۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۷
واکسن اسپوتنیک چه ویژگیهایی دارد؟
اولین واکسن کرونا در ایران تایید شد؛

واکسن اسپوتنیک چه ویژگیهایی دارد؟

خبر تایید اولین واکسن خارجی کرونا در ایران را می توان به فال نیک گرفت به خصوص که قرار است ضمن واردات این واکسن، ایران در تولید واکسن اسپوتنیک نیز فعال شود. اما سوال این است که واکسن روسی کرونا چه ویژگیهایی دارد؟

به گزارش بازار به نقل از واکسن آنلاین، به دنبال تایید واکسن اسپوتنیک فایو در ایران و انتشار خبری مبنی بر خرید این واکسن برای مصرف و همکاری مشترک برای تولید واکسن در داخل ایران، این سوال مهم ایجاد می شود که واکسن اسپوتنیک چه ویژگی هایی دارد و دنیا در مورد این واکسن چه می گوید.

رویترز به نقل از وزیر خارجه ایران خبر تایید واکسن اسپوتنیک در روز ۲۵ ژانویه سال ۲۰۲۱ را منتشر کرد و نوشت که قرار است دو کشور در مورد تولید مشترک واکسن در خاک ایران و خرید واکسن از روسیه برای تامین بخشی از نیاز داخل با هم مذاکره کنند.

واکسن اسپوتنیک اولین واکسن تایید شده کرونا در دنیا بود و در ماه اوت سال قبل در کشور روسیه ثبت شد. این واکسن که در بسیاری از کشورها  از جمله مجارستان و برزیل و  مکزیک و امارات مورد استفاده قرار گرفته است و بالغ بر ۲ میلیون دوز از آن در کشور روسیه تزریق شده است، با تکنولوژی مشابه واکسن های آسترازنکا و جانسون و جانسون تولید شده است و تا کنون هیچ یک از افراد دریافت کننده واکسن واکنش های آلرژیک شدیدی را تجربه نکرده اند.اما تفاوت مهم این واکسن که باید در دو دوز تزریق شود و کارایی بالاتر از ۹۰ درصد دارد با واکسن تولیدی شرکت آسترازنکا در این است که در دوز اول واکسن، از آدنوویروس(آدنوویروس -۲۶)  مشابه جانسون و جانسون  استفاده کرده است و برای دوز دوم از آدنو ویروس -۵ که متفاوت از دوز اول است، استفاده کرده است.

با این روش  کارایی واکسن افزایش یافته است زیرا ایمنی ایجاد شده در نتیجه دریافت اولین دوز از واکسن باعث نمی شود تا کارایی دومین دوز از واکسن کاهش پیدا کند. به همین دلیل است که بلومبرگ از واکسن اسپوتنیک به عنوان یکی از هوشمندانه ترین واکسن هایی که برای مقابله با کرونا تولید شده است نام برد و تاکید کرد که این واکسن در زمره قابل اعتمادترین واکسن های موجود در بازار است.

همکاری با استرازنکا، برگ برنده  دیگری برای اسپوتنیک است
 از طرف دیگر  اخبرا خبری از مشارکت روسیه با شرکت آسترازنکا و با هدف ارتقای کارایی واکسن  منتشر شد که نشان داد اروپا هم این واکسن را به عنوان یک واکسن کارآمد و ایمن پذیرفته است.قرار بر این است که در این آزمایشهای مشترک، داوطلبان دوز اول واکسن اسپوتنیک که از آدنوویروس -۲۶ تهیه شده است را استفاده کنند و برای دوز دوم از واکسن آسترازنکا که ساخته شده از آدنوویروس شامپانزه است بهره برداری کنند. این طرح از روز ۱۱ دسامبر سال قبل اجرا شده است ولی نتیجه مطالعات آن هنوز اعلام نشده است. به نظر می رسد این روش تزریق باعث شود تا کارایی واکسن آسترازنکا هم تا مرز ۹۰ درصد ارتقا یابد.

 بلومبرگ در بخشی از گزارش خود نوشت: «بر مبنای اطلاعاتی که اخیرا در مورد واکسن اسپوتنیک منتشر شده است و مشاهده تلاش اروپایی ها برای  تولید مشترک این واکسن در خاک اروپا، به نظر می رسد این واکسن رقیبی بسیار خوب برای واکسن های تولید شده در آزمایشگاه ها و شرکتهای غربی باشد. واکسنی که بتواند دنیا را از این بحران نجات دهد.»

واکسن به زودی توسط سازمان بهداشت جهانی تایید می شود
اما مساله دیگری که در مورد این واکسن وجود دارد این است که درخواست تایید آن به آژانس دارویی اروپا و سازمان بهداشت جهانی داده شده است و نماینده دایم روسیه در سازمان ملل  در مصاحبه ای با خبرگزاری « تاس» اعلام کرد که این واکسن به زودی مورد تایید سازمان بهداشت جهانی قرار خواهد گرفت.

او در این مصاحبه گفت:« ما مدارک لازم برای بررسی واکسن را به سازمان بهداشت جهانی ارایه دادیم و این واکسن را در فهرست واکسن هایی که برای استفاده اضطراری تایید می شوند قرار دادیم.دومین مرحله از ارزیابی و بررسی مدارک ارایه شده در مورد واکسن از روز ۲۲ ژانویه شروع شده است و ما امیدوار هستیم ظرف چند روز آینده این واکسن مورد تایید قرار بگیرد.»

وی با اشاره به افزایش رقابت جهانی در عرصه تولید واکسن گفت: «امریکا به تازگی به ویژگیهای برجسته واکسن روسی پی برده است و دلیل این مساله هم این است که واکسن امریکایی به عنوان اولین واکسن در کشور تایید و عرضه شد. ما این واکسن را برای عرضه به سازمان ملل  و حتی برای تولید در کشورهای دیگر ارایه دادیم و تاکید کردیم که قصد داریم با ایجاد ظرفیتهای تازه تولید مشترک به پایان این همه گیری کمک کنیم. انتظار می رود دریافت تاییدیه سازمان بهداشت جهانی گام بلندی برای ما باشد و در مرحله بعد به سراغ دریافت تاییدیه های منطقه ای و کشورهای دیگر خواهیم رفت.»

کد خبر: ۷۰٬۲۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha