۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۴
شیر گاو؛ سومین محصول تولیدی ایران در ۲۰۱۹| رشد ۰.۸ درصدی بازار جهانی لبنیات
بازارهای جهانی محصولات لبنی بدون لاکتوز می پسندند

شیر گاو؛ سومین محصول تولیدی ایران در ۲۰۱۹| رشد ۰.۸ درصدی بازار جهانی لبنیات

آمارهای جهانی منتشر شده نشان می دهد که در سال ۲۰۲۰ اتحادیه اروپا با تولید ۱۵۷.۵ میلیون تن شیر گاو بزرگترین تولیدکننده جهان بوده است. همچنین گزارشات فائو بیانگر این است که ایران نیز در سال ۲۰۱۹ تولید ۶.۸ میلیون تن شیر گاو را به ثبت رسانده است.

بازار؛ گروه کشاورزی: صنایع لبنی جهانی یکی از مهمترین بخشهای صنعت کشاورزی جهانی است که با تولید و فرآوری شیر حیوانات برخی از دام‌های رایج مانند گوسفند، گاو، بز، بوفالو و شتر سروکار دارد.  شیر بدست آمده از این حیوانات می تواند به طور مستقیم مصرف شود و در فرآورده های لبنی مختلف مانند پنیر، کره، خامه، ماست و شیر خامه ای فرآوری شود. این در حالی که به گفته متخصصان تغذیه محصولات لبنی می توانند مواد مغذی مختلفی مانند کلسیم، پروتئین، روی، منیزیم و ویتامین D و B۱۲ را برای فرد مصرف کننده تامین کند. بنابراین نقش مهمی در رژیم غذایی انسان در سراسر جهان دارند لذا با افزایش تقاضا برای محصولات لبنی و عملکرد فعال آنها در صنایع غذایی جهانی، صنایع لبنی نیز بخشی اساسی در رشد اقتصادهای جهان است.

بر اساس داده های آماری منتشر شده،  تولید کننده اصلی شیر گاو در سراسر جهان در سال ۲۰۲۰ اتحادیه اروپا بوده است. به طوری که در این سال، ۲۸ کشور اتحادیه اروپا در مجموع حدود ۱۵۷.۵ میلیون تن شیر گاو تولید کردند. بنابراین اتحادیه اروپا به عنوان بزرگترین تولید کننده شیر گاو در سراسر جهان، همچنین صادرکننده برتر محصولات لبنی در سال ۲۰۲۰ نیز بوده است.

کشور ایالات متحده نیز با تولید حدود ۱۰۱میلیون تن در جایگاه دوم تولیدکنندگان بزرگ شیر گاو در دنیا قرار گرفته است. این در حالی است که The Dairy Farmers of Ameica مستقر در ایالات متحده بزرگترین بازیکن در بازار جهانی لبنیات است و نیوزیلند دومین شرکت تولید کننده لبنیات به نام Fonterra است. علاوه بر این  وقتی نوبت به فرآوری لبنیات و فرآورده های لبنی می رسد، نستله آمریکا پیشروترین شرکت در آمریکای شمالی است که در سال ۲۰۱۹ حدود ۱۱.۴میلیارد دلار فروش داشته است.

کارشناسان جهانی پیش بینی کرده اند که بازار جهانی لبنیات تا سال ۲۰۲۴ سالانه حدود ۰.۸ درصد رشد کند و در سال ۲۰۲۴ به ارزش ۱۰۳۲.۷ میلیارد دلار برسد

در حالی که بر اساس گزارشات جهانی در سه دهه گذشته، تولید شیر جهانی بیش از ۶۰ درصد افزایش یافته است، از ۵۳۰ میلیون تن در سال ۱۹۸۸ به ۸۵۲ میلیون تن در سال ۲۰۱۹ رسیده است کارشناسان جهانی پیش بینی کرده اند که بازار جهانی لبنیات تا سال ۲۰۲۴ سالانه حدود ۰.۸ درصد رشد کند و در سال ۲۰۲۴ به ارزش ۱۰۳۲.۷ میلیارد دلار برسد.

۱۰ محصول کشاورزی تولیدی ایران در سال ۲۰۱۹

بیشترین گسترش در تولید شیر در آسیا رقم خورده است|  تولید ۶.۸میلیون تن شیر گاو در ایران در ۲۰۱۹
بر اساس آخرین گزارش منتشر شده از سوی سازمان فائو، تولید جهانی شیر در سال ۲۰۱۹ به ۸۵۲ میلیون تن رسیده است که نسبت به سال قبل حدود ۱.۴ درصد افزایش داشته است که عمدتا ناشی از افزایش تولید در هند، پاکستان، برزیل، اتحادیه اروپا، فدراسیون روسیه و اتحادیه اروپا است.

در حقیقت این داده های آماری نشان می دهد که در سراسر مناطق مهم جهانی، آسیا بیشترین توسعه در تولید شیر را به خود اختصاص داده است، پس از آن اروپا، آمریکای شمالی، آمریکای جنوبی، آفریقا، آمریکای مرکزی و کارائیب قرار دارند. با این وجود تولید شیر در اقیانوسیه روندی کاهشی داشته است.

جالب اینجا است که هند بزرگترین کشور تولید کننده شیر در جهان است که سالانه بیش از ۲۲ درصد از کل تولید شیر جهان را تولید می کند. در واقع صنعت لبنیات هند بسیار پراکنده است و تخمین زده می شود ۷۰ میلیون کشاورز در مقیاس کوچک فقط با چند گاو و گاومیش کار کنند!

به این ترتیب رتبه اول تا دهم تولیدکنندگان شیر در جهان در سال ۲۰۲۰ به ترتیب به کشورهای «هند، آمریکا، پاکستان، برزیل، چین، روسیه، آلمان، فرانسه، نیوزلند و ترکیه» اختصاص داشته است.

آمار منتشر شده از سوی فائو همچنین نشان می دهد که ایران در سال ۲۰۱۹ به میزان ۶.۸میلیون تن شیر گاو تولید داشته است و بعد از گندم و نیشکر بیشترین محصول تولیدی ایران در این سال محسوب می شود.

 تولید کننده اصلی شیر گاو در سراسر جهان در سال ۲۰۲۰ اتحادیه اروپا با تولید ۱۵۷.۵ میلیون تن بوده است

نیوزلند؛ بزرگترین صادر کننده شیر جهان| صادرات شیر ایران در ۲۰۱۹ بالغ بر ۵۵ هزار دلار بوده است
در بحث صادرات نیز کشور نیوزلند با صادراتی به میزان ۵.۵ میلیارد دلار در جایگاه اول صادرکنندگان شیر در جهان قرار گرفته است. در واقع صنایع لبنی در نیوزیلند نقشی حیاتی در رشد اقتصادی و درآمد ارزی این کشور دارد.  این کشور به دلیل شرایط طبیعی مناسب برای تولید لبنیات و جمعیت کم، بالاترین سطح خودکفایی لبنیات در جهان را دارد. جالب است بدانید در حال حاضر تعداد گاوهای شیری بیشتر از افراد در نیوزیلند است و طبق انجمن شرکت های لبنی نیوزلند، این کشور هر سال ۹۵ درصد از تولید شیر خود را صادر می کند.

گزارش فائو نشان می دهد که در سال ۲۰۱۹ بعد از نیوزلند کشورهای «آلمان، هلند، بلژیک، آمریکا، فرانسه، استرالیا، امارات متحده عربی، بریتانیا و لهستان» در جایگاه دوم تا دهم صادرکنندگان جهانی شیر جای گرفته اند.

سازمان فائو همچنین اعلام کرده است که ایران در سال ۲۰۱۹، صادراتی به میزان بالغ بر ۸۳ هزار تن به ارزشی بیش از ۵۵ هزار دلار صادرات محصولات لنبی را به ثبت رسانده است که این صادرات در بین ۱۰ محصول صادراتی ایران بعد از «سیب زمینی، سیب، هندوانه،   کیوی سبزیجات، آرد و خرما» در جایگاه هشتم قرار گرفته است.

میزان و ارزش ۱۰ محصول کشاورزی صادراتی ایران در ۲۰۱۹

ثبت واردات ۷۶.۶۲ میلیون تنی شیر در کشورهای مختلف جهان در ۲۰۱۹
بر اساس گزارشات منتشر شده از سوی سازمان فائو در سال ۲۰۱۹، واردات جهانی شیر ۷۶.۶۲ میلیون تن بوده که نسبت به سال قبل ۰.۰۷ درصد رشد داشته است. این در حالی است که این داده های آماری نشان می دهد کشور چین بزرگترین واردکننده شیر در جهان بوده است. همچنین کشورهای «آلمان، بلژیک، هلند، ایتالیا، الجزایر، فرانسه، مکزیک، اندونزی و مالزی» به ترتیب در رتبه دوم تا دهم واردکنندگان جهان قرار گرفته اند.

داده های آماری فائو همچنین نشان می دهد که در سال ۲۰۱۹ ایران هیچگونه واردات شیر را ثبت نکرده است.

پیش بینی می شود که بخش لبنیات بدون لاکتوز طی ۵ سال آینده سالانه ۷ درصد رشد داشته باشد

روندهای آینده صنعت لبنیات جهانی| توجه بازارهای جهانی به محصولات لبنی بدون لاکتوز
یکی از روندهای عمده بازار لبنیات که مشاهده شده این است که مصرف کنندگان در سراسر جهان به دلیل افزایش نگرانی های مربوط به سلامتی، به تدریج به سمت محصولات لبنی با مقادیر کم لاکتوز و شکر روی می آورند به همین دلیل در فروش محصولات لبنی بدون لاکتوز افزایش چشمگیری وجود دارد. جالب اینجا است که محصولات با محتوای لاکتوز کمتر و محصولات لبنی بدون لاکتوز مانند ماست، شیر و پنیر  در طی سال های اخیر در بازار مورد توجه قرار گرفته است. همچنین پیش بینی می شود که بخش لبنیات بدون لاکتوز طی ۵ سال آینده سالانه ۷ درصد رشد داشته باشد.

کد خبر: ۷۰٬۳۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha