۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۰
مردم استان سمنان به‌اندازه نیاز خرید کنند؛ رفتار غیرمنطقی بازار و کالاهای اساسی
بازار گزارش می‌دهد؛

مردم استان سمنان به‌اندازه نیاز خرید کنند؛ رفتار غیرمنطقی بازار و کالاهای اساسی

سمنان - ویروس کرونا، بازار شب عید و دامن زدن به برخی باورهای نادرست در فضای مجازی سبب شده تا مردم استان سمنان این روزها به خرید افراطی محصولات به‌خصوص محلول‌های ضدعفونی‌کننده، ماسک و ... روی آورند روندی که البته تأثیر منفی بر جامعه دارد.

به گزارش خبرنگار بازار، این روزها بسیاری از فروشگاه‌های بزرگ استان سمنان مملو از جمعیتی هستند که چرخ‌های خریدشان را پر از محصولات بهداشتی کرده‌اند. از پنبه و دستمال‌کاغذی تا وایتکس و محلول شستشو و ... همگی این روزها حرف اول را در سبد خانوار استان می‌زنند.

خانه‌تکانی‌های عید و شایع شدن ویروس کرونا در کنار دامن زدن به مسائل در فضای مجازی سبب شده تا تقاضای شب عید برای محصولات بهداشتی به نگرانی از گرفتن بیماری افزوده شود و مردم بیش از نیاز خود خرید کنند.

چند شرکت به کمک آمده‌اند

حشمت‌الله عسگری معاون اقتصادی استاندار سمنان در گفتگو با خبرنگار بازار، ضمن بیان اینکه برای کاهش کمبودها درزمینهٔ محلول‌های شستشو چند واحد تولیدی خط تولید خود را تغییر و به کمک ما آمده‌اند، گفت: یک‌سوی ماجرا تولید است روی دیگر سکه مردم هستند که باید به‌اندازه نیاز خرید کنند.

وی افزود: اگر مردم به‌تناسب تولید و وضعیت استان رفتار نکنند به مشکل بر خواهیم خورد لذا از مردم انتظار می‌رود که در این شرایط رفتار منطقی داشته باشند.

این در حالی است که این روزها ماسک و الکل و ... در بسیاری داروخانه‌ها هم حتی یافت نمی‌شود، رضا چمن رئیس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود معتقد است هجوم مردم برای خرید ماسک به‌خصوص ماسک‌های حرفه‌ای که مصرف پزشکی دارند سبب شده تا بسیاری پزشکان، پرستاران و کادر درمانی و ... در تأمین ماسک موردنیازشان با مشکل روبرو شوند.

بیماران ماسک بزنند نه افراد سالم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود بابیان اینکه بیماران باید ماسک بزنند نه انسان‌های سالم، بیان داشت: بهتر است که در مجامع عمومی از ماسک استفاده شود اما برای بیمار نه فرد سالم! این افراط در خرید ماسک سبب کمبودهای جدی در جامعه می‌شود.

وی گفت: ماسک‌هایی نظیر ان ۹۵ تخصصی هستند و اصلاً نیاز نیست مردم آن را استفاده کنند، ماسک در هنگامی استفاده می‌شود که فرد در معرض ترشحات یک بیمار کرونایی باشد در خیابان چه تهدیدی یک فرد را ممکن است گریبان‌گیر خویش کند؟

چمن با اشاره به انجام گشت‌های مختلف در سطح شهرستان برای مقابله با برخی مسائل در توزیع ماسک‌ها و ... در داروخانه‌ها با همراهی صمت و اصناف و ... بیان داشت: اقدامات لازم در دست اجرا است اما به‌واقع مردم باید خودشان نیز همکاری کنند.

رفتار غیر منطقی بازار

رفتار غیرمنطقی بعضاً باعث بروز مشکلاتی می شود که معضلات ایجاد شده از بابت بحران اصلی را هم حتی تحت پوشش قرار می‌دهد، این سخن علیرضا صالحیان اقتصاددان و مدرس دانشگاه است.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار، معتقد است: جمله معروفی درباره وبا و طاعون در قرون گذشته بیان می شد که اگر وبا یک میلیون نفر را کشت ترسش پنج میلیون نفر را به کام مرگ گرفت، این جمله شاید داستان گونه، اسطوره ای و تاریخی باشد اما یک نکته مهم در آن نهفته شده و آن هم فرهنگ افراط و تفریطی است که بر جامعه در هنگام بروز بیماری‌ها و بحران‌هایی از این دست سایه می‌اندازد.

صالحیان می گوید: واضح است که وقتی تقاضا در ۷۲ ساعت ۲۰۰ برابر می‌شود هیچ بازاری پاسخگوی این حجم نیست. بنده در تحقیقی که صورت دادم متوجه شدم درخواست ماسک در هفته اول اسفند ماه در سطح بسیاری از داروخانه‌های استان نسبت به هفته آخر بهمن ماه ۲۰۰ برابر شده است لذا از لحاظ علم اقتصاد هرگز تاکید می‌کنم هرگز نمی توانیم پاسخگوی چنین نیازی باشیم حتی با افزایش ۲۰۰ برابری تولید چرا که به همان میزان مدام تقاضا نیز بالا می رود.

وی می گوید: ماسک و الکل و ... وسایلی نیستند که یکبار تهیه شوند و تمام ... خیر این ابزار باید مدام تجدید شوند در نتیجه اگر مردم همراهی نکنند حتی ما تولید این وسایل را دو هزار برابر هم کنیم باز کمبود خواهیم داشت و این نتیجه رفتار غیرمنطقی بازار است.

جامعه نیازمند آموزش

بسیاری از ما هنوز آموزش درست برای استفاده از یک ماسک ساده را هم ندیده‌ایم در نتیجه هنوز هستند کسانی که دفع بهداشتی ماسک را نیز نمی دانند. نگرانی بزرگتر در خصوص این رفتارهای غیرمنطقی بازار اما این است که همین رفتارها خود به نگرانی های پیرامون کرونا دامن هم بزند.

راهکار اما چیست؟ به نظر می رسد یکی از راه های مقابله با این افراط در خرید، کنترل بازار، تشکیل فوری جلسه ستاد تنظیم بازار و تمهیدات لازم، آموزش از طرق مختلف با همراهی علوم پزشکی و شبکه بهداشت و درمان و ... و البته در برخی موارد جبر و قوای قهریه باشد مانند آنچه در چین دیده می شود!

کد خبر: ۶٬۹۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha