۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۶
تولید در خراسان جنوبی قربانی برق شد| جبران خسارت بر عهده کیست؟
گزارش بازار؛

تولید در خراسان جنوبی قربانی برق شد| جبران خسارت بر عهده کیست؟

بیرجند- قطعی های ناگهانی برق خسارت های میلیونی به تولیدات گلخانه ای خراسان جنوبی وارد کرده و سرمایه گذاران جوان استان در انتظار پاسخگویی مسئولان برای جبران خسارت ها هستند.

بازار؛ گروه استان‌ها: سرمای هوا و قطعی برق بدون اطلاع در برخی از شهرستان‌های خراسان جنوبی باعث مشکلاتی در بخش گلخانه داران و مرغ داران شده که خسارت‌هایی را نیز در بر داشته است.

همواره در فصل زمستان به دلیل افزایش مصرف گاز با قطعی‌های برق و گاز مواجه شده‌ایم اما در سال‌های گذشته بیشترین خسارت‌ها برای منازل مسکونی بود ولی امسال شنیده‌ها حاکی از آن است که برخی گلخانه داران و مرغداران خسارت‌هایی دیده‌اند.

در همین راستا برای یافتن درستی این مباحث با جهاد کشاورزی خراسان جنوبی تماس داشتیم که اعلام کردند که در شهرستان‌های طبس و بشرویه به دلیل مشکل برق خسارت‌هایی به گلخانه داران آنها وارد شده است.

شرکت برق جبران خسارت کند
داوود بخشایی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طبس در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: به هر دلیلی اگر ضرورت قطع برق وجود دارد، باید اطلاع رسانی شود چرا که در فصل زمستان و با توجه به سردی هوا خسارت‌های شدیدی به واحدها وارد می‌شود.

وی با بیان اینکه اداره برق باید جبران خسارت وارد شده را تأمین کند، اظهار کرد: در سال‌های گذشته از قبل اعلام می‌شد که در چه مناطقی قطعی برق داریم ولی امسال چنین برنامه‌ای اعلام نشده است.

محمد رحیمی، گلخانه دار شهرستان طبس که گفته شده بود یکی از واحدهایی است که به دلیل قطعی برق خسارت دیده است در این باره بیان کرد: برق گلخانه ۳ فاز است و با اختلال از کنتور اصلی منطقه برق، برق گلخانه به ۲ فاز تغییر کرده و باعث شده است که ۵ هزار متر محصول خیار کامل با مبلغ ۴۴۰ میلیون تومان محصول از بین برود.

خسارت میلیونی به سه واحد
حسین سرچاهی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بشرویه نیز در این باره در گفتگو با بازار بیان کرد: سه واحد گلخانه به دلیل قطعی ناگهانی برق خسارت دیده‌اند که دو واحد آن خیار و یک واحد گوجه فرنگی بوده است.

وی اعلام کرد: مسئولان اداره برق در پاسخ به این خسارت‌ها گفته‌اند که این واحدها اعلام نکرده‌اند که مشترک حساس هستند.

به گفته وی این در حالی است که در امتیاز برق و فیش‌ها، این موضوع بیان شده است و حتی به عنوان مجتمع‌های گلخانه‌ای فیش آنها صادر می‌شود.

اداره برق در پاسخ به این خسارت‌ها گفته‌ که این واحدها اعلام نکرده‌اند که مشترک حساس هستند این در حالی است که در امتیاز برق و فیش‌ها، این موضوع بیان شده است

سرچاهی عنوان کرد: با دادستان از واحدهای خسارت دیده بازدید داشته‌ایم و با برآورد خسارت‌ها شکایت‌ها به دادستانی اعلام شده است.

مجتمع گلخانه‌ای یعنی مشترک حساس
محمد رحیم زاده از گلخانه داران آسیب دیده شهرستان بشرویه در این باره عنوان کرد: در ۲ هزار متر مربع گلخانه خیار کاشته شده بود که کامل از بین رفته و ۲۵۰ میلیون تومان خسارت در برداشته است.

به گفته وی برای کاشت دوباره این محصول باید ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان هزینه کرد و این در حالی است که کل سرمایه آنها از بین رفته است.

وی در زمینه پاسخ اداره برق نیز گفت: در فیش برق به عنوان مجتمع گلخانه‌ای معرفی شده‌ایم و این خود یعنی از مشترکین حساس هستیم و اگر از قبل اطلاع می‌دادند کنتور برق اضطراری را روشن می‌کردیم.

۱۰ دقیقه قبل از قطعی برق اطلاع رسانی کردند
علی رحمانی از دیگر گلخانه داران هم در گفتگو با بازار بیان کرد: ۵۰۰ متر مربع خیار با مبلغ ۶۰ میلیون تومان خسارت دیده است.

به گفته وی برای کاشت دوباره باید هزینه‌های زیادی از کود و بذر و زمانی که دوباره به برداشت برسند باید انجام شود.

حسن اکبری، دیگر گلخانه دار شهرستان بشرویه در این باره گفت: کشت گوجه داشتیم که با برآورد کارشناس دادگستری حدود ۵۰۰ میلیون تومان خسارت دیده‌ایم.

وی بیان کرد: اداره برق حدود ۱۰ دقیقه به ۲ نصف شب تماس گرفت و گفت ساعت ۲ برق قطع می‌شود و اصلاً در آن ساعت فرصتی برای رسیدگی وجود نداشت.

به گفته وی بعد از قطعی برق و آسیب به گلخانه‌ها اکنون اداره برق اطلاع رسانی‌ها را انجام می‌دهد.

خسارت ۱۵۰ میلیونی به واحد بلدرچین
همچنین با جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در زمینه خسارت به مرغداری‌ها گفت و گو کردیم که آنها اعلام کردند در این زمینه به دلیل قطعی برق خسارتی نداشته‌اند. اما در گفت و گو با اصغرزاده، مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی اعلام شد که یک واحد پرورش بلدرچین در فردوس خسارت دیده است.

در همین راستا با حسن طلایی، پرورش دهنده بلدرچین در فردوس گفت و گو کردیم که در این باره عنوان کرد: ۱۵۰ میلیون تومان به دلیل قطعی برق خسارت دیده‌اند که شامل ۱۵ هزار بلدرچین، ۱۰۱ هزار تخم و ۳۵ هزار جوجه کوچک بوده است.

وی بیان کرد: برای این مشکل به فرمانداری مراجعه کردیم که اداره برق در پاسخ گفته‌اند به آنها هم دیر اطلاع داده‌اند و فرصت اطلاع رسانی به همه نبوده است.

به گفته وی صورت جلسه خسارت به تأیید دامپزشکی و جهاد کشاورزی شهرستان فردوس رسیده است.

طلایی بیان کرد: اداره برق در زمینه خسارت دهی گفته است که تعهدی در این زمینه نداشته و از قبل گفته است که این واحد حتی ممکن است برق هم نداشته باشد و باید از دیزل استفاده کنید.

وی تصریح کرد: در حال حاضر فرمانداری شهرستان فردوس درخواست کرده است که صورت جلسه را برای مدیریت بحران استانداری ارسال کنیم تا بعد از پاسخ آنها به دادستانی نیز شکایت کنیم.

به واحدهای صمت اطلاع رسانی شد
با توجه به قطعی برق به دنبال آن رفتیم که آیا به دیگر واحدها صنفی، صنعت و معدن و مرغ داری‌های نیز آسیبی وارد شده است. که در این راستا با سازمان صنعت، معدن و تجارت گفت و گو کردیم که عباس جرجانی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خراسان جنوبی در گفتگو با بازار عنوان کرد: به تمام واحدهای زیر مجموعه صمت اطلاع رسانی شده است که برای قطعی برق آمادگی داشته باشند.

وی با بیان اینکه تاکنون هیچ گونه خسارتی نداشته‌ایم، تصریح کرد: همچنین اطلاعیه‌ای داده شده که در مصرف برق و گاز صرفه‌جویی و کاهش داشته باشند تا مشکل قطعی برق نداشته باشیم.

عدم اعلام مشترکین حساس
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی در پاسخ به موارد مطرح شده در گفتگو با بازار گفت: قطعی برق در گلخانه شهرستان طبس به دلیل مصرف مازاد بوده که باعث آسیب رسیدن به کنتور شده است چرا که درخواست ۳۰ کیلو وات برق داشته‌اند ولی ۱۰۰ کیلو وات استفاده کرده‌اند.

مهدی دادگر اعلام کرد: فقط یک گلخانه کاشت خیار در بشرویه و یک واحد پرورش بلدرچین در فردوس به دلیل قطعی برق ناگهانی خسارت دیده‌اند.

به گفته وی واحدهای خسارت دیده به دادستانی شکایت کرده‌اند و منتظر هستیم که جواب شکایت چه می‌شود.

وی تأکید کرد: باید مشترکین حساس هر ساله واحد خود را معرفی کنند تا در صورت قطعی برق به آنان اطلاع رسانی تلفنی انجام شود که این واحدها این کار را انجام نداده‌اند.

واحدهای خسارت دیده به دادستانی شکایت کرده‌اند و منتظر هستیم که جواب شکایت چه می‌شود

خاموشی‌ها قابل برنامه‌ریزی نیستند
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی بیان کرد: به دلیل افزایش مصرف برق و گاز در بخش خانگی و تجاری و محدودیت سوخت تحویلی به تعدادی از نیروگاه‌ها، خاموشی‌های پراکنده در برخی مناطق اعمال شده است.

دادگر تصریح کرد:. با توجه به برودت هوا در سطح کشور و افزایش مصرف گاز و با توجه به تصمیم شرکت گاز مبنی بر حفظ پایداری گاز مشترکان خانگی به ناچار محدودیت‌هایی برای خوراک گاز مصرفی نیروگاه‌های برق و همچنین نیروگاه شهید کاوه قاین اعمال شده و این موضوع سبب شده در زمینه تولید برق کمبودهایی ایجاد شود.

وی درخواست کرد که با کاهش حداقل یک تا ۲ درجه از دمای منازل و محل کار و مدیریت مصرف گاز و برق، امکان استمرار تأمین انرژی را داریم.

به گفته وی خاموشی‌های ایجاد شده قابل برنامه‌ریزی از قبل نبوده و تنها با ۱۰ درصد کاهش مصرف گاز و برق، امکان استمرار تأمین مطمئن گاز و برق در کشور فراهم خواهد بود.

حال با وجود این خسارت‌های میلیونی به واحدهای گلخانه‌ای و پرورش بلدرچین باید منتظر نتیجه‌ای قانع کنده برای خسارت دیدگان باشیم. چرا که یکی از برنامه‌های توسعه‌ای استان با توجه به مشکلات آب، نهضت گلخانه‌ای می‌باشد و جوانان با سختی‌های فراوان و محدودیت‌ها، وارد این عرصه می‌شوند و اکنون با یک قصور تمام سرمایه خود را از دست داده‌اند. اگر مسئولان پاسخ گوی این مشکل آنها نباشند در آینده نمی‌توان امیدی داشت که جوانان دیگر وارد این عرصه‌ها شوند چرا که نمی‌دانند بعد از گذشتن از تمام محدودیت‌ها ممکن است با یک قطعی برق تمام سرمایه خود را از دست دهند و هیچ کس نیز پاسخ گوی هزینه‌های برباد رفته آنان نباشد.

کد خبر: ۷۰٬۳۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha