۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۶
دریافت های سنگین فروشگاه های زنجیره ای از تولیدکنندگان
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری تهران مطرح کرد

دریافت های سنگین فروشگاه های زنجیره ای از تولیدکنندگان

عسگری، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری تهران گفت: فروشگاه های زنجیره ای ورودی‌های بسیار سنگینی برای فروش کالاهای بسته بندی مختلف از شرکت های تولیدی دریافت می کنند و این امر باعث شده تا هر شرکتی نتواند محصولات خود را در این فروشگاه عرضه کند.

 به گزارش بازار، به تازگی برخی شرکت های بسته بندی تخم مرغ در تبانی با فروشگاه های زنجیره ای قیمت روی بسته بندی تخم مرغ را بیش از قیمت مصوب درج می کنند در همین راستا برنامه پارک شهر با حشمت الله عسگری معاون امور اقتصادی استانداری تهران گفتگو کرد.

معاون امور اقتصادی استانداری تهران با اشاره به اختلاف قیمت زیاد عمده فروشی تا قیمت فروش به خانواده ها گفت: مرغ باید با قیمت مصوب ۲۰ هزار و ۴۰۰ به دست مردم برسد ولی مرغ بشقابی با قیمت هر کیلو ۵۴ هزار و پانصد تومان در فروشگاه های زنجیره ای عرضه می شود و این قیمت بیش از دو برابر قیمت مصوب است.

وی درباره قیمت تخم مرغ خاطرنشان کرد: قیمت هر کیلو تخم مرغ فله ای ۱۶ هزار و ۹۰۰ تومان است و بسته بندی ۲۰ تایی ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان قابل عرضه است ولی در فروشگاه های زنجیره ای این مبلغ در روزهای گذشته ۴۸ هزار تومان بود و با برخوردهای صورت گرفته به ۳۷ هزار و ۷۰۰ تومان رسیده است که باز هم با قیمت مصوب ۱۰ هزار تومان اختلاف قیمت دارد.

عسگری در ادامه تاکید کرد: بررسی های صورت گرفته در سازمان تنظیم بازار موید این امر است که هر کالایی که بسته بندی می شود به غیر از کالاهایی که در کارخانجات بسته بندی می شوند مشمول این عرضه قیمت هستند.

وی افزود: فروشگاه های زنجیره ای ورودی های بسیار سنگینی برای فروش کالاهای بسته بندی مختلف از شرکت های تولیدی دریافت می کنند و این امر باعث شده تا هر شرکتی نتواند محصولات خود را برای فروش در این فروشگاه ها عرضه کند. در همین راستا فروشگاه ای زنجیره ای بر طبق نظرات خود قیمت درج شده روی کالاهای بسته بندی را به شرکت های بسته بندی تحمیل می کنند. اگرچه قیمت پرداختی آنها با قیمت روی بسته بندی متفاوت است و تبلیغات این کالاها هم بر اساس همین تخفیف های کذایی است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری تهران با تاکید بر اینکه قیمت گذاری حبوبات هم همین مشکل را دارد اظهار داشت: با برگزاری جلسات متعدد در تنظیم بازار تصمیم گرفتیم کارگروهی متشکل از استانداری، وزارت صمت، وزارت جهاد، اتاق اصناف و بازرسی بر روی این موضوع تمرکز کنند تا به این موضوع ورودی قطعی داشته باشیم.

وی درباره تخم مرغ هم گفت: نهاده ۴۲۰۰ تومانی به مرغداران تحویل می دادیم ولی هیچ تخم مرغی تحویل نمی گرفتیم. مصرف روزانه تخم مرغ استان تهران خدود ۳۶۰ تن است. در استان تهران حدود ۲۶۰ تن ظرفیت تولید روزانه داریم که فقط ۸۰ تن آن را به شبکه توزیع تحویل می دادند و بقیه آن به شرکت های بسته بندی با قیمت بالاتر تحویل می شد.

عسگری از قطع نهاده مرغدارانی که تخم مرغ تولیدی را به شبکه توزیع تحویل نمی دادند خبر داد و گفت: از روزی که نهاده ها قطع شده مقدار تخم مرغ تحویلی برای توزیع از ۸۰ به ۲۵۰ تن برسد. ضمن اینکه ما در تولید تخم مرغ از مهرماه حداقل در استان تهران کاهش نداریم. کاهش تولید در گوشت مرغ بود که موجب افزایش قیمت شده بود که با تلاش های صورت گرفته دوباره وضعیت به قیمت مصوب بازگشت.

وی با اشاره به ضعف طبیعی نظارت بر عملکرد اصناف گفت: بیش از ۴۰۰ هزار واحد صنفی در تهران وجود دارد. بخشی از نظارت توسط مردم انجام می شود و این تصور که تمامی واحدهای صنفی توسط بازرس ها کنترل شوند درست نیست. کاهش یا تاخیر خرید از فروشگاه هایی که مشکل دارند باعث بهبود وضعیت می شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری تهران با تاکید بر اینکه واردات در مواقعی که تولید به قدر کافی وجود دارد کار منطقی نیست افزود: کنترل صادرات، گام اول اقدامات ما است. ولی با توجه به ثبات نرخ ارز در دوماه اخیر قیمت برخی نهاده های دامی مثل سویا کاهش پیدا کرده است که بی تاثیر بر کاهش قیمت محصول نهایی وابسته به ارز نیست. متغیر بودن نرخ ارز باعث ایجاد قیمتهای مختلف برای محصولات می شود.

کد خبر: ۶۹٬۶۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha