۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۰
انتشار نتایج سومین مرحله از آزمایشهای بالینی «جانسون و جانسون» اوایل هفته بعد
روزشماری برای تایید واکسنی دیگر در دنیا؛

انتشار نتایج سومین مرحله از آزمایشهای بالینی «جانسون و جانسون» اوایل هفته بعد

واکسن جانسون و جانسون یک تفاوت بزرگ با واکسن های تایید شده در دنیا دارد. تفاوت در این است که واکسن جانسون و جانسون برای ایجاد ایمنی تنها به تزریق یک دوز نیاز دارد به همین دلیل با سرعت بیشتری می تواند دنیا را در برابر کرونا ایمن کند.

به گزارش بازار به نقل از واکسن آنلاین، یکی از واکسن هایی در این روزها چشم های زیادی  به آن دوخته شده است، واکسن تولید شده توسط کارخانه زیرمجموعه شرکت جانسون و جانسون در کشور بلژیک است.

این واکسن برای ایجاد ایمنی در برابر کرونا تنها به یک دوز تزریق نیاز دارد و به همین دلیل است که می توان آن را یکی از مهمترین واکسن هایی دانست که دنیا در انتظار تایید آن است. خبرهایی در مورد ارایه درخواست تایید این واکسن به کشورهای کانادا و استرالیا و بریتانیا مخابره شده است و انتظار می رود ظرف هفته های آتی این واکسن برای دریافت تاییدیه استفاده اضطراری در امریکا از اف دی ای  نیز مدارک لازم را ارایه دهد.

 اما  سوال مهم این  است که واکسن  جانسون و جانسون در چه مرحله ای از تولید قرار دارد و چه زمانی اطلاعات کامل در مورد آن ارایه می شود؟ آلکس گورسکی مدیر عامل شرکت  جانسون و جانسون در روز گذشته مصاحبه ای با بیزینس اینسایدر انجام داد و تاکید کرد که نتایج حاصل از سومین مرحله از آزمایشهای بالینی این شرکت اوایل هفته آینده ارایه خواهد شد. بر مبنای این گزارش ۴۵ هزار نفر در سومین مرحله از آزمایشهای بالینی این واکسن شرکت کرده اند و قراربر این بود نتایج تا انتهای ژانویه ارایه شود ولی به نظر می رسد این کار با اندکی تاخیر انجام شود و اوایل فوریه اطلاعات منتشر شود.

وی تاکید کرد:« من بی صبرانه منتظرم تا نتیجه بالغ بر یک سال مطالعه و تحقیق را با مردم در میان بگذارم و امید دیگری برای پایان این پاندمی باشم.»در صورتیکه این نتایج مثبت  باشد، این شرکت برای تایید اضطراری واکسن به اف دی ای درخواست خواهد داد و انتظار می رود ظرف سه هفته پروسه بررسی و تایید واکسن انجام شود و از اوایل مارس این واکسن وارد بازار امریکا شود.

واکسن جانسون و جانسون چه ویژگی هایی دارد
این واکسن را می توان یکی از گزینه های مطلوب دنیا برای مقابله با کرونا دانست زیرا برای ایجاد ایمنی تزریق تنها یک دوز کفایت می کند و شرایط نگهداری خاصی هم ندار. طبق گزارشهای منتشر شده توسط شرکت جانسون و جانسون، این واکسن می تواند تا ماه ها در دمای معمولی یخچال سالم باقی بماند.

این واکسن هم با تکنولوژی ویروس ضعیف شده فعالیت می کند و تا کنون هیچ عارضه جانبی خطرناک و واکنش آلرژیک خاصی بعد از تزریق واکسن گزارش نشده است و همین مساله می تواند سرعت واکسیناسیون را در دنیا افزایش دهد زیرا افراد نیازی به ماندن در محل تزریق برای اطمینان از عدم بروز علایم آلرژیک ندارند.

کشورهای مختلف برای خرید این واکسن قراردادهای بزرگی امضا کرده اند. به عنوان مثال قرار است ۱۰۰ میلیون دوز از این واکسن تا انتهای ژوین سال جاری به امریکا تحویل داده شود و ۲۰۰ میلیون دوز واکسن تا انتهای سال ۲۰۲۱ وارد بازار اتحادیه اروپا شود.

از طرف دیگر قرار است ۲۰۰ میایون دوز واکسم جانسون و جانسون در نیمه اول سال جاری به کشورهای در حال توسعه فروخته شود. اما با توجه به خبرهایی که در مورد چالش ایجاد شده در شرکت برای تولید واکسن ایجاد شد، این سوال مهم به وجود آمد که آیا واکسن ها بر طبق زمان بندی به دست مشتریان می رسد یا خیر؟

 مدیر عامل این شرکت داروسازی اعلام کرده است که با وجود اینکه به دلیل مشکلات ایجاد شده در خط تولید، این شرکت حداقل دو ماه از برنامه تولید خود عقب است ولی می تواند واکسن ها را به موقع به کشورهای خریدار تحویل دهد.شرکت جانسون و جانسون اعلام کرد در سال جاری یک میلیارد دوز واکسن تولید خواهد کرد.

مطالعه روی رژیم تزریقی دو دوز هم در حال انجام است
با وجود اینکه داده های اولیه خبر از کارایی بالاتر از ۸۰ درصدی واکسن جانسون و جانسون بعد از تزریق تنها یک دوز می دهد ولی مقامات شرکت اعلام کرده اند مطالعه برای ارزیابی رژیم تزریق دو دوزی ادامه دارد.

بر طبق اطلاعات موجود در این مطالعه دو دوز واکسن با فاصله دو ماه از هم تزریق خواهد شدو درصورتیکه کارایی این رژیم تزریقی بیشتر باشد، این روش برای ایجاد ایمنی در بدن توصیه می شود. البته انتظار می رود نتیجه این  آزمایشها تا انتهای سال جاری مشخص شود و تا آن زمان دنیا با  تزریق یک دوز واکسن به ایمنی لازم در برابر ویروس کرونا خواهد رسید.

نکته مهم این است که بر مبنای مطالعات انجام شده تا کنون واکسن جانسون جانسون در مقابل انواع جهش یافته ویروس کرونا هم ایمنی ایجاد می کند ولی اطلاعات تکمیلی در اوایل هفته آتی منتشر خواهد شد.

کد خبر: ۷۰٬۲۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha