بود.

چه توصیه ای به جوانان نوآور در زمینه راه اندازی استارتاپ دارید؟

با توجه به زمینه‌سازی‌ها و تلاش‌هایی که در حوزه معرفی و توسعه زیست‌بوم کارآفرینی صورت گرفته است شاید این شائبه ایجاد شده باشد که تاسیس و اداره کردن یک استارتاپ کار ساده ای است. در حالی‌که شواهد نشان می‌دهند که بسیاری از جوانان با استعداد و خوش‌فکر که در این زمینه وارد شده‌اند موفقیت چندانی به دست نمی‌آورند. یکی از مهم‌ترین علل شکست استارتاپ‌ها عدم نیاز بازار به محصول و ارزش پیشنهادی است. فکر می‌کنم که بنیان‌گذاران استارتاپ‌ها پیش از هر اقدامی به طور جدی برای طراحی و عرضه محصولی که بازار واقعا به آن نیاز داشته باشد برنامه ریزی کنند و در مرحله بعد حتما با ابزارهای موجود تطابق محصول طراحی شده را با نیاز بازار آزمایش کنند.

مشتریان تان از چه سازمانهایی هستند؟

فن‌آورد تا کنون افتخار همکاری و ارائه خدمات به شرکت‌ها و سازمان‌های خصوصی و دولتی زیادی را داشته است. اگر بخواهم به برخی از آنها اشاره کنم می‌توانم از شهرداری تهران، مرکز توسعه همکاری‌ها نوآوری و فناوری ریاست جمهوری، سازمان مبارزه با قاچاق کالا و ارز، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، شهرداری مشهد، شرکت خدمات توسعه انفورماتیک، مایکروتل، شرکت توسن، داده پردازی فن‌آوا، بانک سامان ( پرداخت الکترونیک سامان کیش)، شرکت فناپ، صنایع الکترونیک زعیم، موسسه دانش‌بنیان برکت، فست کلیک، پژوهش‌گاه ارتباطات و فناوری اطلاعات و ... نام ببرم.

در چه رشته هایی جوانان به رقابت می پردازند و  برای تشویق چه جوایزی اهدا می کنید؟

فن‌آورد تا کنون در ۳ حوزه ICT، مدیرت و صنایع خلاق (هنر و معماری) رقابت‌هایی را برگزار کرده‌است. هرکدام از این حوزه‌ها زیرمجموعه هایی دارند مثلا در حوزه ICT دررشته‌های برنامه نویسی وب، برنامه نویسی موبایل، برق و الکترونیک، داده کاوی و OSInt تا کنون اقدام به برگزاری رقابت نموده‌ایم. جوایز با توجه به اندازه مسائل، درجه سختی آن و... متغیر است. اما در مجموع و در آخرین دوره رقابت‌ها چیزی حدود ۵۰۰ میلیون تومان جایزه نقدی برای شرکت کنندگان در نظر گرفته شد. علاوه بر این برگزیدگان فن‌آورد ضمن دریافت لوح و گواهی معتبر، حسب مورد و با توجه به رشته می‌توانند از مزایای بنیاد ملی نخبگان و برنامه توسعه شرکت‌های خلاق نیز بهره‌مند شوند. در پایان لازم می‌دانم یادآوری کنم تمامی شرکتهای متقاضی نیروی انسانی ماهر و کارآمد می‌توانند جهت دستیابی به رزومه منتخبان و ارائه پیشنهاد همکاری به سامانه استخدام بخش خصوصی به وب سایت این سامانه در آدرس https://iran.hr/ مراجعه نمایند.

کد خبر: ۷٬۰۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha