۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۸
بی تدبیری در کشت و گرانی در بازار/ کرمان مساعد تولید گوجه در زمستان

بی تدبیری در کشت و گرانی در بازار/ کرمان مساعد تولید گوجه در زمستان

کرمان – مردم این روزها شاهد گرانی بی سابقه گوجه فرنگی هستند در صورتیکه با افزایش تولید این محصول در استان کرمان می توان جلوی کاهش عرضه و افزایش قیمت را گرفت.

به گزارش خبرگزاری بازار به نقل از خبرگزاری مهر مردم استان کرمان این روزها بیش از هر زمان دیگر واژه ای به نام «اصلاح الگوی کشت» و یا «کشت محصولات جالیزی خارج از فصل  یا کشت استمرار » را می شوند اما در عمل پدیده های ناشی از عدم رعایت الگوی کشت موجب می شود در برخی از فصول سال کشاورزان در زمان برداشت با افت شدید قیمت محصول مواجه شوند و از سوی دیگر در برخی از فصول سال کشاورزان همان محصول را برای عرضه به بازار کشت نمی کنند و مردم نیز مجبور می شوند کالای مورد نیاز را با قیمت های بالاتر از سایر استان ها تهیه کنند.

از جمله این محصولات گوجه فرنگی است؛ این روزها اگر به بازار مصرف در شهر کرمان مراجعه کنید گوجه با قیمت هایی بین ۱۲ هزار تا ۱۵ هزار تومان به مصرف کننده عرضه می شود و اکثر این گوجه ها کیفیت مطلوب نیز ندارند.

این در حالیست که اگر در همین فصل از سال به شهرستان های جنوبی استان کرمان سر بزنید برخلاف سایر مناطق کشور دمای هوا در این مناطق همچنان بالاست و مردم روزهای گرمی را سپری می کنند.

رودبار جنوب، قلعه گنج، جیرفت، عنبرآباد، منوجان، فاریاب، کهنوج به سادگی می توانند حداقل برای تامین نیاز استان کرمان مزارع را زیر کشت گوجه فرنگی ببرند.

توقف کشت گوجه در زمستان  کاهش عرضه در بازار

اما در حال حاضر کشت این محصول متوقف شده و کرمان به وارد کننده گوجه تبدیل شده است این امر دو بعد منفی در بر دارد اول اینکه کشاورزان از مزایای کشت گوجه محروم می شوند و از سوی دیگر مصرف کنندگان نیز مجبور می شوند هزینه بیشتری برای خرید گوجه صرف کنند.

گفته می شود طبق برنامه ریزی که وزارت جهاد کشاورزی انجام داده کشت زمستانه این محصول به استان های بوشهر و هرمزگان واگذار و کشت محصول در بهار را استان کرمان انجام می دهد، اما طبق شواهد کشت گوجه در فصل بهار در شهرستان های مختلف هرمزگان و بوشهر هم انجام و عملا موجب افزایش عرضه محصول در بازار و افت قیمت می شود.

بطوریکه کشاورزان کرمانی در فصل بهار شاهد افت قیمت گوجه تا ۲۰۰ تومان هستند و در زمستان همین محصول را ۱۵ هزار تومان می خرند!

هر سال نزدیک به ۱۲ هزار هکتار مزرعه در جنوب استان کرمان زیر پوشش کشت بهاره گوجه می رود اما در حال حاضر کشت این محصول در مزارع جنوب کرمان دیده نمی شود.

یکی از کارشناس کشاورزی در جنوب کرمان که خود کشاورز است در گفتگو با مهر می گوید: در این فصل از سال استان کرمان بیشتر به سمت کشت سیب زمینی و پیاز سوق داده می شود و کشت گوجه نیز در این فصل متوقف می شود هر چند که به صورت محدود در ماه مهر، نیز شاهد کشت گوجه در برخی از شهرستان ها هستیم که عمدتا مصرف محلی دارد.

کشت گلخانه گوجه می تواند مشکل کشور را رفع کند

محمد عباسی می گوید: با توجه به پیشرفت علم به سادگی می توان با توسعه کشت گوجه فرنگی در فصل پاییز و زمستان تولید این محصول را در جنوب کرمان گسترش داد.

وی گفت: کشت گلخانه ای هم اکنون در شهرستانهای جنوبی استان توسعه قابل توجه دارد و به سادگی می توان زمینه را برای کشت گوجه با توجه به سود دهی که وجود دارد مهیا کرد.

زهرا اقبالی یکی دیگر از کشاورزان می گوید: گوجه جنوب کرمان زمانی برداشت می شود که در خوزستان، سیستان بلوچستان، هرمزگان، فارس و بوشهر نیز گوجه برداشت و وارد بازار مصرف می شود، خوشبختانه در سال جاری مشکلات افت قیمت محصول کمتر شده بود اما در سال های قبل قیمت گوجه آنقدر کاهش پیدا می کرد که مجبور می شدیم محصول را برداشت نکنیم و از ان به عنوان غذای دام استفاده کنیم.

وی افزود: افزایش قیمت گوجه در کشور به دلیل کمبود عرضه است در واقع تولید کنندگان در فصل زمستان نمی توانند نیاز بازار مصرف را تامین کنند و دقیقا همین امر موجب افزایش قیمت می شود.

وی گفت: کشاورزان در جنوب کرمان آمادگی کامل دارند که با توسعه کشت گوجه فرنگی ضمن حل مشکل زمینه اشتغال و افزایش تولید و حتی صادرات محصول را هم فراهم کنند.

یکی از صادر کنندگان محصولات کشاورزی جنوب کرمان نیز می گوید: در کنار تامین نیاز بازار مصرف در داخل کشور در صورت توسعه کشت گوجه در فصل زمستان می توانیم زمینه را برای بازاریابی و ارزآوری مهیا کنیم.

علی قاسمی ادامه داد: سالانه در جنوب کرمان بیش از ۴۵۰ هزار تن گوجه فرنگی برداشت می شود که به دلیل نیاز داخلی اکثر این محصول در بازار داخل مصرف می شود که در آن زمان نیز قیمت گذاری محصول به صورت رقابتی با سایر استان ها مشخص می شود.

رودبار جنوب می تواند بخش عمده ای از نیاز بازار داخلی را تامین کند

وی تصریح کرد: برداشت محصول گوجه کرمان عملا از ۲۵ اسفند ماه آغاز می شود که رودبار جنوب نقش عمده ای در این زمینه دارد، در فصل زمستان رودبار جنوب یکی از مناطقی از استان به شمار می رود که با دمایی که گاه به ۳۰ درجه هم می رسد می تواند کشت گوجه را انجام دهد و عواید آن هم می تواند در زمینه رفع محرومیت زدایی در این منطقه محروم استفاده شود و هم ایجاد اشتغال صورت گیرد.

قاسمی افزود: رودبار جنوب به تنهایی می تواند نیاز بازار داخلی را هم رفع کند چون ۵۰ درصد گوجه تولیدی در استان کرمان در این شهرستان تولید و روانه بازار مصرف می شود.

وی گفت: در زمان برداشت بهاره طی سال جاری گوجه کرمان حداکثر به قیمت تمام شده هزار و ۲۰۰ تومان به دست خریدار عمده محصول رسید در صورتیکه در بسیاری از روزهای فصل برداشت قیمت زیر هزار تومان بود که با توجه به افزایش هزینه های تولید طی سال آینده پیش بینی می شود این قیمت حداکثر ۳۰۰ تا ۴۰۰ تومان افزایش یابد.

محمود احمدی یکی از کارشناسان کشاورزی جنوب کرمان می گوید: اقلیم شهرستان ها جنوبی کرمان کاملا برای توسعه کشت محصولات کشاورزی مناسب است ضمن اینکه به راحتی می توان با استفاده از روش های نوین، کشت گلخانه ای گوجه را افزایش داد.

وی تصریح کرد: در صورتیکه مسئولان از قبل تدبیر کرده بودند به راحتی می توانستیم نیاز بازار را در استان کرمان تامین و همچنین محصول را روانه استان های مختلف کنیم.

وی گفت: در حال حاضر نیز استان کرمان با توجه به منابع آبی و آب و هوا یکی از قطبهای تولید محصولات کشاورزی است.

احمدی افزود: سالانه ۴.۵ تا ۵ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در جنوب کرمان تولید می شود که محصولات گلخانه در این زمینه نقش قابل توجهی دارند.

با کمی برنامه ریزی و رصد وضعیت اقلیمی استان های مختلف به سادگی می تواند تولید گوجه فرنگی را در مناطق گرمسیر در فصل پاییز و زمستان افزایش داد و بار تولید محصول در فصل بهار را نیز کاهش و به تولید محصولاتی پرداخت که زمینه صادرات دارند و در خصوص تامین ارز نیز گره گشا باشیم.

کد خبر: ۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha