۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۵
واردات خودروهای آمریکایی به کشور ممنوع است
رئیس سازمان ملی استاندارد:

واردات خودروهای آمریکایی به کشور ممنوع است

پیروزبخت، رئیس سازمان ملی استاندارد گفت: بر اساس ضوابط، واردات خودروهای آمریکایی به کشور ممنوع است.

به گزارش بازار، نیره پیروزبخت در نشست خبری امروز درباره علت جلوگیری از واردات خودروهایی که در گمرک مانده است افزود: برخی خودروها مشمول فرمان مقام معظم رهبری و ضوابط قانونی می‌شوند به طوری که واردات خودروهای آمریکایی به کشور ممنوع است و اگر برای ورود این خودروها اقدام شده باشد، از واردات آن‌ها جلوگیری می‌شود.

وی اضافه کرد: هر چقدر هم یک خودرو استاندارد باشد نمی‌توانیم برخلاف ضوابط، اجازه واردات بدهیم.

پیروزبخت با اشاره به سوال یکی از نمایندگان مجلس در خصوص چرائی اجازه ندادن به واردات خودروهای آمریکائی گفت: در پاسخ به این نماینده گفتم که خودروی آمریکایی محصولی مشخص است و اگر فردی آن را در خیابان ببیند به سازمان استاندارد ایراد می‌گیرد که چرا بر خلاف دستور رهبری عمل کرده است.

رئیس سازمان ملی استاندارد همچنین با اشاره به مشکل ترخیص برخی خودروهای خارجی از گمرک افزود: در این مورد هم بحث استاندارد و هم قوانین و مقررات مطرح است.

پیروزبخت ادامه داد: وقتی خودرویی ثبت سفارش نشده باشد، حتی اگر دارای ضوابط استاندارد هم باشد نمی‌توانیم به آن اجازه ورود دهیم.

وی با بیان اینکه برخی واردکنندگان خودروهایی را به کشور وارد کرده و گفته اند بالاخره دولت مجبور می‌شود آن‌ها را ثبت سفارش کند گفت: این موضوع به ما ارتباطی ندارد و این خودروها یا اظهار نشده اند و یا مقررات دیگر گمرک را نگذرانده اند.

پیروز بخت با تاکید بر اینکه بر خلاف ضوابط عمل نمی‌کنیم افزود: همانگونه که در مورد ذرت‌های آلوده برخورد کردیم و اگر ۱۰۰ سال دیگر هم در گمرک باقی بمانند، مجوزی برای ترخیص آن نخواهیم کرد.

وی اضافه کرد: سازمان ملی استاندارد یکی از سازمان‌هایی است که کمترین مشکل را در این رابطه دارد، چرا که کالای وارداتی را سریع تعیین تکلیف می‌کنیم و با انجام آزمایش‌ها و کنترل‌های لازم، اگر کالایی از استاندارد لازم برخوردار نباشد، مشمول عدم انطباق با استاندارد شده و از واردات آن جلوگیری می‌شود.

پیروز بخت با بیان اینکه مهمترین دلیل ماندگاری کالاها در گمرک مربوط به مسائلی مانند ضوابط بانکی و یا ثبت سفارش است، گفت: آمار بالایی برای استاندارد در این زمینه وجود ندارد مگر اینکه موردی مانند واردات ۱۴۰ هزار تن ذرت غیراستاندارد مطرح باشد که چند سال پیش اتفاق افتاد و با توجه به اینکه این ذرت‌ها به سلامت مردم لطمه میزند، اگر یک قرن دیگر هم در گمرک باقی بماند با ترخیص آن‌ها موافقت نخواهیم کرد و این موضوع ماندگاری کالا محسوب نمی‌شود.

خانم پیروزبخت همچنین در مورد خودروهای با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سیسی هم افزود: برای واردات این خودروها منع قانونی وجود دارد و نمی‌توانیم با واردات آن‌ها موافقت کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره مغایرت نهاده‌های دامی با استانداردهای لازم نیز گفت: در این باره، بجز ۱۴۰ هزار تن ذرتی که اجازه ورود داده نشد، رقم چشمگیری نبوده و شاید فقط ۱۰ هزار تن در شمال کشور بوده است.

پیروزبخت افزود: آمار بالایی برای عدم ترخیص نهاده‌های دامی به دلیل مغایرت با ضوابط استاندارد وجود ندارد.

رئیس سازمان ملی استاندارد همچنین در مورد استاندارد مصالح ساختمانی افزود: در حال حاضر تولیدات داخل دارای کیفیت و استاندارد مناسبی هستند و صادرات مصالح ساختمانی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه نمونه برداری در این مورد صورت می‌گیرد ادامه داد: اینکه از این مصالح به چه صورت در ساخت و ساز استفاده شود، موضوع مهمی است.

پیروزبخت گفت: به عنوان مثال تیرآهنی که برای سقف یک ساختمان دو طبقه کفایت می‌کند نباید در ساخت یک برج استفاده شود و نمی‌توان توقع داشت که در برابر زلزله مقاومت داشته باشد.

وی تأکید کرد: مصالح ساختمانی تولید داخل، استاندارد هستند، اما باید از آن‌ها درست استفاده شود.

رئیس سازمان ملی استاندارد در مورد ایمنی مواد غذایی تصریح کرد: متاسفانه در ماه‌های اخیر اخبار کذبی در مورد ایمنی مواد غذایی تولید داخل در فضای مجازی منتشر شد که اکثر آن‌ها با نیت تخریب واحدهای تولیدی کشور است.

پیروزبخت با بیان اینکه اینگونه اخبار یا به علت رقابت و یا به دلیل صدمه زدن به تولید کشور منتشر می‌شود افزود: به عنوان مثال در خصوص رعایت نکردن استانداردها در تولید کلوچه، بعد از بررسی و آزمایش‌های لازم متوجه شدیم که این موضوع واقعیت نداشت.

وی با بیان اینکه انتقاد وارد شده به تولید کلوچه، در خصوص مواردی بوده است که قرار است از سال ۲۰۲۱ در برخی از استانداردها لحاظ شود گفت: کلوچه مشمول این استانداردها نخواهد شد.

پیروزبخت افزود: بر اساس آمارها از حدود ۳۴ هزار استاندارد تدوین شده، چهار هزار و ۲۳۰ مورد در خصوص صنایع غذایی است که نشان دهنده اهمیت این حوزه است و از حدود هزار فرآورده غذایی که مشمول استاندارد اجباری است یک سوم آن‌ها و حدود ۳۷۸ مورد مربوط به صنایع غذایی است.

رئیس سازمان ملی استاندارد تعداد پروانه‌های کاربرد علامت استاندارد اجباری و تشویقی صادر شده از سوی این سازمان را ۳۵ هزار و ۵۰۰ پروانه اعلام کرد و گفت: از این تعداد پروانه، ۱۱ هزار و ۷۶۰ مورد برای مواد غذایی و محصولات کشاورزی بوده است.

پیروزبخت تعداد واحدهای تحت پوشش سازمان ملی استاندارد را ۲۷ هزار واحد تولیدی عنوان کرد و افزود: از این تعداد بیش از ۵ هزار و ۸۳۰ واحد، در حوزه صنایع غذایی و کشاورزی هستند.

وی اضافه کرد: همچنین ۶۶ استاندارد بین‌المللی به رهبری ایران تدوین شده است که ۱۵ مورد مربوط به حوزه مواد غذایی است، و برای نخستین بار در دو سال گذشته، شرکت‌های گواهی کننده سیستم مدیریت ایمنی مواد غذایی را داشتیم که این گواهی‌نامه در ۸۰ کشور دنیا قابل قبول است و هفت شرکت برای صدور این گواهی‌نامه در کشور تایید شده است.

رئیس سازمان ملی استاندارد گفت: در ۹ ماهه امسال برای ۱۲۴ واحد مختلف، گواهی نامه حد مجاز آلاینده را صادر کردیم.

وی درباره موضوع کالاهای حلال نیز افزود: در سال‌های اخیر تحولات زیادی در این حوزه اتفاق افتاده است و طبق قانون، سازمان ملی استاندارد تنها مرجع برای صدور نشان حلال است و تا کنون ۴۵ مورد گواهی حلال برای کالاهای مختلف بویژه مواد غذایی صادر شده است.

پیروزبخت ادامه داد: برای واحدهای ذبح و صید هم حدود ۳۲ مورد همکاری لازم در این خصوص انجام شد است.

وی با اشاره به همکاری خوب این سازمان با وزارت بهداشت گفت: در حوزه استاندارد سازی سلامت محور در محصولات غذایی همکاری‌هایی انجام شده است که کاهش میزان نمک در استانداردهای نان یکی از مهم‌ترین دستاوردها در این زمینه است.

۲۶ تله کابین بدون مجوز فعالیت می‌کند
رئیس سازمان ملی استاندارد از فعالیت ۲۶ تله کابین که در سطح کشور بدون مجوز فعالیت می‌کنند، خبر داد.

خانم نیره پیروز بخت امروز در نشست خبری درباره وسایل تفریحی، ورزشی و شهرهای بازی گفت: ۴۴ تله کابین در کشور وجود دارد که ۱۱ تله کابین مجوز دریافت کردند.

وی با بیان اینکه وضعیت هفت تله کابین در حال بازرسی و بررسی است افزود: ۲۶ تله کابین در بعضی شهرها بدون مجوز فعالیت می‌کنند.

خانم پیروز بخت از مسئولان استانی خواست تا زمانی که سازمان ملی استاندارد دستگاه‌های مورد استفاده در مکان‌های تفریحی را تایید نکرده، از این دستگاه‌ها استفاده نشود.

وی از بروز بعضی فجایع در برخی مکان‌های تفربحی به علت استفاده نکردن از وسایل استاندارد ابراز تاسف کرد و گفت: در این زمینه سازمان ملی استاندارد مقصر نیست و حتی ما شکایت کردیم.

کد خبر: ۶۹٬۸۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha