۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۵
صادرات به کشورهای حوزه خلیج‌فارس دچار خلأ بازاریابی و بازارسازی شده است
در نشست رئیس مرکز شتاب‌دهی صادرات و رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات مطرح شد

صادرات به کشورهای حوزه خلیج‌فارس دچار خلأ بازاریابی و بازارسازی شده است

اقتصادی، رئیس مرکز شتاب‌دهی صادرات اتاق ایران و اعضای هیات مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات، با هدف شناسایی مهم‌ترین موانع توسعه صادرات در بازار امارات و بهبود همکاری‌های دو مرکز با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، در نشست مهدی اقتصادی، رئیس مرکز شتاب‌دهی صادرات اتاق ایران با اعضای هیات مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات، نحوه جذب ایده‌های صادراتی و بهبود صادرات کالاها و خدمات ایرانی به بازار امارات، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

اقتصادی در ابتدا توضیحاتی درباره اهداف و چرایی تاسیس مرکز شتابدهی صادرات اتاق ایران ارایه داد و بر ضرورت پژوهش و بازاریابی در امارات تاکید کرد.

او با اشاره به این نکته که امارات دومین شریک تجاری ایران به حساب می‌آید، با ارایه آمار و ارقامی از تجارت دو کشور ظرف سال‌های گذشته تاکید کرد: حجم مبادلات تجاری ایران و امارات به اندازه‌ای که شایسته روابط تجاری دو کشور باشد نیست و نباید بگذاریم تا رقبا این بازار را از دست ایران خارج کنند.

اقتصادی با تاکید بر این موضوع که هدف تاسیس مرکز شتابدهی صادرات اتاق ایران، تسهیل فعالیت فعالان اقتصادی و صادرکنندگان است، از اعضای هیات مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات درخواست کرد تا مهم‌ترین نیازهای خود را برای توسعه روابط تجاری خود با این مرکز درمیان بگذارند.

اقتصادی به انتقاد از نگاه دولتی حاکم بر تجارت و صادرات پرداخت و افزود: متاسفانه مسئولان دولتی ما ریسک پذیر نیستند و همین منجر به ایجاد مشکلاتی برای فعالان اقتصادی می‌شود.

رئیس مرکز شتابدهی صادرات اتاق ایران بر اهمیت «بازارسازی» در بازارهای حاشیه خلیج فارس از جمله کویت و امارات تاکید کرد.

بعد از آن فرزانگان رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات اظهار کرد: تجربه این بازارسازی را در خصوص زعفران داشتیم که بسیار هم موثر واقع شد. اما نکته ای که وجود دارد این است که تحقق این هدف در گروی ابزارهای فناوری و تکنولوژویک است که شرکت‌های دانش بنیان بسیار می‌توانند نقش آفرینی کنند. او در همین زمینه تاکید کرد که باید لیست محصولات مهم برای  بازارسازی در کشورهای هدف تهیه شود.

فرشید فرزانگان بر ضرورت آموزش در حوزه صادرات پرداخت و گفت: متاسفانه بسیاری از افرادی که مشتاق صادرات هستند اما با روند صادرات آشنا نیستند و به همین دلیل یکی از مهم‌ترین اقداماتی که باید برای توسعه صادرات مدنظر قرار گیرد، آموزش است.

فرزانگان، بر ضرورت قانون‌گذاری در حوزه صادرات تاکید کرد. او در همین زمینه به انتقاد از تصمیم‌های خلق‌الساعه‌ای پرداخت که در حوزه صادرات اخذ می‌شود. تصمیم‌هایی که باعث شده تا صادرکنندگان قدرت پیش‌بینی‌پذیری خود را از دست دهند.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات همچنین با تاکید بر این نکته که صادارت خدمات فنی و مهندسی در حال حاضر در همه کشورها به عنوان یک ظرفیت مورد توجه است و ایران هم در این حوزه نیروی کار توانمندی دارد، آموزش و توسعه صادرات در این حوزه را مورد توجه قرار داد.

همکاری مستمر بین اتاق‌ مشترک بازرگانی ایران و امارات، مرکز شتابدهی صادرات اتاق ایران و اتاق‌های بازرگانی جنوب کشور و همچنین تاسیس مرکز شتابدهی صادرات در امارات از دیگر پیشنهادهای رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات برای توسعه روابط بود.

کد خبر: ۷۰٬۴۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha