۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۲
تاکید بر تقویت همکاری‌های تهران-پکن
در گفتگوی رؤسای مجالس ایران و چین مطرح شد

تاکید بر تقویت همکاری‌های تهران-پکن

قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی و جان شو، رئیس کنگره ملی چین پیش از ظهر امروز در نشست رسمی و وبیناری گفتگو و تبادل نظر کردند.

به گزارش بازار، محمدباقر قالیباف در ابتدای این گفتگوی ویدئو کنفرانسی با تبریک فرارسیدن عید بهاره و سال نوی چینی، به پیشینه تاریخی و طولانی مراودات دو ملت اشاره کرد و گفت: با پیروزی انقلاب اسلامی روابط دو کشور وارد دوران نوینی از همکاری‌ها در عرصه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی، سیاسی - پارلمانی گردید و دیدگاه‌های مشترک در قبال تحولات بین المللی و منطقه‌ای موجب تحکیم و تقویت هرچه بیشتر روابط فیمابین شد.

وی افزود: باور داریم که آینده از آن آسیا و کشورهای مستقل است و ما نگاه به حوزه مهم تمدنی، تاریخی، فرهنگی و اقتصادی قاره آسیا را فرصتی مهم برای مردم این قاره پهناور میدانیم.

قالیباف تأکید کرد: روابط دوستانه تهران - پکن متأثر از روابط با سایر کشورها و شرایط بین المللی نبوده و نخواهد بود و براساس همکاری و منافع مشترک در همه حوزه‌ها پیش خواهد رفت. اراده رهبران دو کشور بر توسعه و تحکیم هرچه بیشتر مناسبات دوجانبه است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با تبریک موفقیت چین در مبارزه با بیماری کرونا و به ویژه تهیه واکسن آن از کمک‌های پکن به جمهوری اسلامی ایران در جهت مقابله با این بیماری قدردانی کرد و به دستاوردهای مهم جمهوری اسلامی ایران در تولید واکسن اشاره و تلاش‌های مشترک کادر درمانی - بهداشتی و علمی ایران و چین را ستود.

تأکید بر همکاری با چین در تولید واکسن کرونا
وی بر استمرار همکاری دو کشور در مبارزه با ویروس کرونا و تولید واکسن تاکید کرد.

قالیباف در ادامه، همکاری‌های پارلمانی فیمابین را بخش مهمی از روابط دو کشور خواند و افزود: مجالس ایران و چین در عرصه‌های مختلف منطقه‌ای و دوجانبه همکاری‌های سازنده و مؤثری دارند و در آینده نیز سطح همکاری پارلمانی متناسب با روابط دو کشور توسعه و گسترش خواهد یافت.

وی ضمن تأکید بر حمایت مجلس شورای اسلامی از راهکارهای تسهیل کننده و شتاب دهنده مناسبات دو کشور در عرصه‌های مختلف تصریح کرد: ایران علاقمند به ارتقاء سطح همکاری‌ها در همه بخش‌های مورد علاقه طرفین میباشد.

قالیباف همچنین از موضع قاطع چین در رد تحریم‌ها علیه ملت ایران قدردانی کرد و افزود: روابط ایران و چین به صورت مستقل حائز اهمیت راهبردی است و متأثر از تحول در سایر کشورها نبوده و نیست.

وی بر اهمیت احترام همه طرف‌ها به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی چین تأکید کرد.

در این نشست آقای جان لی شو رئیس کنگره ملی خلق چین با اشاره به پنجاهمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک دو کشور گفت: گفتگو و رایزنی میان روسای مجالس ایران و چین در آغاز سال میلادی جدید نشاندهنده تعمیق روابط سازنده دو کشور است.

وی افزود: همانگونه که رهبری چین تاکید دارند، روابط دوستانه جمهوری خلق چین و جمهوری اسلامی ایران نشأت گرفته از پیشینه تاریخی همکاری‌های دو کشور در زمان‌های سخت و حمایت‌های بیدریغ در مسائل مهم فیمابین است.

رئیس کنگره ملی خلق چین با اشاره به اهمیت مراودات و تبادلات پارلمانی در توسعه مناسبات دوستانه در کشور بر آمادگی مجلس چین بر تقویت و تحکیم همکاری‌های پارلمانی فیمابین تاکید کرد.

وی افزود: دولت و پارلمان چین سیاست آمریکا و اعمال تحریم علیه کشورها را محکوم می‌کنند.
جان لی شو بر پایبندی و حمایت کشور متبوعش از توافقات بین المللی تاکید کرد.

چین از هرگونه همکاری با جمهوری اسلامی در تهیه واکسن کرونا استقبال می‌کند
رئیس کنگره خلق چین در پایان این نشست برای تبادل تجارب در امر مبارزه با ویروس کرونا میان مراکز بهداشتی در کشور تاکید کرد و گفت: جمهوری خلق چین از هرگونه همکاری با جمهوری اسلامی در مبارزه با کرونا و تهیه واکسن کرونا استقبال می‌کند.

رؤسای مجالس ایران و چین در این گفتگو بر تداوم و استمرار رایزنی و گفتگوهای پارلمانی فیمابین در سطوح مختلف، بهره گیری از ظرفیت‌های حقوقی و قانونی مجالس دو کشور برای پیشبرد روابط فیمابین دو کشور، همکاری برای مقابله با افراط گرایی و تروریسم و تبادل تجربه و اطلاعات در زمینه فعالیت‌های پارلمانی توافق کردند.

همچنین طرفین توافق کردند با استفاده از ظرفیت‌های پارلمانی دو کشور از مصوبات و توافق دولت‌های چین و ایران حمایت کنند و دیدار بعدی را در پایتخت‌های دو کشور انجام دهند.

در این نشست مجازی روسای کمیسیون‌های امنیت ملی و سیاست خارجی، انرژی، اقتصادی، رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و چین و معاونان وزارتخانه‌های اقتصاد و دارایی (رئیس کمیسیون مشترک دولتی) و معاون امور مجلس و مدیر کل سیاسی وزارت امور خارجه و جمعی دیگر از مقامات پارلمانی مجلس شورای اسلامی و مقامات عالیرتبه همتا از پارلمان، وزارت امور خارجه و وزارت بازرگانی چین حضور داشتند.

کد خبر: ۶۹٬۹۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha