۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۳
افزایش قیمت مسکن در استان سمنان؛ سردرگمی مستاجران در بازار مسکن
بازار بررسی کرد؛

افزایش قیمت مسکن در استان سمنان؛ سردرگمی مستاجران در بازار مسکن

سمنان - قیمت خانه در استان سمنان با افزایش فاحش نسبت به چند ماه قبل و حتی نسبت به سال گذشته در اوایل اسفندماه روبرو بوده است اختلافی که بعضاً نسبت به ابتدای سال تا ۱۰ درصد نیز محاسبه می‌شود.

به گزارش خبرنگار بازار، قیمت ملک و خانه در بسیاری نقاط استان سمنان روبه افزایش است در برخی موارد افزایش فاحش و در برخی شهرها نسبی است اما بررسی‌های خبرنگار بازار نشان می‌دهد که هر مترمربع خانه نسبت به اسفندماه ۹۷ و همچنین اوایل سال ۹۸ با افزایش بین پنج الی ۱۰ درصدی روبرو بوده است.

در ۱۰ سال اخیر شاهرود انفجار قیمت مسکن در استان سمنان به‌خصوص در شهرهای بزرگ مانند شاهرود و سمنان بودیم اما دو سالی بود که قیمت ملک در سطح استان با روند لاک‌پشتی بالا می‌رفت اما چند روزی است که دوباره افزایش قیمت مسکن سیری سریع‌تر به خود گرفته است.

افزایش قیمت خانه

امیری کارشناس املاک در شهرستان شاهرود درباره افزایش قیمت ملک می‌گوید: خانه‌ای که در اسفندماه گذشته متری پنج میلیون تومان معامله می‌شد بعد از عید به پنج میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسید اما از هفته آخر بهمن‌ماه سال جاری تاکنون یک‌باره قیمت‌ها تکانی خورد و امروز همان خانه متری پنج میلیون و ۶۰۰ تا پنج میلیون و ۸۰۰ هزار تومان معامله می‌شود.

وی درباره علت این امر می‌گوید: معمولاً قیمت خانه در دو برهه زمانی شامل ابتدای فصل سرما که همه دنبال خانه‌ای می‌گردند و فصل دانشجویان که برای ثبت‌نام می‌آیند یعنی تابستان بالا می‌رود اما امسال نزدیک عید این افزایش یک‌باره اتفاق افتاده است.

این کارشناس املاک می‌گوید: دلیل این افزایش را باید در بحران‌های بین‌المللی یافت امروز قیمت طلا و دلار در حال افزایش است و طلا در بازار جهانی نیز گران شده و شاید این تأثیرگذاری سبب افزایش قیمت مسکن شده است.

فاصله بین طبقات افزایش یافته است

یکی دیگر از کارشناسان اقتصادی درباره ماجرای مسکن می گوید: افزایش قیمت مسکن تابعی از گرانی ارز و دلار و همچنین مسائل داخلی کشور مانند افزایش تقاضا به خصوص در ماه های پایانی سال و همچنین ماه های منتهی به مهرماه است.

علی رضا میرزایی بیان کرد:از طرف دیگر باید گفت قدرت خرید مردم کاهش یافته در نتیجه مشکلات اقتصادی بیشتر شده است این امر سبب شده تا بسیاری از مالکان به خانه هایشان به چشم یک منبع درامد نگاه کنند یعنی از خانه هم پول دربیاورند همانطور که از مغازه و ... پول در می آورند امروز حتی این تفکر که البته به اقتصاد ضربه می زند و گرانی کاذب ایجاد می کند، گریبان گیر تولید کنندگان و خدماتی ها را نیز گرفته است.

وی ادامه می دهد: بسیار مغازه داران و تولید کنندگانی بوده اند که بجای تولید و خدمات امروز نشستن در خانه و گرفتن اجاره های میلیون تومانی را ترجیح می دهند در نتیجه روز به روز افزایش قیمت ها بیشتر دیده می شود و فاصله طبقات اجتماعی و اقتصادی افزون می گردد.

ارز و دلار مقصرند

علی‌رضا صالحیان مدرس دانشگاه در رشته اقتصاد نیز به خبرنگار بازار می‌گوید: افزایش نسبی قیمت مسکن در استان سمنان کمی غیرمنطقی است خانه‌هایی وجود دارند که نسبت به ابتدای سال متری نیم میلیون تومان گران شده‌اند درحالی‌که به‌جز چند مورد خاص در دیگر موارد مصالح ساختمانی این‌چنین افزایش قیمت نداشته‌اند.

وی مدیریت نرخ ارز و دلار را نخستین دلیل افزایش قیمت مسکن دانست و تصریح کرد: متأسفانه در این روند کنونی باید سال ۹۹ را سال گرانی مسکن دانست. اگر بانک مرکزی نسبت به ساماندهی بازار مسکن و کنترل قیمت‌ها اقدام نکند شاهد اتفاقات خوبی نخواهیم بود.

این استاد دانشگاه بابیان اینکه افزایش عیب و غریب قیمت ارز و دلار قیمت خانه را نیز بالا می‌برد، گفت: بسیار قابل پیش‌بینی است که اگر دلار با این نرخ صعودی بالا برود، قیمت خانه نیز سر به فلک می‌کشد.

۹۹ سال افزایش قیمت مسکن

صالحیان تلاطم بازار و همچنین کرونا را نیز در زمره عوامل افزایش قیمت خانه دانست و بیان کرد: این دو نیز تابع بازار هستند اما نه آن‌قدری که ارز و دلار و طلا بر قیمت مسکن تأثیر دارد درنتیجه باید سرنخ را در ارز و بازار آن جستجو کرد.

با شرایط کنونی که ارز مدام در حال افزایش است به نظر می‌رسد سال آتی را باید سال افزایش نرخ مسکن، طلا و دلار دانست از سوی دیگر امید است تا تیم اقتصادی دولت تقویت و البته مجلس یازدهم نیز نظارت بهتری بر اجرای قوانین حوزه اقتصادی داشته باشد.

مردم از گرانی می‌گویند

یکی از شهروندان سمنانی درباره افزایش قیمت مسکن می‌گوید: ما قصد خرید خانه داشتیم، سال گذشته منزل پدری همسرم را متری دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان فروختیم و به دلیل اینکه خانه مناسبی پیدا نکردیم تا امسال یک‌خانه رهن کردیم امسال که به دنبال خانه می‌گردیم متوجه شده‌ایم که با پولمان یک‌خانه ۷۰ متری آن‌هم در محله‌ای پائین تر می‌توانیم تهیه کنیم حال‌آنکه خانه خودمان ۱۷۵ متر در بهترین نقطه شهر بود!

رسول محمدیان می‌افزاید: اگر می‌دانستیم چنین اتفاقی با این جهش قیمتی رخ می‌دهد هرگز چنین کاری را نمی‌کردیم در حقیقت بازار باعث شد تا پولمان نصف شود! از آن بدتر دیگر نمی‌توانیم خانه بخریم.

قاضی از دیگر مالکان خانه در شاهرود نیز به خبرنگار بازار، می‌گوید: سال گذشته آپارتمان‌ها تا متری دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در خیابان امام شاهرود قیمت می‌خورد امروز این میزان به بالای پنج میلیون تومان رسیده است. یعنی اگر کسی با پولش می‌توانست ۱۰۰ متر آپارتمان بخرد امروز تنها پول ۵۰ متر آپارتمان را دارد و این تنها به معنای افزایش قیمت خانه نیست بلکه به معنای فقیرتر شدن مردم نیز است.

باید چه‌کار کرد

یکی از مسائلی که دراین‌بین اهمیت دارد این است که باید امروز نظارت و کنترل بر روی قیمت دلار و ارز و حتی طلا را تشدید کرد مجلس البته اگر باز باشد! باید طرح‌هایی را برای کنترل این وضعیت به کار ببندد با وقوع ویروس کرونا هم به نظر می‌رسد به شرایط دامن رده شده است.

موضوع دیگر این است که باید سیاست‌های پولی دولت نیز در راستای کاهش قیمت مسکن تسریع شود و در این زمان که مجلس تعطیل و دولت سرگرم کرونا است باید دید بازار مسکن تا چه زمان پرالتهاب باقی می‌ماند.

کد خبر: ۶٬۹۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha