۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۹
۱۴۶۳ طرح اشتغالزا در روستاهای اردبیل احصا شده است
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اردبیل:

۱۴۶۳ طرح اشتغالزا در روستاهای اردبیل احصا شده است

اردبیل- شایقی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اردبیل گفت: در قالب تدوین برنامه توسعه و اشتغال روستاها تاکنون یک‌هزار و ۴۶۳ طرح اشتغالزا در مناطق روستایی استان احصا و تدوین شده است.

داوود شایقی در گفت‌و گو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: ما تاکنون و در چهار مرحله برای روستاهای اردبیل طرح توسعه و اشتغال را تهیه کردیم که سالانه ۱۲۹ روستا تحت پوشش این طرح ملی و استانی قرار دارند.

وی هدف از تهیه و تدوین طرح‌های توسعه و اشتغالزا را جلوگیری از مهاجرت روستاییان و نگهداشت آنها در مناطق سکونتی‌اشان اشاره کرد و گفت: در همه روستاهای بالای ۴۰ خانوار تهیه طرح آغاز شده و برای چهارمین سال متوالی شاهد تدوین طرح توسعه و اشتغال ۱۲۹ روستا در سالجاری هستیم که تا پایان امسال تدوین آنها به انجام می‌رسد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اردبیل تصریح کرد: براساس برنامه ششم توسعه این کار همزمان با سراسر کشور در استان اردبیل نیز آغاز شده تا با حمایت و پشتیبانی دولت از طرح‌های اشتغالزای روستا، ‌ زمینه توانمندی اقتصادی این مناطق و اشتغال جوانان روستایی فراهم آید.

شایقی نمونه این طرح‌ها را در استان پرورش طیور و ماکیان بومی، گیاهان دارویی، طرح‌های گردشگری و... با ایده‌های نو و خلاقانه اعلام کرد و افزود: مشاور با توجه به پتانسیل هر منطقه و ایده‌ها و طرح‌های توجیهی این برنامه‌ها را آماده کرده تا برای هر روستا تولید محصول و اشتغال متناسب با آن تعریف شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: با استفاده از ظرفیت صندوق توسعه ملی و پرداخت تسهیلات برای این طرح‌ها می‌توان زمینه و فرصت اشتغال و درآمدزایی را برای روستاییان فراهم کرد که در این زمینه برای روستاهای مورد مطالعه بیش از یک‌هزار و ۴۶۳ طرح تهیه و تدوین شده است.

شایقی اضافه کرد: به طور متوسط برای هر روستای مشمول این طرح، چهار طرح اشتغالزا تعریف شده که اغلب این کارها بومی و متناسب با شرایط هر روستاست که از طرح‌های گردشگری و اقامتگاه‌های بومی، سنتی گرفته تا کشت محصولات زراعی، باغی و دامی مد نظر است.

وی بیان کرد: انتظار می‌رود با اجرایی شدن این طرح‌ها در کنار توانمندی اقتصادی روستاییان، زمینه و بستر ماندگاری آنها نیز در این مناطق فراهم آید.

سند آمایش استان در مرحله تصویب نهایی ملی 
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اردبیل در ادامه به نهایی شدن سند آمایش توسعه استان اشاره کرد و گفت: با تصویب سند آمایش استان در کارگروه‌های مختلف این مجلد آماده تصویب در آمایش ملی است که امیدواریم بعد از تصویب نهایی برای اجرا ابلاغ شود.

شایقی از به روزرسانی نقشه‌ها و داده‌های سند آمایش استان متناسب با شرایط کنونی توسعه استان خبر داد و افزود: بعد از تصویب نهایی آمایش ملی قرار است سند آمایش استان‌ها نیز به تصویب برسد که انتظار می‌رود تا پایان امسال این کار به انجام برسد.

وی در ادامه سخنان خود از تدوین سند توسعه ۱۰ شهرستان خبر داد و تصریح کرد: برای توسعه شهرستان‌ها به صورت اختصاصی تدوین این سند در مرحله انجام است که در دو شهرستان محروم گرمی و بخشی از بیله‌سوار با امتیاز و شرایط خاص طرح‌های توسعه‌ای تعریف شده است.

شایقی خاطر نشان کرد: تا پایان امسال سند توسعه شهرستان‌ها تکمیل شده و برای ابلاغ آماده می‌شود.

وی بیان کرد: سند توسعه سه شهرستان در مرحله داوری توسط شرکت ناظر است تا با رفع ایرادات برای اجرا به شهرستان‌ها ابلاغ شود.

کد خبر: ۷۰٬۳۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha