۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰
گذار به سمت اقتصاد دیجیتال؛ زیرساخت‌ها مهیا اما شرایط اقتصادی خیر
بازار گزارش می‌دهد؛

گذار به سمت اقتصاد دیجیتال؛ زیرساخت‌ها مهیا اما شرایط اقتصادی خیر

سمنان- گذار به سمت اقتصاد دیجیتال حتی در استان سمنانی که بیشترین پوشش اینترنت کل کشور را بعد از تهران دارد، با موانعی روبرو است که یکی از آنها عدم مهیا بودن زیرساخت‌های اقتصادی و فرهنگی در جامعه محلی است.

بازار؛ گروه استان‌ها: بسیاری معتقد هستند که یکی از راه کارهای ارتقای اقتصادی استان سمنان، توجه به مقوله اقتصاد دیجیتال است یعنی استفاده از زیرساخت‌هایی که بتواند اقتصاد را در بستر شبکه اینترنت توسعه دهد و به عبارت دیگر مرزهای سنتی تجارت محلی و دادوستد را در هم بشکند.

صحبت برای گذار به سمت اقتصاد دیجیتال در سطح استان سمنان به کرات شنیده می‌شود اما این مقوله علی رغم تمام ظرفیت‌های مثبت استان در بخش‌های سخت افزاری مانند پوشش کامل روستایی و جاده‌ها و شهرهای استان تنها در حد حرف باقی مانده است.

تجهیزات و زیرساخت ها
تنها تلقی مردم از اقتصاد دیجیتال ضبط تصاویر کفش و لباس و قرار دادن آن در صفحات مجازی برای مشتریان از سراسر کشور است که وجه کالا را واریز و سپس خرید خود را کامل کرده و با پست دریافت کنند حال آنکه این یک بخش بسیار کوچک از اقتصاد دیجیتال است که دریایی از مباحثات را در درون خود به همراه دارد.

گذار به سمت اقتصاد دیجیتال نیازمند تجهیزات است یعنی نخستین نقطه ضعف اقتصاد دیجیتال همین وابستگی به تکنولوژی‌هایی است که می‌بایست ظرفیت‌های آن توسط وزارت ارتباطات و دولت و … ایجاد شود اما این نقطه ضعف در استان سمنان اتفاقاً یک نوع نقطه قوت محسوب می‌شود زیرا این استان از لحاظ پوشش اینترنت رتبه دوم کشور را دارد.

گذار به سمت اقتصاد دیجیتال نیازمند تجهیزات است یعنی نخستین نقطه ضعف اقتصاد دیجیتال همین وابستگی به تکنولوژی‌هایی است که می‌بایست ظرفیت‌های آن توسط وزارت ارتباطات و دولت و … ایجاد شود

این روزها هر کسی یک تلفن همراه هم در جیب خود دارد و این یعنی ابزار استفاده از آن هم وجود دارد پس حال که سخت افزار وجود دارد زیرساخت هم وجود دارد چه چیزی در این بین سبب شده تا نتوانیم شاهد توسعه اقتصاد دیجیتال باشیم.

نیاز به مغزافزار
یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه برای گذار به سمت اقتصاد دیجیتال ما نیاز داریم که نرم افزار، سخت افزار و مغز افزار یعنی نیروی توانمند آموزش دیده همزمان با هم وجود داشته باشد، گفت: ما هر میزان در سخت افزار اگر خوب باشیم تا زمانی که دو ضلع دیگر مثلث را نداشته باشیم نمی‌توانیم توسعه اقتصاد دیجیتال را شاهد باشیم.

محمد مهدی کریمی با بیان اینکه امروز یکی از مشکلات ما این است که مغز افزار یعنی نیرویی که مهارت داشته باشد و بتواند با نرم افزارهایی که از سخت افزارها توان عملیاتی خود را می‌گیرند، کار کند در نتیجه با مشکل روبرو هستیم، گفت: نیاز به یک آموزش و فرهنگ سازی در حوزه اقتصاد دیجیتال و استفاده از سخت افزارها وجود دارد.

وی با بیان اینکه بازارهای الکترونیکی شهری و روستایی باعث تحول عظیم در منطقه استان سمنان خواهند شد، گفت: ایجاد اشتغال، معرفی توان تولیدی استان و مزیت‌های اقتصادی هر منطقه و توانمند سازی روستاها در زمره مزیت‌های گذار به سمت بازارهای دیجیتال و اقتصاد دیجیتال است اما شرایط امروز نیازمند تقویت است.

پوشش خوب اینترنت
نکته قابل توجه در استان سمنان این است که بیش از ۹۵ درصد مکان‌های مختلف شهری و روستایی این استان دارای اینترنت هستند و نزدیک ۵۵۰ روستای بالای ۲۰ خانوار حتی اینترنت نسل سوم نیز دارند در نتیجه ما دارای ظرفیت‌های سخت افزاری فراوانی هستیم.

بیش از ۹۵ درصد مکان‌های مختلف شهری و روستایی این استان دارای اینترنت هستند

سید یاسر حسن‌پور مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات سمنان با بیان اینکه در ابتدای فروردین سال جاری حاضر ۶۷ درصد روستاهای استان تحت پوشش اینترنت پهن باند بودند که این میزان با گذشت ده ماه بیشتر نیز شده است، گفت: ۱۲۰ سامانه پوشش اینترنت پرسرعت در استان سمنان وجود دارد که به جرئت می‌توان گفت در اکثر نقاط استان سمنان پوشش خوبی دارند.

وی با بیان ایکه در شش ماهه نخست سال جاری ۹۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان سمنان دارای اینترنت پرسرعت بودند که آماری نزدیک به ۵۴۰ روستا را شامل می‌شد، بیان کرد: توسعه زیرساخت‌های ارتباطی در سطح استان به خصوص در حوزه فیبر نوری و ارتباطات سیار با سرعت بالا، به خوبی انجام شده و شاهد جهش خوبی در زمینه دسترسی به زیرساخت‌های ارتباطی در این استان هستیم.

از لحاظ این زیرساخت‌ها استان سمنان رتبه دوم و پوشش اینترنت رتبه سوم کشور را دارد در نتیجه شرایط برای توسعه اقتصاد دیجیتال در این استان فراهم است دلیل آن نیز این است که سمنان به تهران نزدیک بوده، جمعیت اندکی دارد و در کل هشت شهرستان با ۷۰۰ هزار نفر جمعیت همیشه حیاط خلوتی برای اجرای طرح‌هایی مانند فیبر نوری، اینترنت و … برای نخستین بار در کشور و اشاعه آن به دیگر استان‌ها پس از آزمون و خطا است در نتیجه این استان همیشه از لحاظ فناوری در زمره اولین‌ها بوده است اما از لحاظ برند سازی اقتصاد دیجیتال هنوز نتوانسته موفقیت داشته باشد.

پارک اقتصاد دیجیتال استان سمنان
یکی از اقدامات مثبت دولت در راستای توسعه اقتصاد دیجیتال ایجاد پارکی به همین نام در سمنان است معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری سمنان بابیان اینکه پارک اقتصاد دیجیتال این استان در دهه فجر افتتاح می‌شود، گفت: به‌زودی شاهد رشد و توسعه مشاغل در حوزه فناوری اطلاعات خواهیم بود.

فاطمه منصوری با بیان ایکه در حال حاضر حضور و گسترش مشاغل و مهارت‌های حوزه فناوری اطلاعات بیش‌ازپیش در جامعه نمایان شده است، ابراز کرد: استان سمنان ظرفیت‌های قابل‌توجهی در بخش گردشگری و فناوری اطلاعات برای رونق اشتغال دارد همچنین باید گفت بهره‌گیری از نخبگان و افراد دارای مهارت برای راه‌اندازی این پارک در دستور کار قرار گرفت.

وی بیان کرد: از پارک‌های اقتصادی دیجیتال، جهاد دانشگاهی، بنیاد نخبگان و فنی حرفه‌ای برای هم‌افزایی ظرفیت‌های مشترک در این عرصه پای‌کار آمدند و اکنون این پارک به کانونی برای آموزش‌های مشترک تبدیل‌شده است از سوی دیگر در مجموعه فنی و حرفه‌ای برای آموزش‌های باکیفیت در بعضی موارد قادر به شناسایی و به‌کارگیری اساتید مجرب نبودیم که با راه‌اندازی پارک اقتصاد دیجیتال سمنان این مشکل رفع خواهد شد.

عدم درک مسئولان از موقعیت
یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه فضا برای توسعه اقتصاد دیجیتال زمانی فراهم می‌شود که مسئولان ابتدا اهمیت آن را درک کرده و بگذارند که بخش خصوصی در آن فعالیت کند، گفت: امروز سرعت بالای تبادلات داده‌ها در اینترنت سبب شده تا هر روز و هر ثانیه که زودتر ما بتوانیم به دنیای اقتصاد دیجیتال متصل شویم، یک روز و یک ثانیه به موفقیت نزدیک تر شده ایم این امر اما توسط مسئولان برنامه ریز استان درک نشده است.

غلامرضا نیک خو با بیان اینکه استان سمنان دارای پارک‌های علم و فناوری و پردیس‌های فناوری در درون دانشگاه‌های دولتی است از سوی دیگر دانشگاه‌های فراوانی در این استان به صورت قارچ گونه رشد داشته اند اما چند دانشگاه امروز اقتصاد دیجیتال، اقتصاد مهندسی، برند سازی، مدیریت اقتصادی و.... را با توجه به نیاز روز بازار درس می‌دهند؟

فضا برای توسعه اقتصاد دیجیتال زمانی فراهم می‌شود که مسئولان ابتدا اهمیت آن را درک کرده و بگذارند که بخش خصوصی در آن فعالیت کند

وی با بیان اینکه در یک شهر شاهرود برای مثال یک پارک علم و فناوری، یک پردیس علم و فناوری و ۱۷ دانشگاه وجود دارد اما یک شهرک صنعتی! بیان کرد: این یعنی ما ۱۷ واحد درس می‌دهیم یک واحد کار ایجاد می‌کنیم که در همان یک واحد هم نا موفق هستیم. پس این باید به ما تلنگر بزند که یک جای کار ایراد دارد و باید به سرعت آن را رفع کنیم از سوی دیگر دولت به جای حمایت از بخش خصوصی در مقابل آن سنگ اندازی هم می‌کند یعنی نه خود آی تی را توسعه می‌دهد نه می‌گذارد بخش خصوصی به تجارت این حوزه ورود کند که نمونه آن بروکراسی عجیب استان است.

موانع سر راه اقتصاد دیجیتال
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه کدام روستای ما در سطح استان سمنان با داشتن ظرفیت‌های فراوان تولیدی توانسته از طریق اینترنت برند خود را ثبت کند؟، گفت: اگر گردشگرانی که به روستاهای رضا آباد و قلعه بالا و جنگل ابر و افتر سرخه و … نبودند که چند عکس از مناظر بگیرند آن را در فضای مجازی با هم اشتراک بگذارند و این روستاها از بابت گردشگری معرفی شوند، هیچ مسئولی تا امروز نتوانسته بود این روستاها را به عنوان برند گردشگری ثبت کند. پس عدم حرکت دراوردن روستاها و نداشتن برنامه و عزم مسئولان یکی از موانع بزرگ سر راه اقتصاد دیحیتال است.

نیکخو با بیان اینکه کدام مزیت اقتصادی از روستاهای ما شناسایی شده است؟ کدام مسئول ما به میان روستاها رفته و محصولاتی که می‌توانند برند سازی شوند را احصاء کرده است؟ بیان داشت: مگر ما ادعا نداریم که بنشن تولیدی کالپوش بهترین بنشن ایران است! یا زیره‌ای که در سمنان تولید می‌شود بهترین زیره کشور است؟ چرا نتوانسته ایم در حوزه دیجیتال آن را مطرح کنیم؟ پاسخ ساده است چون هیچ برنامه‌ای برای برند سازی مزیت‌های اقتصادی استان حتی در فضای واقعی هم وجود ندارد چه برسد به مجازی و دیجیتال!

وی با بیان اینکه اگر موفقیتی در حوزه گردشگری و تولیدات توسط برخی در استان سمنان صورت گرفته تلاش شخصی بوده و نه حمایت و برنامه ریزی دولتی، افزود: دولت بهتر است به جای فروش اموال مازاد خود که مانند فروختن کلیه‌های یک انسان برای زنده ماندن است، مزیت‌های اقتصادی استان را احصا و به دنبال ثبت برند آنها باشد تا بتوانیم اقتصاد روستایی استان را به حرکت در بیاوریم.

توان تولیدی استان سمنان
رئیس اتاق بازرگانی سمنان نیز در گفتگو با بازار ضمن اشاره به ظرفیت‌های عظیم تولیدی استان در بخش‌های مختلف، گفت: این استان در زمینه تولیدات صنعتی، معدنی، گردشگری، کشاورزی و … دارای ظرفیت‌های عظیمی حتی برای صادرات است.

دولت بهتر است به جای فروش اموال مازاد خود که مانند فروختن کلیه‌های یک انسان برای زنده ماندن است، مزیت‌های اقتصادی استان را احصا و به دنبال ثبت برند آنها باشد تا بتوانیم اقتصاد روستایی استان را به حرکت در بیاوریم

علی اصغر جمعه‌ای با اشاره به ضرورت حمایت از بخش خصوصی برای برند سازی، گفت: در زمینه زیرساخت‌ها خوشبختانه این استان در وضعیت خوبی قرار دارد و همواره شاهد توسعه تولیدات در بخش‌های مختلف هستیم اما همچنان نیاز به حمایت از تولید داریم.

از سوی دیگر ایجاد پارک اقتصاد دیجیتال در سمنان یکی از اقدامات مثبت استانداری و مسئولان دولتی در این استان است که الحق می تواند نوید دهنده روزهای خوبی باشد هر چند برخی معتقد هستند که بدون تربیت افراد توانمند یا همان مغز افزار که به آن در این گزارش اشاره شد، نمی توان به صورت صد درصدی در این راه موفق بود.

توجه به بخش خصوصی
عدم وجود مغز افزار یا کسانی که درک استفاده از اقتصاد دیجیتال را داشته باشند، عدم حمایت‌های دولتی، نداشتن برنامه مدون برای گذار به سمت اقتصاد دیجیتال، بروکراسی پیچیده، نداشتن برند سازی از مزیت‌های اقتصادی و … در زمره مسائلی هستند که کارشناسان اقتصادی برای گذار از اقتصاد سنتی به سمت دیجیتال به آنها اشاره می‌کنند.

از سوی دیگر توجه به بخش خصوصی یکی از مهمترین موضوعاتی است که می تواند استان سمنان را به سمت اقتصاد دیجیتال رهنمون سازد. مهمترین اصل در این خصوص اعتماد به بخش خصوصی و همچنین کاهش بروکراسی و موانع سرمایه گذاری است تا بتواند مزیته ای اقتصادی را ابتدا شناسایی، سپس برند سازی و بعد از آن به ظرفیت بالفعل در آورد.

نکته قابل توجه اما این است که این مسائل به وضوح قابل رفع هستند و نیاز به یک عزم جدی دارند امروز در بسیاری از استان استان‌های کشور به خصوص در نیمه غربی که پوشش اینترنت آنها ۷۰ درصد هم نیست کارهای بزرگی برای برند سازی دیجیتال صورت گرفته اما در استان سمنان با این پهنه وسیع اینترنت نسل چهار هنوز شاهد این موضوع نیستیم. به نظر می رسد ایجاد پارک اقتصاد دیجیتال در سمنان بتواند این فرصت را برای اجماع در سطح استان بر روی این حوزه ایجاد کند.

کد خبر: ۷۰٬۳۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha