۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۶
ایمیدرو از وظیفه اصلی سازمانی خارج شده است
عضو سابق کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگو با بازار مطرح کرد:

ایمیدرو از وظیفه اصلی سازمانی خارج شده است

باستانی، عضو کمیسیون صنایع و معادن در مجلس دهم شورای اسلامی، گفت: در کشور حدود ۶۰ میلیارد تن ذخایر معدنی شناسایی شده وجود دارد ولی برای بهره برداری از این ذخایر، برنامه موثر و سازنده ای وجود ندارد.

سجاد صفری؛ بازار: «سعید باستانی» در گفتگو با خبرنگار بازار در پاسخ به این پرسش که معادن ایران از ذخایر بالایی برخوردار هستند و میزان  بهره وری از آنها پایین است؛ در این خصوص چه دیدگاه و پیشنهادی دارید؟ اظهار داشت: در بخش معادن کشور یک زنجیره وجود دارد که اگر این زنجیره، درست در کنار هم قرار بگیرد می تواند هم مصارف داخلی را تامین کند و هم بازار صادراتی داشته باشد و این زنجیره، به خودی خود اصلاح می شود و نباید اشتباهی که در گذشته در خصوص صنعت نساجی، مرتکب شد در بخش معادن، تکرار شود.

وی افزود: سیستم معادن کشور از ابتدا تا انتهای زنجیره همانند سیستم نفت است و به همین علت، در مجلس دهم به دولت پیشنهاد تفکیک وزارت معدن و صنایع معدنی را از وزارت صنعت و تجارت، داده شد تا وزارت معدن و صنایع معدنی بتواند همانند وزارت نفت در زمینه استخراج، بهره برداری، صنایع بالا دستی و پایین دستی و خوراک مورد نیاز یک سیستم را شبیه سازی کند.

باستانی تصریح کرد: در بخش معادن کشور از ابتدا با بحث تکنولوژی مواجه هستیم و از زمان شناسایی معادن و پهنه گذاری، استخراج، بهره برداری، فرآوری محصولات معدنی و صنایع پایین دستی، به تکنولوژی نیاز است و باید به بکارگیری تکنولوژی توجه شود.  

وی اظهار داشت: شناسایی معادن و پهنه گذاری آن ها به تکنولوژی نیاز دارند و معادن کشور با کمبود تکنولوژی روبرو است و حتی برای شناسایی معادن به هواپیماهای مختص به این کار، نیاز است که در کشور این تکنولوژی ها وجود ندارد و چون به بحث تکنولوژی در معادن توجه نشده است در حال حاضر بسیاری از معادن کشور، بصورت مطلوب مورد بهره برداری قرار نمی گیرند.

باستانی تصریح کرد: بطور مثال وقتی که یک معدن مس در کشور شناسایی می شود در خصوص اکتشاف و بهره برداری از آن اقداماتی انجام می شود که ممکن است به دیگر فلزاتی که در آن معدن وجود داشته باشد آسیب برساند و آن فلزات، دیگر قابل استخراج و بهره برداری نباشند و این به دلیل عدم تکنولوژی مورد نیاز در کشور است.

وی افزود: ماشین آلات معدنی کشور در زمینه استخراج، بهره برداری و فرآوری محصولات معدنی، فرسوده هستند و در حال حاضر، ماشین آلات جدید معدنی در جهان وجود دارند که هزینه های استخراج و بهره برداری از معادن را کاهش می دهند که متاسفانه، این گونه ماشین آلات در ایران وجود ندارند.

وزارت صمت در اقدامی دستوری خواستار کاهش ۱۰ درصدی عرضه محصولات فولادی در بورس شد که این اقدام وزارت صنعت، معدن و تجارت، مطلوب نیست

قیمت گذاری دستوری وزارت صمت اشتباه است
این عضو سابق کمیسیون صنایع و معادن در مجلس دهم شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که قیمت گذاری دستوری محصولات فولادی، چه آسیبی به این صنعت خواهد رساند؟ به بازار، گفت: وزارت صمت در اقدامی دستوری خواستار کاهش ۱۰ درصدی عرضه محصولات فولادی در بورس شد که این اقدام وزارت صنعت، معدن و تجارت، مطلوب نیست.

باستانی اظهار داشت: وزارت صمت از صدر تا ذیل، متولی بخش معادن کشور است و این را می توانست روی خوراک معادن کشور لحاظ کند و در بخش صادرات محصولات معدنی، عوارض ها را تنظیم کند و ریگلاتوری کند.
وی افزود: قیمت گذاری دستوری محصولات فولادی را در وسط کار نمی شود انجام داد و وزارت صمت نمی تواند الان بگوید که شرکت های تولید کننده محصولات فولادی ۱۰ درصد کمتر از محصولات خود را در بورس عرضه کنند.

باستانی اظهار داشت: وزارت صمت معتقد است که خوراک مورد نیاز است را در اختیار شرکت های تولید فولاد قرار می دهد و شرکت ها بایستی محصولات فولادی را با قیمت جهانی در بورس عرضه کنند که به نظر می رسد این گفته مسوولان وزارت صمت با واقعیت تطبیق داشته باشد.

وی تصریح کرد: وزارت صمت بایستی یا در ابتدای زنجیره محصولات فولادی ورود می کرد و نرخ خوراک مورد نیاز شرکت های تولید کننده محصولات فولادی را افزایش می داد و یا به انتهای زنجیره تولید محصولات فولادی ورود می کرد و عوارض صادراتی محصولات فولادی را افزایش می داد ولی وزارت صمت به وسط زنجیره محصولات فولادی ورود کرده است و این موضوع، اشتباه است.

زنجیره تولید محصولات معدنی یک زنجیره پیوسته، نیست و ایمیدور، سازمان زمین شناسی و معاونت معدنی وزارت صمت هر کدام وظیفه ای بر عهده دارند و این نهادها با هم همسو نیستند و هر کدام از آن ها بصورت جداگانه، فعالیت می کنند

وزارت معدن و صنایع معدنی  را تفکیک کنید
این عضو سابق کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که برای این که معادن کشور به رشد و توسعه برسد نیاز است که چه اقداماتی، انجام بگیرد؟ به بازار، گفت: برای اینکه معادن و صنایع معدنی به رشد و توسعه برسند نیاز است که وزارت معدن از وزارت صنعت و تجارت، تفکیک شود.

باستانی اظهار داشت: برای توسعه معادن کشور نیاز است که ساختارها تغییر کنند و وزارت معدن و صنایع معدنی، تشکیل شود تا این وزارتخانه، بتواند همچون وزارت نفت بصورت تخصصی فعالیت داشته باشد؛ با این اقدام هم بخش صنعت و تجارت، سبک تر می شود و هم بخش معدن بصورت تخصصی فعالیت های خود را پیگیری خواهد کرد و می تواند پاسخگوی فعالان این بخش باشد.

وی افزود: در کشور حدود ۶۰ میلیارد تن، ذخایر معدنی شناسایی شده، وجود دارد و این مقدار ذخایر معدنی شناسایی شده، مقدار بسیار بالایی است و برای بهره برداری از این ذخایر، برنامه موثر و سازنده ای وجود ندارد و در حال حاضر، برنامه ریزی های انجام شده برای بهره برداری از ۴۵۰ میلیون تن ذخایر معدنی، انجام گرفته است.

باستانی تصریح کرد: بخش معادن کشور، بسیار غنی و بزرگ است و برای بهره برداری از این معادن به برنامه ریزی های موثر و سازنده ای نیاز است و همچنین به تکنولوژی های مدرن در خصوص شناسایی و استخراج معادن نیاز است و همچنین، به سرمایه گذاری بالایی نیاز دارد و همه این اقدامات می تواند در یک وزارتخانه، مستقل انجام بگیرد.

وی تاکید کرد: زنجیره تولید محصولات معدنی یک زنجیره پیوسته، نیست و ایمیدور، سازمان زمین شناسی و معاونت معدنی وزارت صمت هر کدام وظیفه ای بر عهده دارند و این نهادها با هم همسو نیستند و هر کدام از آن ها بصورت جداگانه، فعالیت می کنند.

وی افزود: این نهادها با هم در یک قالب، قرار ندارند و بصورت جزیره ای فعالیت می کنند و نسبت به هم ارشدیت ندارند.

این عضو سابق کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، گفت: اگر وزارت معدن و صنایع معدنی تشکیل بشود این نهادها در یک قالب قرار خواهند گرفت و فعالیت آن ها با هم همسو خواهد شد و نسبت به هم ارشدیت خواهند داشت و به هم پاسخگو خواهند بود.

باستانی در پایان، بیان کرد: بسیاری از فعالیت های معدنی در کشور توسط بخش خصوصی انجام می شود و ایمیدرو رقیب بخش خصوصی است در صورتی که ایمیدرو که یک شرکت توسعه ای است باید به بخش معادن ورود کند و کارهای توسعه ای را انجام بدهند و سپس معدن را به افراد بسپارد و به سراغ توسعه دیگر معادن برود در صورتی که رقیب بخش خصوصی است و این، باعث بروز مشکلات می شود و در واقع، ایمیدرو از وظیفه اصلی سازمانی خارج شده است.

کد خبر: ۶۹٬۵۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha