۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰
ادامه دومینوی سقوط کشاورزی کرمان؛ مزارع رودبارجنوب زیر شن رفت
گزارش بازار؛

ادامه دومینوی سقوط کشاورزی کرمان؛ مزارع رودبارجنوب زیر شن رفت

کرمان- هزاران هکتار مزرعه کشاورزی جنوب کرمان به دلیل طوفان زیر خروارها شن مدفون شده و میلیاردها تومان خسارت عرصه را بر مردم جنوب کرمان تنگ تر کرده است.

بازار؛ گروه استان ها: طوفان شن بعد از خسارت هایی که در شرق کرمان به بار آورد این بار سایه اش را بر مزارع جنوب کرمان انداخت.

کشاورزانی که هفته قبل خسارت سرمازدگی را تجربه کرده بودند این بار شاهد خیزش شنهای روان بودند، طوفانی با سرعت ۱۰۰ کیلومتر طی دو روز گذشته دشتهای کرمان را فرا گرفت، هر چند این طوفان خسارت های قابل توجهی به تاسیسات شهری و روستایی وارد کرده است اما بیشترین خسارتها در بخش کشاورزی و دامداری گزارش شده است.

هر چند این طوفان خسارت های قابل توجهی به تاسیسات شهری و روستایی وارد کرده است اما بیشترین خسارتها در بخش کشاورزی و دامداری گزارش شده است

طبق گفته رئیس جهاد کشاورزی جنوب کرمان از سرمازدگی هفته قبل کشاورزان جنوب کرمان دو هزار میلیارد تومان خسارت دیده اند و بخش قابل توجهی از محصول از بین رفته اما این داستان با طوفان شدید شن ادامه یافت و طوفان فقط در شهرستان رودبار جنوب ۲۰۰ میلیارد تومان خسارت به بار آورد.

در برخی مناطق کشاورزی ۱۰۰ درصد نابود شده است
گلخانه ها و زمین های کشت پلاستیک در زهکلوت، جازموریان، رودبارجنوب و قلعه گنج زیر شن مدفون شده اند و طبق اعلام اداره هواشناسی استان کرمان طوفان شن تا پایان هفته همچنان گریبان کشاورزان را می گیرد و خسارت ها بیشتر می شود. در برخی از مناطق مانند زهکلوت خسارتها ۱۰۰ درصد محصول را از بین برده است.

خسارت ها بسیار بالاست و هنوز به جمع بندی نهایی در خصوص خسارت ها نرسیده ایم اما بیشترین مشکل در بخش کشاورزی به جای مانده است

مدیرکل مدیریت بحران استان کرمان در گفتگو با بازار اظهار کرد: حجم خسارت ها بسیار بالاست و هنوز به جمع بندی نهایی نرسیده ایم اما بیشترین خسارت در بخش کشاورزی به جای مانده است.

مجید سعیدی افزود: طوفان شن در جنوب کرمان چند روز به صورت متوالی شهرستان های جنوبی کرمان را فراگرفته است و کشاورزی منطقه را به شدت تحت تاثیر قرار داده و باغ ها و مزارع را با بحران مواجه کرده است.

جازموریان زیر شن مدفون شد
وی تصریح کرد: بیشترین خسارت ها در جازموریان و رودبار جنوب روی داده است که مردم این مناطق از محروم ترین اقشار در کرمان هستند و معیشت آنها از طریق کشاورزی تامین می شود.

سعیدی بیان کرد: مزارع بین ۷۰ تا ۱۰۰ درصد دچار خسارت شده اند و برآورد دقیق خسارت ها در دستور کار قرار دارد.

وی مهمترین کانون بیابانی را جازموریان دانست و گفت: با وزش بادی که ۱۰۰ کیلومتر سرعت داشت شن های بستر باتلاق وارد مزارع حاشیه جازموریان شده است.

کشاورزان محصولات خود را بیمه کنند
وی به بسته شدن جاده های اصلی مانند فهرج –زاهدان، ریگان - ایرانشهر، نرماشیر – بم، زهکلت – دهگان و رودبار جنوب به زهکلوت اشاره کرد و گفت: خارج شدن قطار از ریل نیز در مسیر کرمان – زاهدان روی داد اما خوشبختانه خسارت جانی گزارش نشده است.

وی به قطعی برق  و تخریب برخی از خانه های مناطق درگیر با طوفان اشاره کرد و گفت: هنوز خسارتهای جمع بندی نشده است.

وی به کشاورزان جنوب کرمان توصیه کرد نسبت به بیمه محصولات کشاورزی اقدام کنند.

سعیدی تغییرات اقلیمی را طی سال های اخیر مهمترین تهدید کشاورزی در مناطق مختلف استان کرمان دانست.

دستگاه های امدادی در جنوب استان کرمان در آماده باش کامل قرار دارند و امیدواریم مشکلات با تعریف بسته های حمایتی از کشاورزان برطرف شود

وی گفت: دستگاه های امدادی در جنوب استان کرمان در آماده باش کامل قرار دارند و امیدواریم مشکلات با تعریف بسته های حمایتی از کشاورزان برطرف شود.

۲۰۰میلیارد تومان خسارت فقط در رودبار جنوب
فرماندار رودبار جنوب در گفتگو با بازار بیان کرد: وضعیت کشاورزان در شهرستان بحرانی است به خصوص در روستاهای دور افتاده مشکلات مردم بسیار بالاست در کنار خسارت به تاسیسات روستایی و جاده ها مزارع مردم به شدت آسیب دیده است و برای تامین معاش با مشکل مواجه شده اند.

سعید قانعی افزود: ۲۰۰ میلیارد تومان به شهرستان وارد شده، سیستم آبیاری از بین رفته و کانال ها مملو از شن شده است.

وی ادامه داد: شش هزار هکتار زمین کشاورزی به کلی تخریب شده است و محصولات از بین رفته است.

در سال جاری با بحران ناشی از تغییرات اقلیمی پی در پی مواجه هستیم بطوریکه چند بار دچار سرمازدگی شده ایم و از سوی دیگر طوفان کشاورزان را تحت تاثیر قرار داده است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان نیز در گفتگو با بازار بیان کرد: در سال جاری با بحران ناشی از تغییرات اقلیمی پی در پی مواجه هستیم به طوریکه چند بار دچار سرمازدگی شده ایم و از سوی دیگر طوفان کشاورزان را تحت تاثیر قرار داده است.

سعید برخوری افزود: سیب زمینی، گوجه فرنگی، محصولات سیفی، گلخانه ها، هندوانه، پیاز و خیار جزو محصولات این فصل است که کاملا در برخی از مناطق از بین رفته و مشکلات مضاعف شده است.

در جازموریان ۸۰ درصد محصولات از بین رفته است
وی ادامه داد: فقط در جازموریان ۸۰ درصد محصولات از بین رفته است و ۷ هزار هکتار مزرعه گوجه از بین رفته است.

وی خسارت ها را بی سابقه دانست و گفت: باید بسته های حمایتی از کشاورزان تعریف شود در غیر این صورت مردم با فقر شدید مواجه می شوند.

یکی از کشاورزان رودباری در گفتگو با بازار اظهار کرد: من اهل روستای علی آباد هستم در این روستا ۲۰۰ خانوار وجود دارد همه اهالی هکتارها گوجه فرنگی کشت کرده اند شدت باد به حدی بوده که همه تاسیسات کشاورزی را از بین برده است و جاده ها هم مملو از شن شده اند.

همه مزارع دچار شن گرفتی شده اند بطوری که تمام بوته های گیاهان زیر شن رفته اند و دیگر قابل استفاده نیستند

محمد سلیمی گفت: همه مزارع دچار شن گرفتی شده اند به طوری که تمام بوته های گیاهان زیر شن رفته اند و دیگر قابل استفاده نیستند.

وی ادامه داد: افزایش قیمت نهاده ها مردن محروم منطقه را زیر قرض فرو برده است و حالا دیگر چیزی برای باز پرداخت قرض و وام را هم ندارند و مشخص نیست باید در روزهای آتی چه کنیم.

مردم را حمایت کنید
وی افزود: هیچ پولی برای آماده کردن مجدد زمین های کشاورزی نداریم و باید وقت زیادی برای خالی کردن زمینها از شن های شور صرف کنیم همچنین به ماشینهای سنگین نیاز داریم

هنوز میزان دقیق خسارت ها مشخص نیست اما عدم تمایل مردم به بیمه کشاورزی موجب شده است حمایت از کشاورزان با مشکل مواجه شود و حمایت مستقیم از کشاورزان، استهمال وامها و کمک به کشاورزان برای احیای زمین های کشاورزی و احیاء زیر ساختهای کشاورزی به خصوص قنوات، کانال های کشاورزی و گلخانه ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

کد خبر: ۶۹٬۷۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha