۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۰
سهم ۹۵ درصدی تولید داخل در طرح خط لوله گوره- جاسک
مدیر عامل شرکت مهندسی و توسعه نفت اعلام کرد

سهم ۹۵ درصدی تولید داخل در طرح خط لوله گوره- جاسک

دهقانی، مدیر عامل شرکت مهندسی و توسعه نفت گفت: مجموع سرمایه‌گذاری لازم برای اجرای طرح خط لوله گوره به جاسک، ۲ میلیارد دلار است که از این میزان سهم ساخت داخل ۹۵ درصد برآورد می‌شود.

به گزارش خبرنگار بازار، «تورج دهقانی» با بیان اینکه لوله یک قلم پر مصرف در صنعت نفت است، ادامه‌داد: باید از گذشته، لوله را داخلی‌سازی می‌کردیم تا چرخش مالی صنعت نفت را به سرمایه داخلی و اقتصاد مقاومتی اختصاص می‌یافت.

او افزود: به دلیل تحریم‌ها امکان تامین لوله‌های مورد نیاز خط لوله گوره به جاسک از خارج از کشور امکان نداشت و از همین رو مطالعات لازم برای ساخت خط لوله در کشور آغاز شد.

دهقانی با اشاره به اینکه از اوایل سال ۹۸ تختال لازم برای ساخت لوله نفت ترش تولید شد، گفت: سالیانه چند صد کیلومتر لوله‌گذاری در صنعت نفت انجام و بخش عمده‌ای از این سهم در بخش داخلی تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه تحریم ما را در مسیر خودکفایی و ساخت داخل نگه داشت، اضافه‌کرد: موضوع ساخت داخل ابعاد مختلفی دارد، هرچند که باید مزیت رقابتی مورد توجه ویژه ای قرار گیرد اما شرایط ایران به دلیل تحریم ها خاص است؛ بنابراین نمی‌توان بر مبنای مزیت رقابتی به تولید توجه کرد.

دهقانی تاکید کرد: در برخی کالاها حتی اگر هزینه داخلی بیشتر شود، تولید داخل باید به انجام برسد.

وی با بیان اینکه بودجه و اعتبار ساخت خط لوله گوره به جاسک ۲ میلیارد دلار بود، گفت: از این میزان ۶۰۰ میلیون دلار برای تامین لوله‌ها بود که همه آن صرفه جویی ارزی شده است، در بخش‌های دیگر نیز پمپ‌ها ۱۰۰ درصد داخلی‌سازی شده و در شیرآلات نیز تا ۹۰ درصد در داخل کشور تولید شده است.

به گفته مدیر عامل شرکت مهندسی و توسعه نفت، در مجموع ۹۵ درصد این طرح ساخت داخل است که رکورد جدیدی محسوب می‌شود.

وی با اشاره به پیشرفت حدود ۷۰ درصدی این طرح، افزود: در فاز نخست پیشرفت ۸۵ درصدی به ثبت رسیده است.

دهقانی ادامه‌داد: برنامه این است که تا آخر امسال فاز نخست را راه‌اندازی کنیم.

کد خبر: ۶۹٬۶۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha