۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۲
بورس ایران با سازو کار بازار سرمایه در تمام دنیا متفاوت است
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

بورس ایران با سازو کار بازار سرمایه در تمام دنیا متفاوت است

رضوانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس عنوان کرد: آنچه در بورس رخ داده یک جا به جایی ثروت از جیب عناصر منفرد و خرد به خزانه سرمایه‌داران درشت بوده است.

به گزارش بازار، غلامحسین رضوانی به موضوع تکانه های تاثیرگذار بر بازار سرمایه پرداخت و اظهار کرد: تعدادی از هموطنان ما احساس می کنند که دارایی و سرمایه آنها در بورس بر باد رفته است در حالی که واقعیت این است که این ثروت که شامل ده ها هزار میلیارد می باشد جابه جا شده است.

وی، رشد شاخص بورس در سال گذشته را غیرمنطقی دانست و عنوان کرد: از تاریخ اول آبان ۹۷ تا همان روز در سال ۹۸، شاخص بورس از ۱۶۰ هزار به ۳۲۰ هزار واحد رسیده است که عقلانی نیست چون اقتصاد یک مجموعه به هم پیوسته است و قابل قبول نیست که یک بخش از آن به شدت سودآور و بخش های دیگر از رشد بی نصیب باشند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به رشد شاخص بورس به عدد یک میلیون و ۲۰۰هزار واحد، گفت: طبیعی است که چنین رشدی موجب ایجاد هیجان شده و مردم را برای انتقال ثروت خود به بورس تشویق کرده است. در واقع نباید انتظار داشته باشیم که مردم مانند اقتصاددانان رفتار و معنای این رشد را درک کنند.

رضوانی خاطر نشان کرد: آنچه در بورس رخ داده یک جا به جایی ثروت از جیب عناصر منفرد و خرد به خزانه سرمایه داران درشت بوده است، پس همه کسانی که در این شرایط وارد بورس شده اند متضرر نشده اند و این ثروت جابه جا شده قابل برآورد و احراز است.

وی، با بیان این که بورس ایران با سازو کار بازار سرمایه در تمام دنیا متفاوت است، اظهار کرد: در هیچ جای دنیا، بورس در فاصله زمانی کوتاه به رشد دوبرابری نرسیده است. از آنجایی که بورس یک مکانیزم وارداتی است و ما اداره آن را به صورت سنتی نیاموخته ایم، پس باید سازوکار و قوانین آن را هم به درستی وارد و مانند آنچه در بورس های دنیا می گذرد رفتار کنیم.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان پرسش هایی ادامه داد: در کجای دنیا شاخص بورس ظرف مدت کوتاهی، رشد ۹۰ درصدی را نشان داده است؟ در کجای دنیا زمانی که شیوع ویروس کرونا اوج گرفت بورس رشد شتابان و روبه بالا را تجربه کرد و حتی آن را عادی جلوه دادند؟ کجای دنیا افرادی که باید بورس را کنترل کنند به نوعی ذی نفع می شوند؟

رضوانی تاکید کرد: عده زیادی سهامداران عمده و شخصیت های حقوقی پول فراوانی در اختیار دارند یعنی می توانند تا هزار میلیارد تومان سهام خریداری کنند یا به فروش برسانند که این حجم از جابجایی به شدت بر شاخص بورس تاثیرگذار است. زمانی که بورس با افت قیمت روبرو می شود با توسل به این افراد حقوقی که سهام را جمع آوری و خریداری می کنند قیمت را افزایش می دهند و بلعکس. اگر ببینند قیمت خوب است سهام را می فروشند و قیمت را کاهش می دهند

وی با تاکید بر اینکه دامنه نوسانات باید کنترل شود، اظهار کرد: در حال حاضر نه تنها این نوسانات کنترل نمی شود بلکه با ابزار شخصیت های حقوقی افزایش هم می یابد تا مردم را به این بازار جذب یا از آن دور کنند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با انتقاد از افرادی که روند بورس را توجیه کرده اند، بیان کرد: متاسفانه برخی برای رشد ناگهانی و غیرمنطقی بازار سرمایه، مبانی تئوریک تراشیدند، به همین دلیل ناگزیر بودند که به دارایی شرکت ها، تورم و ارزش دلار استناد کنند، اما همین افراد زمانی که دلار افت می کند سکوت می کنند.

رضوانی در خاتمه تصریح کرد: مدیریت بورس به هیچ عنوان حرفه ای نبوده، وظیفه خود را در قبال حفظ سرمایه های پراکنده آحاد جامعه انجام نداده و به جای کنترل هیجانات، به آن دامن زده است.

کد خبر: ۷۰٬۴۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha