۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۲
صنعت توریسم درمانی از شدت کرونا تب کرد؛ گردشگری سلامت در کما
بازار از خراسان رضوی گزارش می‌دهد؛

صنعت توریسم درمانی از شدت کرونا تب کرد؛ گردشگری سلامت در کما

مشهد- حضور گردشگران سلامت در کلان‌شهر مشهد طی سال‌های اخیر از رشد چشمگیری برخوردار بوده به‌گونه‌ای که سالیانه بیش از ۲۰ هزار نفر و افزون بر ۵۶ ملیت در مشهد مقدس بیمار پذیرش‌شده و خدمات درمانی دریافت کردند اما شیوع کرونا این آمارها را به صفر رسانده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: تکثر و تعدد کلینیک‌های درمانی به‌ویژه کلینیک‌های پوست و مو که در قریب به‌اتفاق خیابان‌های اصلی مشهد مقدس با تابلوهایی با حروف عربی زینت یافته خود گواه این است که مشتریان و بیماران بسیاری به‌ویژه از کشور عراق و کشورهای های حوزه خلیج‌فارس در این شهر تردد داشته و از خدمات مراکز درمانی این شهر استفاده می‌کنند اما مدتی است که در مقابل این واحدهای درمانی خصوصی و عمومی مشتری چندانی از کشورهای عربی و خارجی یافت نمی‌شود و ظاهراً کرونا صنعت توریسم درمانی و گردشگری سلامت را به چالش جدی کشیده است.

نیاز به تبلیغات
اکبر گلمکانی متصدی یکی از کلینیک‌های پوست در مشهد مقدس به ما می‌گوید: متأسفانه از سال گذشته نه‌تنها کرونا بلکه سایر موارد مانند ناامنی‌های اخیر در عراق نیز بر صنعت گردشگری سلامت در کشور و به‌ویژه خراسان رضوی تأثیرگذاشته است.

وی توضیح می‌دهد: اگرچه کرونا مزید بر علت شد و تعداد بیماران ورودی را به صفر رساند اما این موضوع را باید یک فرصت برای بهره‌برداری از تهدیدهای امروزی دانست.

گلمکانی بابیان اینکه در حوزه گردشگری سلامت ترکیه به یک کشور جدی و رقیب تبدیل شده است، می‌گوید: شما در قریب به‌اتفاق برنامه‌های ماهواره‌ای شاهد تبلیغات برای دریافت خدمات درمانی در ترکیه هستید و لذا تبلیغات یکی از حلقه‌های مفقوده در این راستا است که به آن توجهِ چندانی نشده است.

این مدیر داخلی کلینیک درمانی یادآور می‌شود: از مهرماه سال گذشته با توجه به تحولات منطقه و ناآرامی‌ها در کشور عراق تعداد گردشگران سلامت مراجعه‌کننده به این مرکز کاهش یافت و همگام با شیوع بیماری کرونا و بستن مرزها طی چند ماه گذشته آمار مراجعه کنندگان به شدت کاهش یافت.

وی عنوان می‌کند: متأسفانه در طی ماه‌های گذشته تعداد بیماران به صفر رسیده است و لذا ما مجبور شدیم بسیاری از نیروهای این مجموعه را تعدیل کنیم.

گلمکانی بابیان اینکه انتظار می‌رود با تبلیغات و فراهم‌سازی بستر حضور توریست‌های خارجی همراه با پروتکل‌های بهداشتی به‌صورت جدی‌ دنبال شود اذعان می کند: بخش مهمی از اقتصاد این استان بر ظرفیت‌های صنعت گردشگری اتکا دارد و لذا نیم توان در برابر مشکلاتی این‌چنین بی‌توجه و بی‌برنامه رفتار کرد.

دوران پساکرونا را دریابیم
حسین رضوی یکی از فعالان حوزه سلامت نیز در این رابطه به بازار می‌گوید: بازار گردشگری سلامت ایران به دلایلی از قبیل سیاست‌های نادرست، چند متولی بودن، دلال محور بودن و غیره نیازمند بازنگری اساسی در سیاست‌ها و تجدید ساختار  است.

وی اذعان می کند: گرچه کرونا فرصت ارزآوری را از این صنعت گرفت اما از حالا باید به فکر دوران پس از کرونا باشیم تا بتوانیم پس از پایان این بیماری به نحو احسن از شرایط استفاده کنیم.

رضوی می افزاید: در این مسیر نیاز است تا وزارت میراث فرهنگی و هم‌چنین وزارت امور خارجه ا ارائه تسهیلات  و یا مشوق‌هایی  پایه‌های این صنعت را برای دوران پساکرونا حفظ کنند.

وی یکی از ضعف‌های عمده این بازار را عدم بازاریابی مناسب در کشورهای مبدأ برای آشنایی و ترغیب گردشگران برای سفر به ایران و دریافت خدمات موردنیاز می‌داند و می‌گوید: اکثر گردشگران سلامت در کشور ما از کشورهای همسایه نظیر افغانستان، عراق، آذربایجان و غیره هستند، بنابراین پیشنهاد می‌شود، شرکت‌های مذکور بازارهای جدیدی را در کشورهای آمریکای جنوبی و آفریقا جست‌وجو کنند.

محدودیت سفر
در همین راستا رئیس انجمن حرفه‌ای گردشگری سلامت خراسان رضوی در گفت‌وگو با بازار و پاسخ به این سؤال که آمار گردشگری چند درصد کاهش داشته است به بازار گفت: از ابتدای سال تقریباً آماری وجود نداشته که بخواهیم درصدی برای آن اعلام کنیم.

حسین نیکونام با اشاره به اینکه متأسفانه تعداد گردشگران سلامت بسیار اندک و انگشت‌شمار بوده است  و  تنها شامل موارد اورژانسی بوده افزود: آمار بیماران و گردشگران سلامت به‌صورت خیلی محدود و با معرفی کنسولگری‌ها و سفارتخانه‌هابوده و این افراد نیز به‌طورمعمول اشخاصی بودند که در کشورهای بازار هدف برای آن‌ها ویزا صادرشده بود.

وی بابیان اینکه در این مدت مرزهای زمینی مسدود و هم‌چنین تعداد پروازهای خارجی نیز کاهش داشت، ادامه داد: در چندین ماه گذشته حدود دو پرواز در هفته داشتیم که هرکدام حدود ۱۲۰ الی ۱۳۰ مسافر داشتند که عمده این افراد با ویزای T به معنای ویزای درمانی سفر داشتند.

رئیس جامعه حرفه‌ای گردشگری سلامت ایران اظهار کرد: بر اساس آمار هفته‌ای دو پرواز به مشهد و هفته‌ای دو پرواز نیز به تهران از کشور عراق و افغانستان و عمان در حوزه گردشگری سلامت داشتیم که به هیچ وجه قابل توجه نبود.

وی بیان کرد:عمده پروازها در این حوزه از همین کشورهای یادشده بوده و از آن جا که مرزهای زمینی هم چنان مسدود است و آمار مسافران که از طریق هوایی نیز وارد کشور شده‌اند چندان بالا نیست لذا بسیاری از مراکز با کمبود مشتری روبرو شدند.

نیکونام با بیان اینکه در حال حاضر، حدود دو پرواز از شرکت هواپیمایی  العراقیه از بغداد به مشهد انجام می‌شود و در همین راستا از بغداد به تهران و  از بصره به تهران  و نیز از مزار شریف، هرات و کابل نیز به مشهد پرواز داریم  افزود: این در حالی است که در هیچ‌کدام از این پروازها، شرکت‌های گردشگری سلامت و مراکز درمانی ما به‌صورت مستقیم نقشی ندارند و مسافران این پروازها، ویزای خود را در کشور مبدأ با همراهی دلالان می‌گیرند.

رئیس جامعه حرفه‌ای گردشگری سلامت ایران از لین موضوع به عنوان یک مشکل جدی یاد کرد و ادامه داد: متاسفانه این افراد بدون اطلاع و هماهنگی مجموعه ما به کشور وارد می‌شوند و معضلات مختلفی در اثر این ناهماهنگی برای ما چه در حوزه اجتماعی، اقتصادی و چه در حوزه بهداشت و درمان ایجاد می‌کنند.

وی در راستای بهبود اوضاع این صنعت پیشنهاد داد تا به‌صورت هدفمند  و سازمان‌دهی شده، ورود گردشگران سلامت خارجی به ایران را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی دنبال شود.

نیکونام اظهار کرد: ازآنجاکه بیماران خارجی آورده ارزی خوبی برای کمک به اقتصاد کشور دارند و از مسیر هوایی می‌توان آن ها را از نظر سلامتی غربال کرد لذا باید از این فرصت استفاده کرد و شیوه نامه کنترل شده ای را تنظیم و بستر حضور آن ها را در کشور فراهم کرد.

صفحه آخر
در شرایط فعلی که قیمت ارز در کشورمان افزایش چشمگیری یافته و همه‌گیری کرونا نیز انواع دیگر گردشگری را به تعطیلی کشانده، می‌توانیم ایران را به بهشتی برای بیماران خارجی تبدیل کنیم که متأسفانه هنوز اتفاق خاصی در این زمینه نیفتاده است.

کشور ما و به‌ویژه خراسان رضوی بنا به دلایل مختلف می‌تواند مقصد مناسبی برای گردشگران سلامت سراسر جهان باشد. چراکه، ایران علاوه بر اینکه پیشینه تاریخی و سبقه درخشانی در علم پزشکی دارد، به دلیل قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی خاص پتانسیل‌های گران‌بهایی در این حوزه دارد. ضمن اینکه بالا رفتن نرخ ارز در کشورمان نیز می‌تواند در این مورد خاص نوعی فرصت تلقی شود که هزینه‌های درمان مسافران خارجی را به میزان چشمگیری کاهش می‌دهد.

کد خبر: ۷۰٬۲۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha