۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۷
هشدار به کارفرمایانی که عیدی توافقی می‌دهند؛ برخورد قانونی می‌کنیم
رئیس کمیته دستمزد در شورای عالی کار عنوان کرد

هشدار به کارفرمایانی که عیدی توافقی می‌دهند؛ برخورد قانونی می‌کنیم

توفیقی، رئیس کمیته دستمزد در شورای عالی کار خطاب به بخشی از کارفرمایان متقلب گفت: عیدی توافقی خلاف قانون بوده و در صورت مشاهده با متخلفان برابر قانون برخورد می‌شود.

به گزارش بازار، فرامرز توفیقی در رابطه با پذیرش یا عدم پذیرش عدد عیدی کارگران، خبر داد: عدد عیدی دارای یک فرمول است که برابر با سه برابر دستمزد مصوب آن سال است و به عبارتی اگر کارگری حداقل بگیر باشد، عیدی را دو برابر دریافت می کند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اظهار نظر نماینده کارگران نسبت به عدد مصوب عیدی گفت: این فرمول از دهه ۶۰ مشخص شده و در شورایعالی کار برای آن تصمیم گیری نمی شود و کارفرمایان باید بر اساس این فرمول عیدی را پرداخت نمایند.

توفیقی با بیان اینکه آن هسته از کارفرمایانِ مطاع در برابر قانون که عیدی را پرداخت می کنند، مشکلی را پدید نمی آورند، افزود: با بروز کرونا و سوء استفاده عده ای از این شرایط، اخیرا بحث عیدی توافقی مطرح شده است که خلاف قانونی می باشد.

وی گفت: معدود کارفرمایانی که می خواهند از این فرمول استفاده کنند، خطاب تذکر ما هستند که هرگونه استفاده از عیدی توافقی خلاف قانون است و در صورت مشاهده یا شکایت، کانون عالی ورود کرده و پیگیری حقوقی صورت می گیرد.

توفیقی همه کارفرمایان را به رعایت قانون و اعاده حق از کانال های قانونی تشویق کرد و گفت: با حذف یا کاهش و یا طرح عیدی توافقی، قطعا مشکلی حل نخواهد شد.

رئیس کمیته دستمزد در شورایعالی کار افزود: اخیرا مشاوره رایگان را برای کارگران ایجاد کرده ایم و افرادی که بدلیل امنیت شغلی نگران ورود به حوزه شکایت هستند، به کانون های شورای اسلامی کار شهر خود مراجعه کنند.

همچنین علی اصغر آهنی ها، نماینده کارگران در شورای عالی کار با بیان اینکه کسی که حداقل دستمزد را دارد، کمی بیش از ۳ میلیون تومان عیدی را برای یکسال کارکرد دریافت می کند، اظهار کرد: حقوق های بالاتر از حداقل، حداکثر عیدی دریافتی برای آن ها کمی بیش از ۵ میلیون تومان است.

وی افزود: برای افراد بازنشسته سال گذشته یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان عیدی در نظر گرفته شد که عدد و رقم امسال هنوز مصوب نشده است.

آهنی ها تصریح کرد: عیدی بر اساس قانون سال ۶۹ پرداخت می شود و بخش کارگری میزان عیدی به مراتب بیش از بخش دولتی دارد.

نماینده کارگران در شورایعالی کار ادامه داد: عیدی مصوب است و هر ساله پرداخت می شود؛ لذا مشکل خاصی در این حوزه نداریم.

آهنی ها در بخشی دیگر از مصاحبه با رادیو گفت‌وگو تصرح کرد: عمده مشاغل در کشور خرد و کوچک هستند و قابل کنترل نیستند.

وی اضافه کرد: قانون عیدی مصوب بوده و برای همه کارفرمایان لازم الاجرا می باشد و ما هم تاکید داریم همه باید بر اساس قانون عمل کنند.

آهنی ها افزود: اگر هر کس تخلفی کند، در صورت شکایت موضوع در هیئت های حل اختلاف رسیدگی می شود و قطعا هیئت ها رای خواهند داد.

نماینده کارگران در شورایعالی کار با بیان اینکه کانون تمامی کارفرمایان را در یک سبد می بیند، افزود: امسال ۵۰درصد اشتغال کشور در حوزه خدمات بود که آسیب جدی دیده اند ولی ما هنوز حمایت جانانه ای از مشاغل انجام نداده ایم.

کد خبر: ۷۰٬۳۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha