۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۴
فتح ابَرکانال ۵۰۰ هزاری؛ برای حفظ نقدینگی چه باید کرد؟
تحلیل هفتگی؛

فتح ابَرکانال ۵۰۰ هزاری؛ برای حفظ نقدینگی چه باید کرد؟

شاخص کل بورس در پایان معاملات چهارشنبه هفته گذشته در جایگاه ۴۷۸ هزار واحدی ایستاده بود و اکنون در جایگاه ۵۲۴,۳۹۴.۱۲  ایستاده است، یعنی بورس بیش از ۴۶ هزار واحد رشد کرده است.

بازار- وحید بلالی: بورس ابتدای معاملات این هفته را با نگرانی بیش از حد از ریزش آغاز کرد، تنها یکی از دو عامل اعلام رسمی کرونا در ایران و رفتن ایران به لیست سیاه FATF برای ریزش بازار کافی بود، همزمان شدن این دو در روز جمعه نگرانی را به شدت افزایش داده و احتمال خروج از بورس در برخی از سرمایه گذاران را تقویت کرد، اما بازار به شکل دیگری در روز شنبه رفتار کرد.

عملکرد مناسب صندوق های بازارگردان

در حادثه ترور شهید سلیمانی از عملکرد نامناسب صندوق های بازارگردان انتقاد کرده و تصریح کرده بودیم اگر اجازه ریختن بازار در روز اول معاملات بعد از ترور شهید سلیمانی داده می شد اوضاع بازار به مدت یک هفته به شدت قرمز نمی شد.

برعکس ترور شهید سلیمانی و عملکرد نامناسب صندوق های بازارگردان در آن هفته، وضعیت در این هفته متفاوت بوده و صندوق های بازارگردان با حرفه ای گری تمام وضعیت را مدیریت کردند، در ابتدای معاملات روز شنبه بازار بیش از ۱۱ هزار واحد فروریخته و تمام زور فروش همین مقدار بود، صندوق های بازار گردان این بار دو ساعت بعد از ریزش دست به کار شدند و رفته رفته بر خرید خود افزوده و توانستند هر لحظه بر فشار فروش کمتر کرده و بر فشار تقاضا بیافزایند. این استراتژی مناسب باعث شد شاخص کل بورس در پایان معاملات به اندازه بیش از ۳ هزار واحد رشد کند.

رشد ۴۶ هزار واحدی در پایان معاملات هفته

شاخص کل بورس در پایان معاملات چهارشنبه هفته گذشته در جایگاه ۴۷۸ هزار واحدی ایستاده بود و اکنون در جایگاه ۵۲۴,۳۹۴.۱۲  ایستاده است، یعنی بورس بیش از ۴۶ هزار واحد رشد کرده است، این رشد چند پیام دیگر نیز داشت و آن هم فتح ابر کانال ۵۰۰ هزار واحد در اسفند ماه بود که هیچ تحلیلگری تا چند ماه پیش آن را پیش بینی نمی کرد، ریختن ترس بازار ایران از FATF نکته دیگری است که باید به آن اشاره کرد، برخی از رسانه ها و تحلیلگران اعلام لیست سیاه FATF را آغاز روند اصلاح عمیق بورس دانسته بودند این تحلیل حتی در کارشناسان سازمان بورس نیز به صورت جدی پیگیری می شد اما با قرار گرفتن ایران در این لیست هیچ تاثیری را در بازار سرمایه ایران حداقل در این هفته شاهد نبودیم.

نکته قابل توجه دیگر، تاثیر مثبت کرونا بر بورس بود، بورس ایران بر عکس بورس های دنیا با کرونا افزایشی شده و سهام گروه های غذایی، دارویی و برخی از گروه های دیگر به شدت افزایشی شد.

البته از رشد بی وقفه بورس نباید بسیار خوشحال بود، زیرا تک بازار بودن بورس همانقدر که جذاب و شیرین است می تواند خطرناک هم باشد، دولت باید در کنار این بازار، بازارهای سرمایه ای دیگر را نیز فعال کند به عنوان نمونه بازار سکه آتی می تواند راهکار باشد اگر به درستی مدیریت شود.

تک بازار بودن در مواقع صعودی بسیار مناسب بوده اما در زمان اصلاح قیمتی بسیار سهمگین و خطرناک است، البته دولت تا پایان سال چاره ای دیگر جز بورس را برای خود نمی بیند اما برای سال آینده از همین امروز باید اندیشه کرد زیرا اگر بازار ریزشی شود و به خواب عمیق فرو رود اعتماد جلب شده مردم به بورس به یک باره فروخواهد ریخت.

رشد زمانی پایدار خواهد بود که ابتدا زیر ساخت های آن محیا باشد، بازار بورس ایران برای رشد عمیق خود باید زیرساخت های سرمایه گذاری در ایران را به سرعت محیا کند، شاید سازمان بورس برای انجام این کار تنها دو ماه فرصت داشته باشد، انجام ابزار فروش تعهدی گام ابتدایی و بسیار مناسبی برای این اقدام است اما این ابزار هم باید با استانداردهای جهانی باشد وگرنه نه تنها مفید نخواهد بود بلکه به بازار پیش رونده نیز ضربه اساسی خواهد زد، بورس ایران در ابتدای روند رشد و بزرگ شدن و همه گیر شدن قرار دارد و باید این فرصت را غنیمت شمرد وگرنه جلب اعتماد عمومی بعد از دست رفتن بسیار سخت بوده و شاید پروسه ای چندین ساله باشد.

کد خبر: ۷٬۰۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha