۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۸
قیمت‌های اعلامی سازمان حمایت یا ستاد تنظیم بازار مبنای بازرسان تعزیرات حکومتی است
مدیرکل سازمان تعزیرات حکومتی استان تهران:

قیمت‌های اعلامی سازمان حمایت یا ستاد تنظیم بازار مبنای بازرسان تعزیرات حکومتی است

اسفنانی، مدیرکل سازمان تعزیرات حکومتی استان تهران بیان کرد: مبنا برای ما آن قیمتی است که سازمان حمایت یا ستاد تنظیم بازار اعلام می‌کند و مازاد بر آن گران‌فروشی است.

به گزارش بازار، محمدعلی کمالی سروستانی با بیان اینکه بازار مرغ یک بازار عرضه و تقاضا است، گفت: زمانی که عرضه مناسب و به اندازه تقاضا باشد، بازار یک حالت تعادلی دارد.

وی اظهار کرد: در یک ماه گذشته وضعیت عرضه خوب بوده چون جوجه ریزی مناسبی انجام شده و به اندازه نیاز می‌باشد. حتی تا هفته گذشته مازاد تولید هم داشتیم که قیمت داشت روند کاهشی پیدا می‌کرد و مرغداران انتظار داشتند شرکت پشتیبانی وارد شود و خرید انجام شود.

مشکلی در تولید مرغ نداریم
مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی کشور به وضعیت تولید مرغ در کشور اشاره و عنوان کرد: ما در آذرماه ۱۱۲ میلیون قطعه جوجه ریزی داشتیم و در دی ماه ۱۲۰ میلیون قطعه جوجه ریزی انجام شده است و احتمالا در بهمن ماه هم میزان جوجه ریزی افزایش پیدا خواهد کرد و به ۱۲۵ میلیون قطعه جوجه ریزی خواهد رسید. لذا به لحاظ تولید مشکلی نداریم.

وی ضمن انتقاد از بالا بودن هزینه‌های تولید، بیان کرد: امروز یک کیلوگرم مرغ بدون محاسبه سود حداقل ۱۵ هزار و ۲۴۹ تومان برای مرغدار هزینه دارد و با احتساب سود ۱۲ درصد یک کیلومرغ زنده حدود ۱۷ هزار تومان برای مرغدار تمام می‌شود.

هنوز از قیمت اعلامی تنظیم بازار عقب هستیم
کمالی سروستانی با اشاره به آمار قیمت مرغ از ابتدای سال تاکنون متذکر شد: از ابتدای سال تا کنون میانگین قیمت مرغ زنده ۱۲۴۸۷ تومان بوده و میانگین مرغ کشتار شده گرم درب کشتارگاه ۱۷۲۹۸ تومان بوده است. یعنی ما واقعا از قیمتی هم که کارگروه تنظیم بازار اعلام کرده هنوز عقب هستیم و این در حالی است که هزینه‌های تولید از آن چیزی که کارگروه تنظیم بازار اعلام کرده خیلی بالاتر است و این پایداری تولید را به خطر می‌اندازد.

وی با انتقاد از عملکرد کارگروه تنظیم بازار برای تعیین قیمت مرغ گفت: مهرماه کارگروه تنظیم بازار قیمت‌ها را تعیین کردند و دو هفته بعد قیمت نهاده افزایش پیدا کرد، همچنین دارو و اکسن و مواد ضد عفونی بیش از حد افزایش پیدا کرد. هزینه حمل و نقل هم ۳۰ درصد بالا رفت. واقعا فشاری که امروز به تولیدکننده می‌آید غیرقابل تحمل است. باید در مبناگذاری قیمت‌ها دقت شود.

مرغ تبدیل به کالای تره باری شده است
مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی کشور با اظهار به اینکه مرغ تبدیل به کالای تره باری شده است، تصریح کرد: مصرف مرغ در کشور عموما گرم است بخشی از مرغ را شرکت پشتیبانی به دو منظور ذخیره می‌کند؛ تنظیم بازار و حفظ ذخیره استراتژیک کشور. در مواردی که بازار نوسان پیدا می‌کند شرکت پشتیبانی می‌تواند از ذخایر موجود وارد بازار کند و بازار را متعادل نماید. ولی عموما چون مردم ما مرغ را گرم مصرف می‌کنند لذا مرغ یک کالای تره باری شده و از قواعد کالاهای تره باری تبعیت می‌کند.

وی به جهش تولید در تولید مرغ اشاره و متذکر شد: برای جهش تولید باید تولیدکننده پشتیبانی شود و اگر این اتفاق نیفتد قطعا ما با زیان مواجهیم. دخالت‌های مصلحتی دولت بعضی وقت‌ها علاوه بر اینکه بازار را تسهیل نمی‌کند بلکه بازار را خرابتر هم می‌کند.

در ادامه محمدعلی اسفنانی در خصوص نحوه تعیین محاسبه قیمت کالاهای مصرفی توضیح داد و گفت: محاسبه قیمت تمام شده برای هر کالایی چه در ستاد تنظیم بازار و چه در سازمان حمایت از مصرف کنندگان تعیین می‌شود. آنها به ما عددی را اعلام می‌کنند که عدد مبنایی قرار می‌گیرد و اگر از این قیمت بالاتر فروخته شد ما آن را تحت عنوان گرانفروشی تحت تعقیب قرار خواهیم داد.

وی با تاکید بر اینکه برای تعیین قیمت مرغ باید تمام مولفه‌های تاثیر گذار لحاظ شود، اظهار کرد: کارشناس‌های سازمان حمایت از مصرف کنندگان مدارک مربوط به مرغداران را از قیمت جوجه یک روزه‌ای که خریداری می‌کنند و دیگر هزینه‌های دیگر مورد بررسی قرار می‌دهند و در نهایت قیمتی که تحت عنوان قیمت تمام شده مطرح می‌شود برای ما مبنا قرار می‌دهند. طبیعتا ممکن است آن قیمتی اعلامی مطلوب تولید کننده یا مصرف کننده نباشد.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران بیان کرد: مبنا برای ما آن قیمتی است که سازمان حمایت یا ستاد تنظیم بازار اعلام می‌کند و مازاد بر آن گران فروشی است. البته گاهی شده کمتر از آن قیمت هم فروخته شده باشد مثلا در هفته گذشته به خاطر مازاد تولیدی که بود قیمت‌ها حتی از قیمت مصوب پایین تر بود.

وی با اظهار به اینکه قیمت مبنا برای ما همان ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومانی است که مشخص کشده، گفت: اگر ستاد تنظیم بازار یا سازمان حمایت به این نتیجه رسید که قیمت تمام شده بالاتر از این قیمت است قطعا آن برای ما مبنا خواهد بود البته امیدواریم به این وضعیت نرسیم چون مصرف کنندگان از افزایش قیمت‌ها گله مند هستند.

اسفنانی با اشاره به اینکه خوشبختانه سازمان حمایت قیمت قطعه بندی مرغ را هم اعلام کرده است، بیان کرد: قبلا برخی از شرکت‌ها تحت عنوان قطعه بندی مرغ را با قیمت ۲۰ هزار و ۴۰۰ خریداری می‌کردند بعد آن را قطعه بندی و بسته بندی می‌کردند و گاهی تا سه چهار برابر قیمت‌های اعلامی عرضه می‌شد. سازمان تعزیرات موضوع را بررسی کرد و تخلفات را تحت عنوان گرانفروشی به سازمان ارسال و رسیدگی و حکم صادر شد. ین شرکت‌ها هم باید برای قیمت‌هایشان مبنای قیمتی داشته باشند وگرنه اگر مقررات مربوطه لحاظ نشود در حق مردم تخلف خواهد شد.

کد خبر: ۶۹٬۹۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha